• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 985
Sv: Pelham

palle skrev:
Ett kort pelham, med RAK mundel...med eller utan port, läderrem, använd gärna aachenremmen, och 2(!!) TYGLAR...

Har du dubbla tyglar använder du den övre tyglen som en vanlig tränsbettstygel, den undre tygeln använder du bara när det är nödvändigt...

Och du...att använda delta är INGET alternativ...Det blir för "skarp" om man jämför med den övre tygeln, och för "svagt" om man jämför med den undre tygeln...det blir bara ett otydligt "blurr"...

Så det blir till att träna på att rida med dubbla tyglar helt enkelt...
För när du väl lärt dej det, vill du aldrig mer rida med så oskarpa hjälper som ett delta skapar....

Med rak mundel, menar du odelat då? Har bara sett tvådelade. Såg iofs att hööks hade ett som var odelat, dock bara guldfärgat :smirk:
Rider på hackamoore nu, vilket funkar jättefint när jag rider markarbete/dressyr hemma, kan rida med väldigt små hjälper, men hon börjat bli lite stark på det när jag hoppar och rider ut. I början var hon jättekänslig även där men hon har väl lärt sig hur "skarpt" det är nu. Har därför börjat fundera lite på pelham, är det att föredra framför pessoat?

stänger SKA inte vara delade. jag läste nånstans att det var det värsta man kunde göra mot en hästmun i bettväg...

följdfråga: har du provat odelat pelham? Isf. hur märkte du skillnadenP

???

Vadå TR????

Tomaten har i sin fråga aldrig överhuvudtaget nämt vare sej PONNNY tävlingar eller TR....

Tomaten vill veta hur man använder ett pelham korrekt, annars skulle h*n inte fråga..
Så vad sj***n har TR och PONNY tävlingar med saken att göra????

Pelham finns med helt rak mundel och rak med port....
Du kanske får leta lite för att hitta den variant du behöver...

Men har du delad mundel försvinner effekten med att ha ett skänkelbett...
Mundelen beter sej på sama vis som ett vanligt tränsbett när den är delad...
Lägger du därtill en skänkel, så har du en "nötknäckare"...inte speciellt bekvämt för hästen...

Jag fick i mina häsnder för 5 år sedan en ponny som gick SM i hoppning med placeringar..
Hon kom med hackamoredispans och delat pelham...
Hon hade haft 16 olika ägare på 18 år....

Kort sagt hon ansågs som helt oridbar....

Efter att alla hennes skador i munnen var läkta reds hon sen resten av livet på bett med rak mundel, med och utan port....
Hon reds oftast av den nya ägarens från början 5 åriga son...utan problem...

Nästa häst jag köpte var en fjording som också inte var ridbar då hon bara slängde av ryttaren och stack till skogs...
Hon reds också på delat pelham eller pessoa....
Några månader senare när alla hennes munskador läkt reda även hon på rekt tränsbett med port...

Eller vill du jag ska räkna upp alla hästar jag hjälpt med samma poblem under dom senaste 20-25 åren??

Du dömer ut ett bett helt och hållet. Det kan jag köpa det är upp till dig. Men bara för du stött på hästar med munskador och detta bett behöver det inte vara så att det är bettets fel.

Nu är jag väl elak, men jag tycker majoriteten av de som rider SM i hoppning för ponny mer än ofta inte rider särskilt bra eller hästvänligt. Så att en ponny som gått sm i hoppning var oridbar förvånar mig icke.

Och att hästar med munskador är oridbara det utgår jag ifrån eftersom de är skadade likväl som hästar med ryggproblem är oridbara.

Men min ponny hade delat pelham med delta i terängmonentet, vid trängträning och konditionsträning i minst 12 år och han har aldrig haft problem med skador eller annat krångel i munen. Så jag tycker fortfarande att det är ett bra bett. Och bara skylla på bettet och inte handen/händerna som höll i det tycker jag är fel.

Jag skulle aldrig ens tänka tanket att stoppa det i min häst mun helt enkelt
tänk sjölv hur bettet kommer att verka i hästens mun..
hävstång + delat bett :smirk:

Själv förutsätter jag att NÅGON/NÅGRA av L´s många ryttare före mej (16 st) hade så pass mycket kunskaper att dom inte satt och stendrog i hennes mun...

Likadant som jag VET att dom flesta andra vars hästar haft munskador av delade skänkelbett INTE var "elaka" i sina händer...

Ett enkelledat skänkelbett är ALLTID elakt mot hästen tunga och gom...
Sen har olika hästar olika hög smärttröskel...

OM man nu, av olika väl definierade anledningar ÄNDÅ absolut väljer att ha ett ledat skänkelbett i hästen mun..välj då för HÄSTENS skull ett som är 3delat eller med fler leder....
Då är det svårare för bettet att knipa om hästen tunga och slå upp i gomtaket...

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 191
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka