Patrik Kittel vinner världscupfinalen efter succéküren

På min Facebook dök det upp ett inlägg skrivet av en som verkar inom dressyraveln i Sverige. Hon var rätt kritisk mot PK och dressyren som skriver att hon aldrig vill föda upp en till dressyrhäst in i den världen. I kommentarerna skriver hon att hon fått en massa meddelanden från "ryttar eliten" där de skriver att bilderna är manipulerade och att PK är fantastisk.
Det såg jag åxå.
 
På min Facebook dök det upp ett inlägg skrivet av en som verkar inom dressyraveln i Sverige. Hon var rätt kritisk mot PK och dressyren som skriver att hon aldrig vill föda upp en till dressyrhäst in i den världen. I kommentarerna skriver hon att hon fått en massa meddelanden från "ryttar eliten" där de skriver att bilderna är manipulerade och att PK är fantastisk.
Är det någon annan än den djurplågeridömda veterinären som uttalat sig så?
 
Avslutade nu min prenumeration på Tidningen R…
Skrev att jag var väldigt besviken på glorifieringen av
PK, ingen hänsyn alls till historiken eller hästens välbefinnande.
Tycker annars att de faktiskt steppat upp ngt, men nu sjönk de som en sten.

Ja det blir knepigt för den tidningen att navigera på en gräns där de försöker hålla alla parter lagom nöjda. Inte minst när de själva skrev att Kittel blockerat deras journalister när de försökte ställa frågor av mer ifrågasättande inriktning för bara några veckor sedan.
 
Alltså jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig…

Jag har hela livet varit intresserad av dressyr. Ridit själv upp till msv på en häst som inte hade tillräckligt med gång för att få några högre procent.

Jag har tittat på alla dressyrtävlingar på hög nivå jag kunnat, både på tv och på plats.

Ju äldre jag blivit desto mer kritisk har jag blivit. Dressyren har förändrats på senare år, liksom hästarna som blivit mer och mer känsliga/explosiva.

Det är mycket händer och sporrar i dagens dressyr. Få hästar gör rena, raka byten. De flesta ryttarna ”slänger” hästen åt höger/vänster med övertydliga hjälper.

Passage och piaff ser inte harmoniska ut.

Det är gapande munnar och smiskande svansar. Ihoptryckta hästar är mer regel än undantag.

Någonstans på VM i Herning började jag förlora intresset. Jag hade precis köpt en ny unghäst, börjat rida för en ny tränare med resultat på hög nivå. Redan första lektionen fick jag byta träns och bett. Jag red på ett novabett med löst spänd engelska nosgrimma. Det skulle vara tredelat med remontnosgrimma.

Sedan skulle hästen ha stöd på bettet, kort tygel och mycket stöd för att rama in hästen. Ingen mer uteridning. Dressyr i princip varje dag, små volter + åttvolter, ut och in med baken osv…

Fyra månaders vansinne och hästen blev halt. Jag bytte stall, försökte med rehab och hästen blev långsamt bättre. Men mitt intresse var dött. Jag ville inget mer utan valde att ge bort hästen till garanterat gott hem. På det knappa år jag hade hästen kostade han mycket pengar, mycket.

Jag tror inte hästarna har det sämre hos Kittel än hos många andra. Inte för att jag försvarar honom, men jag förstår honom. Som någon annan varit inne på är det den ridningen och den typen av häst domarna vill se. Det är inte Kittels fel, det är systemets fel.

Jag vet att Kittel gärna rider på vanligt tränsbett, antagligen för att man då får använda snokrem som ytterst effektivt stänger ihop hästens mun.

Jag tror därmed att det i sig inte är kandarets fel.

Första steget tror jag är att ta bort nosgrimman och tillåta vanligt tränsbett UTAN nosgrimma. Det borde också bli sporrförbud.

Hårda händer, häst hårt ihoptryckt, korta tyglar är något som förekommer på alla nivåer OCH lärs ut på alla nivåer.

Missförstå mig inte, jag FÖRSVARAR inte Kittel (och andra dressyrryttare), men jag FÖRSTÅR de.
 
Det har ju varit ett väldigt hallå inom både fotboll och ishockey angående VAR, kan det kanske vara idé att låta ryttarna genomföra sin ritt och bedömas men inte få sin poäng förrän efteråt när man hunnit gå igenom hur hård ritten varit med fokus på inte enbart gångarterna utan även på huvud/mun?

Blå tungor = diskvalificering, blod = avbruten ritt på plats, painface = diskvalificering, hård spänd nosgrimma vid kontroll PÅ nosryggen = justering innan programmet eller avstängning.
 
Det har ju varit ett väldigt hallå inom både fotboll och ishockey angående VAR, kan det kanske vara idé att låta ryttarna genomföra sin ritt och bedömas men inte få sin poäng förrän efteråt när man hunnit gå igenom hur hård ritten varit med fokus på inte enbart gångarterna utan även på huvud/mun?

Blå tungor = diskvalificering, blod = avbruten ritt på plats, painface = diskvalificering, hård spänd nosgrimma vid kontroll PÅ nosryggen = justering innan programmet eller avstängning.
Man lär få tvätta alla hästar kring munnen då också. Det lödder som vissa har ser ju applicerat ut och kan dölja mycket skit som pågår.
 
Sen kan de ju börja döma efter tävlingsreglementet också: " ... samt accepterar bettet med en lätt, mjuk, eftergiven och stabil
kontakt."
eller "mjuk kontakt med ryttaren hand." eller "Ryttarens inverkan ska vara mjuk med korrekta, fina och i det
närmaste omärkliga hjälper."
 
Det betonas också i reglementet om vikten av att hästen accepterar bettet, att då spänna nosgrimma så att hästen hindras att kunna öppna munnen gör ju att detta inte kan bedömas och följer man reglementet borde det väl rimligen leda till diskvalificering?
 
Jag tror att man måste börja om med nya domare...
Ja, dömeriet måste definitivt ses över och vi som publik måste också rannsaka oss själva.
"Vi" som publik har ju också applåderat den här typen av "flashighet" på bekostnad av lätthet, elegans och bärighet.

Ridningen/ryttarna är ju en produkt av systemet och därmed inte sagt att en hel hög av dem behöver fundera över vad de ska göra annorlunda - både i sin ridning och hur de bemöter kritik - men som det ser ut idag så gör de ju "bara" sitt jobb.
 
Ja, om man utgår från namnet så har de matats med marshmallows för att skumma som de gör.
Det är ett skum som smetas på runt munnen
IMG_2749.jpeg
 
Jag tycker hela WC-finalen gav en bitter eftersmak. Visserligen tycker jag att vissa ryttare försökte visa en längre hals, och det ska de såklart också kunna få cred för. Man måste kunna se försök till förbättring mitt i allt elände.

Dock ska man också vara medveten om att även om Patrik vann så gjorde han det inte på några imponerande poäng. 81% hade räckt till en femteplats förra året när Dalera vann på över 90%. Så domarna ger inte superpoäng, det var bara att de andra var sämre den här gången.
 
Sen när gäller det att dessa "gudar" ska behöva följa de regler som gäller för packet? De anser ju att de står över resten av oss och att de har rätt att ta till exakt vilka metoder de vill för att nå sina mål.
Fast vem har inte gjort något som inte varit korrekt i en viss situation? Och då menar jag inte att göra sin häst illa utan tex rida med omkullagda händer eller liknande. Det är ju en av anledningarna till att de inte rider på 100%, utan de får avdrag för bla sina händer. Sedan kan man diskutera mkt runt bedömningen och glädjebetyg (som verkligen delades ut i kuren, men då mer till Isabell än till Patrik) men lite sans i debatten är väl ändå bra?
 
Fast vem har inte gjort något som inte varit korrekt i en viss situation? Och då menar jag inte att göra sin häst illa utan tex rida med omkullagda händer eller liknande. Det är ju en av anledningarna till att de inte rider på 100%, utan de får avdrag för bla sina händer. Sedan kan man diskutera mkt runt bedömningen och glädjebetyg (som verkligen delades ut i kuren, men då mer till Isabell än till Patrik) men lite sans i debatten är väl ändå bra?
Jag tror du missat tanken med mina inlägg genom att rikta in dig på enskilda ord. Jag kommer inte diskutera placering av kommatecken för att försvara mig mot, vad som för mig är, fokusförlyttning.
 
Alltså jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig…

Jag har hela livet varit intresserad av dressyr. Ridit själv upp till msv på en häst som inte hade tillräckligt med gång för att få några högre procent.

Jag har tittat på alla dressyrtävlingar på hög nivå jag kunnat, både på tv och på plats.

Ju äldre jag blivit desto mer kritisk har jag blivit. Dressyren har förändrats på senare år, liksom hästarna som blivit mer och mer känsliga/explosiva.

Det är mycket händer och sporrar i dagens dressyr. Få hästar gör rena, raka byten. De flesta ryttarna ”slänger” hästen åt höger/vänster med övertydliga hjälper.

Passage och piaff ser inte harmoniska ut.

Det är gapande munnar och smiskande svansar. Ihoptryckta hästar är mer regel än undantag.

Någonstans på VM i Herning började jag förlora intresset. Jag hade precis köpt en ny unghäst, börjat rida för en ny tränare med resultat på hög nivå. Redan första lektionen fick jag byta träns och bett. Jag red på ett novabett med löst spänd engelska nosgrimma. Det skulle vara tredelat med remontnosgrimma.

Sedan skulle hästen ha stöd på bettet, kort tygel och mycket stöd för att rama in hästen. Ingen mer uteridning. Dressyr i princip varje dag, små volter + åttvolter, ut och in med baken osv…

Fyra månaders vansinne och hästen blev halt. Jag bytte stall, försökte med rehab och hästen blev långsamt bättre. Men mitt intresse var dött. Jag ville inget mer utan valde att ge bort hästen till garanterat gott hem. På det knappa år jag hade hästen kostade han mycket pengar, mycket.

Jag tror inte hästarna har det sämre hos Kittel än hos många andra. Inte för att jag försvarar honom, men jag förstår honom. Som någon annan varit inne på är det den ridningen och den typen av häst domarna vill se. Det är inte Kittels fel, det är systemets fel.

Jag vet att Kittel gärna rider på vanligt tränsbett, antagligen för att man då får använda snokrem som ytterst effektivt stänger ihop hästens mun.

Jag tror därmed att det i sig inte är kandarets fel.

Första steget tror jag är att ta bort nosgrimman och tillåta vanligt tränsbett UTAN nosgrimma. Det borde också bli sporrförbud.

Hårda händer, häst hårt ihoptryckt, korta tyglar är något som förekommer på alla nivåer OCH lärs ut på alla nivåer.

Missförstå mig inte, jag FÖRSVARAR inte Kittel (och andra dressyrryttare), men jag FÖRSTÅR de.
Jag känner igen det där, jag höll på att få min naturligt mjuka och följsamma ridning förstörd av en sådan tränare.

Men just remontgrimma på unghäst har ett annat syfte. Om man ska ha nosgrimma på unghäst så ska de gå med remontgrimma fram till 6 års ålder för att inte störa tandbytet enligt en uråldrig bok (80-tal) i unghästinridning som jag har i bokhyllan (den rekommenderade också inridning först hösten hästen var 3 år). Sedan blir det ju en fråga om hur hårt man spänner också.
 
Jag tror du missat tanken med mina inlägg genom att rikta in dig på enskilda ord. Jag kommer inte diskutera placering av kommatecken för att försvara mig mot, vad som för mig är, fokusförlyttning.
Va? kommatecken? Jag fattar inte ens vad du menar just nu?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Touchdown övertygade direkt när dressyrens världscupfinal inleddes med Grand Prix. Ekipaget red hem andraplatsen, med...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel på Touchdown är tvåa efter första dagen av dressyren i världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien. – Det var en superstart på...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Riyadh rider Patrik Kittel sin nionde världscupfinal. Tillsammans med Touchdown har han varit på plats sedan i torsdags förra veckan...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp