Bukefalos 28 år!

Pausa från hästarna?

pulkaskurk

Trådstartare
Funderar på om det är dags för att pausa från hästarna?
Jag har en sjukdom som bara blivit värre med tiden, sista året har jag nästan inte kunnat/orkat rida alls.
Det fungerar dåligt i stallet och jag hittar inget bättre heller, allt känns bara jobbigt och tråkigt.
Det känns som att jag bara plöjer ned pengar i hästarna utan att få någon rolig utdelning av det som jag fick förr.
Konstant dåligt samvete, oro och ångest över allt som har med hästarna att göra.
9 av 10 gånger känns det pest.

Den ena hästen bor hos en superbra fodervärd som mest troligt inte vill lämna tillbaka hästen men det kan ju ändra sig fort och det utgör såklart en liten oro som ligger och gnager i bakhuvudet.

Den andra hästen har jag ju kvar och jag älskar henne, framförallt dagar som idag då jag orkade rida en stund och hon gick så himla bra!
Hon är min drömhäst!
Men det är som sagt så himla mycket runt omkring som förtar så himla mycket av det roliga.

Men om jag väljer att sälja tänk om jag ångrar mig då?
Tänk om jag vill börja med hästar igen och inte kan finna en ny hjärtehäst?
Om jag säljer kan jag ju inte få tillbaka samma häst utan kan bara köpa en annan...
Å det är ju just denna som jag älskar....
Men lånar jag ut henne på foder kommer jag istället vara konstant stressad över att hon kanske kommer tillbaka i en tid det passar skitdåligt.
Stressen att hitta en stallplats och ja allt därtill.
Hade jag haft en egen gård hade det känts enklare, men att vara så beroende av någon annans välvilja att hyra ut en plats tär på mig.

Jag älskar mina hästar men det känns samtidigt som att jag håller på att gå under :crazy::(

Hur hade du gjort? Sålt eller behållt?

Kan tillägga att jag har 2 goa medryttare som hjälper mig men det är samma där, jag vill inte vara beroende av dem...
 
Sv: Pausa från hästarna?

Kanske är svårt, men går det inte att få tag i en schysst fodervärd där man kan avtala om fodervärdstid på ett par år som minst?

Kan hästen passa in i någon slags verksamhet?
(lättare kanske att få avtal på längre tidsspann)

Om det känns motigt att sälja och att man känner risken för att ångra sig så kanske det finns någon där ute som man kan ingå en längre tids avtal med så att du i lugn och ro kan få ta ett uppehåll och fundera under tiden.

Hade jag haft ånger inför att ev ångra mig vid försäljning hade jag inte sålt utan skickat ut på foder i stället och då försökt finna en lösning i avtalet som gör att hästen inte bara kan skickas hem efter kort tid bara utan vidare utan att det är antingen över en längre tid eller att man avtalar om att hästen måste stanna kvar tills dess att man finner nytt boende eller fodervärd åt hästen. Allt går ju att avtala om och det rimliga blir vad man kommer överens om och det kanske finns nån som gärna har häst en längre tid men inte vill eller kan köpa en egen så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Pausa från hästarna?

Finns det ingen i din omgivning som kan tänkas gå in som hel eller delfodervärd? Känns ju alltid tryggare om man vet vem fodervärden är eller i alla fall att man har gemensamma bekanta?
 
Sv: Pausa från hästarna?

Har själv en lång paus. Just för att det blev för tungt och jobbigt, upplägget funkade för hästen men inte för oss. När ena hästen sedan knallade vidare valde vi att lämna bort den andra, som sedan fick tas bort ett år efter.

I början var det tufft att inte längre identifiera sig som hästägare. Men sedan insåg jag att jag är lika mycket hästmänniska som innan, bara utan häst just nu. Och det är faktiskt skönt att vara utan. Det var för tungt och träligt mot slutet, enda glädjen var själva hästen, men det var dyrköpt för egen del. Både ekonomiskt, energimässigt och tidsmässigt.

Jag vet att jag alltid kan ta upp intresset igen, på en mängd olika sätt. Men väljer hittills att inte vara aktiv utövare.
 
Sv: Pausa från hästarna?

Har själv en lång paus. Just för att det blev för tungt och jobbigt, upplägget funkade för hästen men inte för oss. När ena hästen sedan knallade vidare valde vi att lämna bort den andra, som sedan fick tas bort ett år efter.

I början var det tufft att inte längre identifiera sig som hästägare. Men sedan insåg jag att jag är lika mycket hästmänniska som innan, bara utan häst just nu. Och det är faktiskt skönt att vara utan. Det var för tungt och träligt mot slutet, enda glädjen var själva hästen, men det var dyrköpt för egen del. Både ekonomiskt, energimässigt och tidsmässigt.

Jag vet att jag alltid kan ta upp intresset igen, på en mängd olika sätt. Men väljer hittills att inte vara aktiv utövare.

Det är väl precis så det känns nu, tungt och träligt. Både ekonomiskt, energi och tidsmässigt.
Det är bara själva hästen som gör mig glad om jag orkar, annars tar liksom det dåliga samvetet överhanden...

Det hade varit enklare om något hänt så att hästen var tvungen att tas bort för då hade jag bara inte köpt en ny.
Även om jag inte på något vis önskar livet ur min älskade häst.

Men klivet att sälja känns både stort och oroande.
Dels älskar jag ju hästen och både vill och inte vill skiljas från henne, dels är det ju att hitta ett bra hem och sen vill man ju gärna slippa något psyko som ska stämma en och reklamera hästen för att den kanske vrickat sig i hagen efter ett halvår... :crazy:

Äsch vad jobbigt det är!

Synd att jag inte har någon som skulle vilja och vara en lämplig långtidsfodervärd....
 
Sv: Pausa från hästarna?

Det kostar ju inget att leta fodervärd. Hittar du någon som du känner dig trygg med så gör du, om inte ka du ju ta ett nytt beslut. Men du kan ju ge det en chans att kanske hitta nån.

Det är ju tyvärr så att intresset kommer inte tillbaka lättare när man om och om igen känner stress och dåligt samvete inför hästeriet. Antingen måste man hitta något som vänder det hela, tex ett nytt stall där man träffar någon kompis som kanske kan hjälpa till att ge liv igen åt intresset, en ny tränare eller kurs. Men om man inte har tiden att engagera sig heller blir det ju väldigt svårt.

Jag ställde av min häst under nästan 2 år pga att jag fick barn nr 2, byggde hus och hade fullt upp med mitt familjeliv. Jag hade inte tiden eller intresset just då. S¨fort jag bestämt mig officiellt att ställa av min häst föll stora stenar från mina axlar och jag kunde äntligen slappna av. Jag var hos honom mindre än innan, men det gjorde ingenting för det var ett beslut jag tagit. Jag hade inte dåligt samvete längre och la istället upp mitt hästeri på ett sätt som jag kunde hantera. Jag åkte ut regelbundet och såg till honom, tog ut hovis osv vid behov, men i övrigt tog jag inte ens in honom från hagen om jag inte just hade lust med det. Det tog faktiskt hela 2 år innan jag kände att nu VILL jag på riktigt börja rida och hålla på igen på riktigt.

Nu har jag turen att ha min häst på lösdrift med fullskötsel. Det gjorde att jag kunde ställa av honom och vara där så lite jag ville, utan att skaffa mig någon fodervärd eller lämna bort honom. Kostnaden för platsen ansåg jag ändå var en investering för jag ville ha kvar hästen och jag ville ta upp ridningen nån gång, och då ville jag ha min häst och ingen annan i ett skick jag själv hade kontroll över. Du kanske kan se om du kan hitta en sån lösdriftsplats tills vidare och prova att ställa av hästen ett år? Du står med kostnaderna, de kanske blir lite lägre iom att du inte har en box och all skötsel som det medför dock.
 
Sv: Pausa från hästarna?

Problemet är att min häst fungerar inte att ställa av, hon mår inte bra av det.
Hon behöver röra sig + hjärngympa för att fungera bra trots lösdrift.
Här omkring finns inte heller stallplats eller lösdrift med fullskötsel så det bara är att dumpa hästen till en rimlig kostnad.

Det är inte lust och motivation att rida som är problemet för det har jag.
Problemet är att jag inte kan rida ordentligt pga sjukdom å då är det inge vidare kul.
Har inte ridit ordentligt på ett år och det känns som att jag sumpat 100000kr i sjön till ingen nytta och nöje alls utan bara till stress och dåligt samvete.

Det känns värdelöst är att betala åtskilliga 1000 lappar varje månad, inte kunna nyttja hästen och dessutom inte trivas i stallet och allt runtomkring känns tungt.
Hälsan tillåter inte att åka och mocka varje dag, den kan inte ta förutbestämda stallpass eftersom jag inte vet om jag är frisk nog för det just den tiden den dagen.
Jag kan vara pigg eller halvdö hemma eller vara inlagd på sjukhuset, de två sistnämnda är det oftast.
Då vill det till att medryttaren eller sambon fixar stallet.
Sambon har egentligen inget hästintresse, jobbar heltid, och får dessutom sköta om mig och våra 3 hundar och det känns inte så bra.

Jag har letat annan stallplats/lösdrift i över ett år men inte hittat något lämpligt.

Så på det viset känns det mest vettigt att sälja hästen.

Men, det där jäkla men ställer till det. Eftersom jag trots allt älskar hästen och tycker om att rida..
Men jag rider ju 'aldrig' längre pga den jävla sjukdomen jag har.
Sjukdomen är livslång så den kommer inte att försvinna heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Pausa från hästarna?

Leta fodervärd, skriv i annonsen att hästen är till salu för rätt person. Kommer rätt person, är det bra. Om inte, finns alltid möjlighet att fatta ett nytt beslut.

Så här kan du inte ha det.
 
Sv: Pausa från hästarna?

Låter inge bra. Vad har du för sjukdom? Kommer det bli värre eller är det konstant?

Skriv ner en lista med plus och minus på hästägandet. Läs igenom noga. Sov på saken och fatta beslut när du känner dig mer säker.
 
Sv: Pausa från hästarna?

Hade jag varit i din sits hade jag nog avvecklat en del av hästeriet helt, dvs frågat fodervärden om hon kan köpa/ta över den ena hästen. För att slippa oron över att få tillbaka hästen.

Sen, så låter det som en lättskött lösdrift med bra samarbete med ägaren samt behålla medryttarna hade kunnat vara en bra grej med andra hästen. Men det gäller ju just att hitta ett ställe där både häst och du trivs, inte det lättaste när det inte finns så många att välja på :(
Om du skulle slippa allt stallarbete, skulle du orka med mer ridning då?

Kommer din sjukdom bli värre eller är det som ett väldigt jobbigt skov just nu?
Jag beklagar att du mår som du mår och hoppas du kommer må bättre.
 
Sv: Pausa från hästarna?

Du har en sjukdom som gör dig jättesvag. Du kämpar med att bli bättre. Att slippa stressen kan vara ett av flera steg till att må bättre.
När jag sålde min förra häst, hamnade han hos en tant, som är helt underbar. Hon blev äldre och fick sämre möjligheter att ta hand om honom. Nu tar hennes barnbarn hand om hästen och så har det varit i ganska många år. Han har fått stått i samma stall sedan 2002. Det kan bli jättebra med en försäljning.

Jag tror att man ska vara ärlig mot sig själv. I synnerhet om man är väldigt sjuk. Tag några års paus. Det kommer att göra dig gott. Det finns alltid medryttarhästar att hitta.

Jag tror på vila från hästeriet. Då kan du slappna av. Nu gnager oron i dig. Det kommer att vara skönt för dig att slippa ansvaret. Koncentrera dig på att bli bättre i din sjukdom. Kramar från din släkting;-)
 
Sv: Pausa från hästarna?

Jo förnuftet säger att en paus från hästarna vore bra, men hjärtat säger tvärtom.
Men jag har nog bestämt mig för att sälja om jag inte råkar ramla över en perfekt fodervärd.
Dock måste jag ju hitta en lämplig köpare och det verkar vara lättare sagt än gjort iom hur marknaden ser ut i dagsläget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 510
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 597
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 377
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp