Pelham-fråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Powerpuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 618
P

Powerpuff

Jag har alltid undrat vad den lilla ringen på ett pelham bett är till för? :confused: Någon som vet ? :bow:

2448861.jpg

Sv: Pelham-fråga

Powerpuff skrev:
Jag har alltid undrat vad den lilla ringen på ett pelham bett är till för? :confused: Någon som vet ? :bow:

2448861.jpg

Där fäster man det som heter "skumrem" har jag fått lära mig. Däremot har jag glömt bort vad den fyller för funktion :o

/Lizzie

Man fäster mycket riktigt "skumremmen" i de små ringarna. Den är till för att förhindra skänklarna att slå fram för långt nät man typ släpper på tyglarna/ger eftergift. Ring för skumrem finns inte bara på pelhambett utan även kandarstänger.

Skumrem används även när hästen har den fula ovanan att "suga" in skänklarna i munnen...

Måste man använda skumrem eller är det något man använder vid behov? Jag har ridit med både pelham och kandar i flera år för diverse både hopp och dressyrtränare och ingen har sagt minsta lilla pip om någon skumrem...

Skumrem behöver du bara använda om det finns behov för det, om det hade varit ett måste hade nog alla ridit runt med skumrem på sina pelham och kandar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 081
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka