• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Koko_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 733
K

Koko_

Måste bara fråga, Har sätt att många som rider på pelhambett och sett att dom har någon slags dubbel tygel, typ en länk ?, vad är det för nåt ? Och vart hittar man dessa, har tittat överallt men har inte sett dom nånstans .

/Koko_

Sv: Pelham ?

Tror att du menar deltat som sitter mellan ringarna som man sen fäster tygeln i ....

Sv: Pelham ?

Ett pelhambett liknar ett kandar litegrann, fast med bara en mundel. Det sitter alltså en ring direkt vid mundelen och där får man en inverkan som liknar tränsbettets (bridongen). Sedan finns skänkeln som går neråt och ger en hävstångsverkan (stången).

Men ofta kopplas funktionerna ihop med ett delta, så att man bara får en tygel att hålla i. Detta gör att man aldrig kan reglera hur mycket hävstångsverkan man får, det finns bara ett läge liksom och det är oftast onödigt skarpt.

Det är bättre att använda två tyglar, så att man kan ta i stångtygeln när och så mycket det behövs.

En fundering jag har är om detta med delta är ett svenskt påfund, eftersom man i utländska kataloger och hemsidor ofta ser "Pelham bridles", ett vanligt träns som säljs med TVÅ tyglar?

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: Elo
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
608
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 441
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka