Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har en fråga, det där pelhalmbettet, man har ju två tyglar i ringarna. alt en förankring från de båda ringarna så att man bara har som ett vanligt par tyglar.. Exakt varför har man två tyglar samtidigt? har svårt att se att det skulle gärna någon skillnad från att ha tyglarna i ett hål åt gången, och vad är dess funktion i hästens mun?
Nja som ett vanligt tränsbett blir det aldrig med tanke på att stora ringen ger lite hävstångsverkan den med. Det är väldigt lite! MEN, man ska ha klart för sig att det inverkar inte som ett tränsbett. Så man inte lurar sig själv.
Till ts, en delta (som förenar bägge ringar så du kan rida på en tygel) ger hästen väldigt otydliga signaler. Jag gillar absolut inte att man rider på delta. Man kan inte särskilja på signalerna som jag vill kunna använda på ett sådant bett. Det blir bara ett skarpt blurr i munnen istället för finlir.
På två tyglar kan du rida på ''bettygeln'' och om du behöver förstärka med lite hävstång lägga till stångtygeln. Det ger en väldigt exakt känsla till hästen och för dig själv. Du som ryttare känner exakt vad du gör med vad och hur du påverkar bettet och hur det i sin tur påverkar hästen.
En stång är inget du någonsin ska rida konstant på!!! Den används när du vill ha det där lilla extra putsandet (om du jämför med ett kandar tex) och du ska välja när du vill ta till det. På en delta så rider du på stången hela tiden. Hästen går med konstant tryck i nacke och underkäke. Inget jag tycker om! Och om man förnekar att man går med konstant tryck på stången med delta så har man en glappande tygel, och det är inget heller som ska förekomma. Man skall alltid ha lätt kontakt i bettet.
Kläder & Bli fin
Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Hästmänniskan
Hej!
Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);)
Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
Trädgård & Växter Jag hoppas den klarat sig men basilika är enormt känslig. Det är därför den inte står i kylen i butikerna (där de bla har gräslök och...
Hästmänniskan Du kan inte ta honom på prov?
Konstigt egentligen att det är så svårt att köpa häst nu.
Jag trodde i min naivitet att det var köparens...