Ottilia

Trådstartare
På söndag åker jag till Peking en vecka!

Tänkte passa på och höra om någon bukefalist varit där och kan tipsa om vad man bör se eller göra, vilka ställen och upplevelser var höjdpunkten på er resa?

Muren, förbjudna staden och himmelska fridens torg har jag redan tänkt att jag ska besöka. Men annars? vad var det som gjorde att man fick känna på stadens puls på riktigt?

Ska bara vara där i en vecka tyvärr, åker med sambon som ska jobba så jag har massor av tid att turista själv på dagarna.

Sv: Peking!

Jag har nog tyckt mest om att vandra runt de gånger jag har varit där. Muren skulle jag rekommendera att se lite längre bort än vad man vanligtvis gör (alltså inte Badaling). Annars tyckte jag den botaniska trädgården var väldigt sevärd och stillsam, och även trädgården som ligger med ingång väster om den förbjudna staden, den med alla guldfiskar och tulpaner. Ej att förväxla med trädgården med alla sjöar som ligger ytterligare lite mer nordväst sett från Tiananmen. Att prova äta lite på många ställen, en matbit här, en fika där.

Jag menar nog Zhongshan park. (Var tvungen att kolla på en karta.)
'
Bland de överskattade resmålen får jag nämna sommarpalatset. Det var inget speciellt tyckte jag.

1424475_4988215442082_2065344437_n.jpg

1476313_4988210681963_1368712037_n.jpg

Några bilder på hur trädgårdarna kan se ut. (dock på våren, men ändå)

Tack!! :D

Har du varit där ofta? Vet du om det finns några bra museum med kinesisk historia?

Parken håller jag med om!!

Och passa på att äta på en riktigt bra Pekinganka-restaurang och likadant med dumplings. Enda gångerna på 3 veckor i Kina som jag ville äta mig mätt :D

I övrigt gillade jag inte Peking sådär extremt mycket. Besöka de "turistiga" ställena är ändå trevligt, tänker alltid på den fina bilden från Himmelska Fridens torg med pansarvagnen och studenten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans... 10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 815
Senast: Badger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 540
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 591
Senast: Jahaja
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 709
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka