Peder Fredricson efter Jerringpriset: "Dags att se över regelverket"

Hoppryttaren Peder Fredricson, 45, tog överlägset hem Jerringpriset - och möttes av en hätsk debatt. - Det kan vara dags att se över regelverket, säger han. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.hn.se/sport/peder-fredricson-efter-jerringpriset-dags-att-se-över-regelverket-1.4165809
En person - en röst. Ja, det kan ju tyckas rimligt och rättvist. Men är det inte så att man röstar på den idrott som man själv utövar eller har någon relation till och inte till den "verkligt" bästa prestationen? Frågan är ju; "Vilken är den bästa prestationen?" Kan man objektivt bedöma det? Kan jag verkligen förstå hur stor en prestation är om jag inte vet någonting om sporten? Jag kan förstå att det krävs oerhört mycket träning att vinna OS-guld i mountain bike, men jag kan ändå inte riktigt förstå att det är lika svårt som att rida till sig ett OS-silver i hästhoppning. Varför? Jo, för jag rider själv och vet hur svårt det kan vara att bara rida en bra volt. Däremot har jag aldrig suttit på en mountain bike, men jag kan cykla. Det lärde jag mig som liten och inte är det så svårt? Förstår ni min tankegång? (Jag har högsta respekt för OS-guldet).
Men nu till min fundering kring röstreglerna. Om det nu blir så att det är en person - en röst som gäller, har de "smala" idrotterna som inte har så många aktiva och därmed inte så många supportar som det stora idrotterna - kommer de någonsin att ha en chans att ta hem priset?

Frågan är "Vilken är den bästa prestationen i svenska folkets ögon?".

Sedan tycker jag också det är rimligt med en röst per person., Men vilken bakgrund folk har till sin röst tycker jag inte har med frågeställningen att göra,

Jag förstår inte varför man ska envisas med att säga att Jerringpriset handlar om bästa idrottsprestation när det så uppenbart är en ren populäritetstävling. Och det är väl inget fel med det!
Man vinner ju inga medaljer på att vara en god förebild inom sin sport, och Jerringpriset blir ju ett utmärkt sätt att uppmärksamma omtyckta, uppskattade idrottare i ett större perspektiv än bara prestationerna på tävlingsbanan. Jag har ytterst svårt att tro att hela häst-Sverige hade gått ihop och röstat fram varken Peder eller RGB om inte dessa ansågs vara förebilder och var allmänt omtyckta och välrespekterade.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nio år efter senaste mästerskapsmedaljen är hoppryttaren Jens Fredricson tillbaka i hetluften. Han är klar för världscupfinal...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Finns det plats för en hoppryttare Fredricson till på högsta internationella nivå? Fem år äldre Jens tar upp kampen med brorsan Peder. I...
Svar
0
· Visningar
415
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson tog sig till EM-final i hoppning men det som inte syntes inne på banan och för tittarna var att Peder Fredricson blivit...
Svar
0
· Visningar
417
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev ännu en svensk seger i Global Champions Tour i Stockholm. Peder Fredricson gjorde som igår, och gav hemmapubliken på Stockholms...
Svar
0
· Visningar
458
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18