Pelham och två tyglar

_Runaway_

Trådstartare
Funderade lite idag, har hört olika om de två tyglarnas verkan när man rider på pelham. har jag rätt om jag säger att..

..Hävstångsverkan kommer när man höjer handen och att det blir bridongverkan på låg hand?

Sv: Pelham och två tyglar

tja, något åt det hållet blir det kanske, men det beror helt på hur man håller tyglarna.

jag skulle uttrycka det som att när man tar i bridongtygeln får man bridongverkan och i stångtyglen stångverkan, oavsett var handen befinner sig.....

Ja, om vi utgår från att tyglarna är lika långa och du håller de på samma ställe hela tiden, ja. Men det blir i princip samma sak som att rida på delta.

Riktigt så enkelt är det förstås inte, så att det blir bara bridongverkan med låg hand och bara stång med högre hand. Det spelar även stor roll hur sträckta de olika tyglarna är och hur man rör handen.

Men det stämmer att om tyglarna ligger still i handen och man höjer handen så tar man mera i stångtygeln. För man handen mycket uppåt-framåt så kan man flytta all inverkan till stångtygeln.

Om man håller handen oförändrad och hästen tar upp huvudet mot en öppnare form, så blir det också mer verkan i stångtygeln.

_Runaway_ skrev:
Funderade lite idag, har hört olika om de två tyglarnas verkan när man rider på pelham. har jag rätt om jag säger att..

..Hävstångsverkan kommer när man höjer handen och att det blir bridongverkan på låg hand?

Framför allt gäller det du skriver när man rider på delta, fast tvärtom (stång på låg hand, bridong på hög).

Kom på nu att det är med delta man kan skilja mer på olika verkan. Tack för svaren :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: dukie
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
558
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Hiss eller diss - del 6
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur