Påverkar hästens ålder priset?

Sv: Påverkar hästens ålder priset?

Det var inte så jag menade,trodde inte att det skulle uppfattas som att man vill komma undan med att betala,dessutom ser jag inget fel på Varmblodstravare som för övrigt ligger alldeles för lågt i pris.
Jag ville få sagt att jag hellre hade hästen i 20 år än 5 pga de känslomässiga band som man får med sin häst.

Jag vet 15-åringar som kostat 150 tusen, Tror inte du förstår hur mkt en RIKTIG läromästare betyder för en mindre rutinerad ryttare som verkligen vill lära sig och få tävlingsrutin. Då är ju en outbildad häst inget alternativ, utan kan lika gärna "förstöra" ryttaren som i sin tur förstör hästen. Hade hellre köpt en bra 15-åring för de pengarna än att få en 3-åring för 20 tusen för är den så billig kan den knappast vara något att ha, eller så har någon väldigt ont om pengar och måste sälja..

Jag ser det såhär:
prismässiga toppen för en häst av halvblodstyp ligger kanske vid c:a 8-10 års ålder. Då är hästen vuxen och "färdig" dvs har kunskaper och tävlingsmeriter, men fortfarande många år kvar.

Är hästen 15 år så har den passerat toppen. Det pris som den nu säljs för är lägre än det maxpris den hade vid 10 års ålder. Den har fortfarande sina kunskaper och meriter och är fortfarande i en bra ålder men kanske inte utvecklas så mycket mer.

En häst som är 6 år har en bit kvar till sin topp. Priset ska vara lite lägre än det man kan tro är max för denna häst med hänsyn till potential, stam etc.

Köper man hästen vid 10 och säljer den vid 18 så kan man alltså inte tro att man ska få tillbaka sina pengar. Köper man hästen vid 5 och säljer den vid 10 kan man kanske få ut lite mer än man gav, om man har utvecklat hästen till sin fulla potential (det kräver ju då att man kan sina grejer).

Köper man hästen vid 18 år inser man förmodligen att man inte kan sälja hästen vidare till samma pris men det kan ändå vara ett utmärkt köp om man söker en häst att själv lära sig av, för att kunna köpa en yngre häst nästa gång.

Allt är ju en fråga om vad man är ute efter för häst och vad man ska använda den till.

Jag tycker själv att man inte tar någon större risk om man köper en 14-åring som är frisk och som hållit för arbete på den nivå jag vill använda hästen. Köper man en 6-åring som aldrig varit igång eller gjort något tar man en större risk tycker jag.

Hrm - det finns väl för jösse namn andra hästraser än sv halvblod och vbltravare.
Lipizzaner, eng fullblod och dom som vi kallar dom lite slarvigt Polska halvblod för att bara nämna några bra allroundraser.
Här finns det bra unghästar som inte kostar skjortan.

Hästens försäkringsvärde är väl en ganska så bra måttstock? Som hästägare försäkrar man väl sin häst till "rätt" värde? Naturligtvis kan man lägga till eller dra ifrån på det värdet, men generellt så borde det ju vara en fingervisning om hästens värde.

Jag kan väl inte tänka mej att ngn får ut priset för allt de lagt ut på hästen, då får man nog vänta lääänge innan man får den såld.
jag har bara gått back hela tiden, speciellt den gången en tjej vägrade betala hästen hon skulle få på avbetalning & hästen dog så jag inte fick pengar alls:crazy:
Tänk vilka människor det finns!

Jag har alltid sålt billigt bara hästen fått ett bra hem, men så kan inte vanliga hästhandlare tänka.
För alla andra hästmänniskor är hästarna som dyrast när de är 12-15 verkar det som, medan priset för mej börjar gå ner vid 10, då tycker jag hästen är gammal:angel:
Framförallt ser jag priser på knappt inridna hästar som är blivande talanger å priserna är uppe i 250 000, då tycker jag bara köparen är dum som går på det, men har man de pengarna så får man väl köpa vad man vill för dem.Sen måste man såklart kolla ras, stam osv oxå.

Hästens försäkringsvärde är väl en ganska så bra måttstock? Som hästägare försäkrar man väl sin häst till "rätt" värde? Naturligtvis kan man lägga till eller dra ifrån på det värdet, men generellt så borde det ju vara en fingervisning om hästens värde.

nej, fullt livvärde på hästen är ju svindyrt...det jar jag inte haft på mina iaf

Jo, åldern spelar stor roll. Min chef har försökt sälja en D-ponny, som i år blir 17 för 40 000:- En otroligt välutbildad häst, och den perfekta läromästaren. Har aldrig stött på en bussigare häst, som kan ridas av vem som helst.

Dock ändrade dom sig, och han är inte längre till salu :D

Hästens försäkringsvärde är nog inte relevant i sammanhanget. I andra trådar ser vi sådana som gör som vi - låter bli att livförsäkra. Sedan finns det sådana som anger ett högre försäkringsvärde än det saluvärde hästen har?!

Det finns ju både de som under och överförsäkrar sina hästar precis som Strajder skrev. Jag tycker att man måste se till marknadsvärdet, men många hästägare lever i det blå helt enkelt;)

Framförallt ser jag priser på knappt inridna hästar som är blivande talanger å priserna är uppe i 250 000, då tycker jag bara köparen är dum som går på det, men har man de pengarna så får man väl köpa vad man vill för dem.Sen måste man såklart kolla ras, stam osv oxå.
Man ska vara medveten om att efterfrågan på vissa avelslinjer/avkommor är större än tillgången. Är man ute efter ett avelssto med absolut bästa härstamning i vissa raser så är priset även på unga djur häftiga.

Intressant är att studera prissättningen när det går mode i en ras och efterfrågan exploderar. Först så går det att sälja nästan vad som helst bara det är rätt ras. När marknaden börjar bli mättad så sjunker priserna på de "sämsta" hästarna. De absoluta topphästarna och deras avkommor brukar hålla priserna på den högre nivån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man... 2
Svar
36
· Visningar
4 458
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka