Bukefalos 28 år!

PCOS, p-piller och blodproppar

Har missat den här tråden. Jag har också PCOS men tar inga mediciner mot det. Är rätt nöjd med att ha mens max en gång/år. När jag var yngre mådde jag skit pga pms minst tre v/månad så …
Har problem med hårväxt och högt BMI. Fått erbjudande om hjälp med ”livsstilsförändringar” via vc men funderar på om en gynmottagning skulle kunna ge bättre hjälp. :confused:
Har även hypotyreos som är undermedicinerad.
Är så s*tans godissugen. Mat smakar bara blä. Äter mat för att jag måste, inte för att det är gott.
:(
Om jag förstått det hela rätt är det inte bra att ha få mensblödningar eftersom det finns en ökad risk för livmodercancer. Jag hade också det i yngre dagar, alltså få blödningar, men nu blöder jag varje månad och har ÄL. Mycket märkligt. Jag har alltså också PCOS. Jag har ökad risk för blodpropp, har haft en i låret. Undrar om det hänger ihop, PCO och blodpropp?
 
Om jag förstått det hela rätt är det inte bra att ha få mensblödningar eftersom det finns en ökad risk för livmodercancer. Jag hade också det i yngre dagar, alltså få blödningar, men nu blöder jag varje månad och har ÄL. Mycket märkligt. Jag har alltså också PCOS. Jag har ökad risk för blodpropp, har haft en i låret. Undrar om det hänger ihop, PCO och blodpropp?
Enligt senaste gyn så har PCOS/PCO ingen blodproppsrelation, men jag svär inte på det.

PCOS kan man "växa ifrån". Alltså att kroppen börjar funka när man blir äldre. Ofta är man väldigt fertil då.
 
Om jag förstått det hela rätt är det inte bra att ha få mensblödningar eftersom det finns en ökad risk för livmodercancer. Jag hade också det i yngre dagar, alltså få blödningar, men nu blöder jag varje månad och har ÄL. Mycket märkligt. Jag har alltså också PCOS. Jag har ökad risk för blodpropp, har haft en i låret. Undrar om det hänger ihop, PCO och blodpropp?
Jo jag har också läst det om ökad risk för livmodercancer. :(
Jag hade väldigt regelbunden mens när jag var yngre. Är nu 40 och väldigt överviktig, kan vara det som gjort att mensen är så gles.
 
Ni (vi) med PCOS, hur håller ni hormonerna i balans?

P-piller brukar ju nämnas som en bra lösning. Jag har hela mitt liv fått höra från släkten att jag inte kan äta p-piller på grund av bland annat mormors blodproppar, men är så less på PCOSens makt över min kropp och mitt mående att jag är beredd att ta risken. Är det idioti? Jag har ett högt BMI, men alltid haft bra blodtryck m m.

P-piller ett år så att kroppen kan komma i balans, minska i vikt och börja må bättre. Sen försöka bli gravid igen. Är det bara fantasier eller är det möjligt?

Jag har haft p-stav och trivdes mycket bra med det, men upplevde då inte någon skillnad med vikten. Blev mest bara avtrubbad, som en kastrerad katt som älskar lasagne.

Erfarenheter och reflektioner?
Ploppar in en liten artikel jag hittade i DN
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-kan-ha-hittat-orsaken-till-pcos/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Av en händelse så ska både jag och en vän sluta äta p-piller just idag, och en annan ska börja äta p-piller. En för att hon vill se om...
2
Svar
39
· Visningar
2 775
Senast: purity_666
·
Kropp & Själ Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel? Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns...
Svar
9
· Visningar
6 551
Senast: lisa412
·
Kropp & Själ Fick idag bekräftat via blodprov att jag har pcos. Min gynekolog vill att jag börjar med p-piller men det går inte ihop med medicinen...
2
Svar
21
· Visningar
3 151
Kropp & Själ Nu får ni som är kunniga gärna komma med lite råd :) Jag vet redan sedan tidigare att jag är i riskzonen för blodproppar. På min...
2
Svar
20
· Visningar
14 696
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp