Bukefalos 28 år!

Pelham med/utan delta?

Arwyn

Trådstartare
Har hört att det inte skulle vara tillåtet att tävla på pelham utan delta (av en mkt rutinerad ryttare), men i TR står ju "betsling i princip fri", och tom. på ponny får man ju rida utan delta om det är ledat... Eller har jag missförstått något? Det kanske är allmänt känt att man inte rider på pelham utan delta, så dom behöver inte ta med det i TR... :smirk:
 
Jag vet inte svaret, men jag undrar vad du menar du med att rida utan delta. Dubbla tyglar finns väl ingen anledning att förbjuda?

Gäller frågan om det är tillåtet med varianter med "stångtygeln" fast ihopsatt med "tränstygeln" (i stället för "löpande" på deltat) eller med en tygel enbart spänd i antingen stång eller ring???
 
På storhäst får du använda vad som helst, som INTE kan skada hästen.

På ponny måste du ha delta till pelhamstång, både på ledat och oledat.
 
Nu tävlar jag iofs inte ponny, men av nyfikenhet: i TR finns det en bild på ett ledat pelham, utan delta, och det står ingenstans att man måste ha delta... :confused:
Är det liksom en individuell bedömningsfråga huruvida att bett kan skada hästen eller? Anses det skadligt för hästen att rida på pelham utan delta?
 
Jag förstår absolut ingenting av vad du säger... :confused: :rofl:
JAg har för det första inte sagt något om dubbla tyglar, för den delen tror jag kanske att jag förstod... :crazy:
 
Säger desamma, bettslingen är i princip fri, bara den inte skadar hästen. Rider du stor häst så får du tävla utan delta.
 
Eftersom jag inte alls håller med om att man "alltid" använder delta till pelham försöker jag komma fram till vad det är som (kanske?!) är förbjudet på ponny!

Det jag menar med delta är en stropp som man spänner mellan de båda ringarna, som jag i brist på bättre benämning kallar "stångring" och "tränsring". Runt denna stropp spänner man sedan tygeln. Är vi överens så långt?

När man fäster tygeln på ett delta kan tygeln glida lite, man får ingen fast "utväxling" mellan "stång" och "träns". Om man i stället fäster tygeln direkt i "tränsringen" och sedan en kort stump mellan stångringen och en fästpunkt en liten bit in på tygeln får man ett fast förhållande. Hög hand - mycket stång, låg hand - ingen stång. Jag kallar inte detta för delta, men det kanske andra gör? Är detta tillåtet eller inte?

Jag tycker personligen att det mest logiska med pelhambett skulle vara att använda två tyglar, det är därför jag frågar. Men är det så att man MÅSTE HA DELTA så kan det väl inte innebära något annat än att man inte får ha detta? Det kanske anses för svårt för ungdomar att hålla ordning på tyglarna vid hoppning?

Jag förstår däremot mycket väl att man kan vilja förbjuda att tygeln enbart fästs i stången!

En tygel, enbart fäst i "tränsringen" verkar möjligen lite meningslöst, men finns det anledning att förbjuda detta? Det borde väl snarast vara mildare än att använda deltat?
 
För häst är betslingen som sagt 'i princip fri' så där kan du ha pelham utan delta om du vill, och utan kindkedja (fast då får ju bettet fel inverkan) och du kan också ha ett oledat pelham i metall.

För ponny gäller att du måste ha delta både på ledat och oledat pelham. Även om bilderna i TR är utan delta så står det i början av det momentet att:

"Till betten på bilderna 1 och 8 ska alltid deltatygel (enligt bild 2) och kindkedja användas."

Bild 1 är 'oledat pelhambett i syntet eller gummi',
bild 8 är 'Ledat pelhambett'.
Bild två visar deltat: en rem som går mellan den nedre ringen och den ringen som sitter vid den del av bettet som ligger i munnen. I den remmen fästs tygeln.

Ponny måste alltså alltid ha delta och kindkedja på pelham och oledat pelham måste vara i syntet eller gummi.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 230
Senast: Jerseyite
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 025
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp