• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Joker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 779
J

Joker

Ja det kanske var lite onödigt att posta en ny tråd men.
Nu har jag bestämt mig för att köpa ett pelham. Jag ska rida på både två tyglar och delta(inte på samma gång). Då har jag några frågor:

Jag ska köpa ett Dyon the difference träns och sånna gummityglar men jag undrar om man kan rida på två sånna eller är det för tjockt? Vad annars är bra?

Ska man köpa ett sprenger eller ett "vanligt" pelham?

Reagerar hästen annorlunda på ett mässingsbett?

Tredelat eller gummi?

Finns det risk att deltat går sönder om man köper ett billigt?

I vilken tygel ska man sätta martingalen?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pelham

Okej nu vet jag att man ska ha martingalen i brigdon tygeln den översta:p

Sv: Pelham

Jag ska köpa ett Dyon the difference träns och sånna gummityglar men jag undrar om man kan rida på två sånna eller är det för tjockt? Vad annars är bra?
beror på vad du gillar men det är bäst att ha två olika för att lätt se/känna skillnaden. Jag föredrar att ha lädertygel med stroppar till bridongen och slät lädertygel till stången.

Ska man köpa ett sprenger eller ett "vanligt" pelham?
beror på vad du vill ha det..

Reagerar hästen annorlunda på ett mässingsbett?
kan göra

Tredelat eller gummi?
ALDRIG delade stångbett. Om du vill ha gummi, rakt eller med tungfrihet är upp till dig och hästen.

Finns det risk att deltat går sönder om man köper ett billigt?
finns alltid risk med allt läder att det kan gå sönder oavsett prisklass..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
1 021
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 229
Senast: Pancakes
·
Utrustning Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket...
Svar
11
· Visningar
1 472
Senast: Cambiaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka