T

Tippan

Jag har två frågor efter att nu träffat ett antal PB.

1. Varför låter de så förbannat mycket? Alla låter *grr* *gläffs* *morr* Varför låter de så? Låter de av samma anledning som min hund låter, dvs visar aggressiva signaler, eller låter de av ngn annan anledning?

1. Varför har ägarna alltid sele på sina hundar?
 
1. Det är en väldigt pratig ras, så i nästan alla fall så pratar bara hunden. Finns säkert några av dom som morrar på riktigt också.

2. Jag har nästan enbart sett med vanligt halsband eller stryp, så det kan jag inte svara på.

3. Undrar hur många du träffat som varit rasrena? :smirk:
 
Det verkar som det går lite mode i selar, hos en del raser ser man det betydligt oftare än andra tycker jag.
 
svarar jag också då.

1. min är oftast helt tyst, men leker vi då brummar hon ibland, med andra hundar låter hon sällan. Men som sagt är det en pratig ras och vill de något så låter dom, fast som jag uppfattar det skäller de väldigt sällan.

2. Det är få som har kontoll över sin PBs dels för att den är ganska olik andra raser och många inte förstår det- men mest för att många som har pitbull inte borde ha hund överhuvudtaget, det därför används sele för att det sägs(och funkar ibland) att hunden drar mindre i sele. Vet många som jag känner med pb som det hjälpt mycket, men jag ser det som att gå runt problemet och har endast stryp och vanligt på min. Det kan låta som en klysha men PB är otroligt starka och kan lätt som en plätt(om de vill) dra iväg med vem som helst därför är stryp vanligt som ett stopphjälp. Jag har det för att de är snyggt och använder ganska sällan strypfunktionen :p

Lite onödigt vetande bara, det finns en gren som är ganska vanlig att man utövar med pb och det är weight pulling, det mesta som en hund på tävling dragit hittills är runt 3,5 ton. Min hunds farfars far(jag mötte lassie varing :D ) drog 2,8 ton. Så vill en pitbull någonstans så kan den oftast ta sig dit om man inte har kontroll på den, därför tar många det säkra före det osäkra, speciellt de som känner att de inte har koll på hunden.
 
1. Jag vet ju att Rottweiler pratar, men de jag träffat har inte låtit så. De har ju låtit arga, men det kan ju samtidigt vara liksom bara ljud när de blir lite uppspelta, därför funderade jag på om det kunde finnas en chans att det var så.

3. INGEN ANING! :rofl:
 
fast med en sele eliminerar man risken för nackskador. min hunds kiropraktor har förbjudit oss att använda halsband och då tyckte jag att det var lika bra att sätta på en sele på andra hunden också. möjligt att de drar lite mindre, kanske är det helt enkelt bekvämare?
 
Jo, det är en pratig ras :) Väldigt gulligt tycker jag, men många som inte är vana vid hundar tror att dom är arga.

Min vovve pratar också ganska mkt, och det låter som ett VÄLDIGT argt morr, men egentligen vill hon bara att dom ska uppmärksamma henne. Hon viftar på svansen som en galning samtidigt oftast :D
 
Ja, det finns ju säkert en massa andra anledningar än mode! :) Själv har jag sele på en av mina ibland, eftersom halsbanden väldigt lätt slinker över huvudet på henne.
 
Fast en svansviftning är ju ett tecken på engagemang, inte nödvändigtvis ett tecken hunden är glad. När hundarna t.ex. söker efter något går ju svansen och ju högre intesitet de lägger i söket ju snabbare går svansen.

Okej, de kanske bara vill prata med oss...
 
Fast man ser skillnad på när min är glad, engagerad eller undergiven. I alla fallen använder hon svansen, men på HELT olika sätt. Ganska skönt att ha en så lättläst hund för en gångs skull :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 316
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp