PC's SMB Elite, minskar de verkligen genomtrampet i kotan?

Sv: PC's SMB Elite, minskar de verkligen genomtrampet i kotan?

jo hans framkotor ser ut så, fast han ska tydligen ha fina bakben iaf :)

okej, ja jag har sökt på det och det finns ju så mkt olika skydd :o har alla typ samma effekt eller, min engelska är inte så bra att jag fattar allt :(

Tuvisen - det är skydden tråden handlar om som Kratus menar.

Professionals Choice Sports Medicine Boot Elite (SMB Elite förkortas det nästan alltid)

Jag PM:ar dig länkar var du bla kan hitta dem i Sverige.

aa tack såg sen att det var förkortningen ;)
tack för länkarna :D

Lite kuriosa!

Köpte dessa i USA för 6 år sedan, blev utskrattad här hemma i sverige....då var det en eller annan obskyr western ryttare som hade dom...ha ha

Jag har dom än! används regelbundet, mkt slit-tåliga , med perfekt passform till alla hästar jag haft, och ger perfekt skydd även vid nederdelen av kotan.

Konstigt folk. Vi har haft sådan hur länge som helst, redan när vi bodde på landet och då var jag 17 dvs för tio år sedan. Och western var det ingen av oss som red :D

aha....jag blev alltså lokalt utskrattad!!

Eller så var jag bara allmänt clueless om diverse benskydd, vi kanske är lite efter här?? ha ha ....ingen i min omgivning kände till dom då.

Måste bara fråga, för om dom minskar genomtrampet och därigenom också onödigt slitage på kotan, borde de då inte minska "trycket" nere i hoven också då? Alltså att genomtrampet blir mildare för exempelvis strålbensbursan?

Lite kuriosa!

Köpte dessa i USA för 6 år sedan, blev utskrattad här hemma i sverige....då var det en eller annan obskyr western ryttare som hade dom...ha ha

Jag har dom än! används regelbundet, mkt slit-tåliga , med perfekt passform till alla hästar jag haft, och ger perfekt skydd även vid nederdelen av kotan.

Måste varit lokalt då ja? För jag minns att 1999 fick jag kopior av PC-skydden i julklapp (minns det för det var PAPPA som köpte dem, PAPPA köpa BENSKYDD liksom (!)), och det är alltså nio år sen.

Då hade PC funnits ett tag, men kopiorna (mina var ett par Event) hade precis kommit, dvs det blev möjligt för oss vanliga, dödliga fattiglappar att lägga vantarna på ett par 'heltäckande' skydd.

Docka, om du läser vad de själv skriver, så tycker de att

"is proven to absorb energy from hoof impact by over 26%. The uniquely designed suspensory strap stretches upon each impact of the hoof, allowing full ankle movement and helping to eliminate hyperextension of the fetlock."

Tja , kan ju inte ha stenkoll på allt, bra är dom iaf!!

Då var det Eskadron som gällde för hela slanten, i mina kretsar...och Veredus så klart.

Måste ha varit lokalt. Min veterinärvän hade sådana skydd på sin fälttävlanshäst redan för kanske 10-12 år sen. Då hade jag aldrig sett dessa skydd innan. Hon sa att just många fälttävlanshästar hade dessa skydd eftersom de var bäst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 470
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 324
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb OJ, det här blev långt. Sen ungefär ett halvår tillbaka har jag ett nytt jobb som projektledare inom ett område jag inte har någon... 2
Svar
38
· Visningar
4 475
Senast: Lingonris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka