G
Getaway_hon
Sv: Pelham
Med rak mundel, menar du odelat då? Har bara sett tvådelade. Såg iofs att hööks hade ett som var odelat, dock bara guldfärgat :smirk:
Rider på hackamoore nu, vilket funkar jättefint när jag rider markarbete/dressyr hemma, kan rida med väldigt små hjälper, men hon börjat bli lite stark på det när jag hoppar och rider ut. I början var hon jättekänslig även där men hon har väl lärt sig hur "skarpt" det är nu. Har därför börjat fundera lite på pelham, är det att föredra framför pessoat?
palle skrev:Ett kort pelham, med RAK mundel...med eller utan port, läderrem, använd gärna aachenremmen, och 2(!!) TYGLAR...
Har du dubbla tyglar använder du den övre tyglen som en vanlig tränsbettstygel, den undre tygeln använder du bara när det är nödvändigt...
Och du...att använda delta är INGET alternativ...Det blir för "skarp" om man jämför med den övre tygeln, och för "svagt" om man jämför med den undre tygeln...det blir bara ett otydligt "blurr"...
Så det blir till att träna på att rida med dubbla tyglar helt enkelt...
För när du väl lärt dej det, vill du aldrig mer rida med så oskarpa hjälper som ett delta skapar....
Med rak mundel, menar du odelat då? Har bara sett tvådelade. Såg iofs att hööks hade ett som var odelat, dock bara guldfärgat :smirk:
Rider på hackamoore nu, vilket funkar jättefint när jag rider markarbete/dressyr hemma, kan rida med väldigt små hjälper, men hon börjat bli lite stark på det när jag hoppar och rider ut. I början var hon jättekänslig även där men hon har väl lärt sig hur "skarpt" det är nu. Har därför börjat fundera lite på pelham, är det att föredra framför pessoat?