Apollo 13

Trådstartare
jag behöver ett bett som jag i nödsituationer kan få stopp på hästkräket när det går för fort. oftast behövs inget annat än vanligt tränsbett men där det drar upp i sken behövs det mer.
fick ett tips om just pelham och eftersom jag inte kan något direkt om bett och har väll aldrig ridit på annat än tredelat och vanligt tvådelat så behöver jag lite tips och råd.

just nu känns det som att pelhamet är ett rätt bra alternativ för oss eftersom jag kan välja bort stången och bara använda det raka bettet förutom när han väljer att fara iväg.

men då tänkte jag... att ni kanske kan dela med er av era erfarenheter och vad har ni fått för förädringar med det.. bra/dåliga erfarenheter? när kan man använda det, när inte?

(ni får ursäkta om det är lite luddigt, jag är fortfarande lite borta efter kraschen genom paddockstaketet igår)

Sv: Pelham

Min förra häst hade ett ganska komplicerat förhållande till tränsbettet, troligen sedan hennes tid på travet.
Pelhamstången blev en ny, positiv erfarenhet för henne, och under en period använde jag enbart det bettet.

Inte för att hon var stark, men hon var fruktansvärt het och onåbar stundvis, och med ett bett som hon verkligen trivdes med så hade hon en sak mindre att hetsa upp sig över. Med stången var hon helt lugn i munnen åtminstone, och med tiden spred det sig till resten av hästen, sas.

Fördelen i vårt läge var alltså att pelhamstången har en helt annan inverkan än tränsbettet, och kanske även upplevs som stadigare för hästen.

jag rider åxå på pelham. ett rakt syntet och med två tyglar. det funkar skitbra. hade lite problem i början att hålla reda på tyglarna men nu funkar det kanon. rider på bridongtygeln mest och använder stången när det behövs. hästen tycks funka bra på det och jag gillar det åxå.

jag har aldrig ridit på stång överhuvudtaget, är det något man bör tänka på?

(jag är bara rädd för att jag ska ha missat något som är en sådan där självklarhet egentligen :angel::p)

jag rider som vanligt på bridongen och håller lite lösare i stången. inte mycket utan bara såpass att det inte stör. sen när det behövs så tar jag tag i stången. har jättesvårt att förklara hoppas du förstår något ;)

jag har aldrig ridit på stång överhuvudtaget, är det något man bör tänka på?

(jag är bara rädd för att jag ska ha missat något som är en sådan där självklarhet egentligen :angel::p)

Att inte spänna kinnkedjan för löst och att hålla reda på tyglarna. Inte kul att bli hängande i enbart stångtygeln om hästen gör ett skutt framåt... ;)

Jag har dåliga erfarenheter av pelham.

Min dressyrhäst (som är välskolad och lydig) blir enormt het ute, det i kombination med grov hingstnacke (väldigt stark) gör att jag ibland behöver nödstopp. Har provat rida med pelham men upplever att han blir väldigt "jobbig" i munnen dagen efter när jag ska dressyra med vanligt bett.

Lösningen för mig är att jag rider ut med vanligt tränsbett + graman. Gramanen hänger löst tills han gör ett ryck och försöker dra iväg, då får jag stopp på en gång med gramanens hjälp.

Men många gillar pelham, med två tyglar eller delta. Så prova och känn hur det känns, antar att alla hästar inte reagerar som min.

Den ska spännas så att vinkeln mellan munnen och skänkeln inte kan bli större än 45 grader när du tar i båda tyglarna. För hårt är naturligtvis inte heller bra, det måste vara lagom.

Ta hjälp av någon som kan visa dig innan du experimenterar själv. :)

Precis som pinky så har jag häst som trivs riktigt bra på pelham.

Tänk på att: en pelhamstång ska vara odelad. Du kanske får ha en storlek större än vad hästen brukar ha eller böja ut överskänkeln något om det blir tight med tänder, detta känner du själv jättelätt när du har tränsat.
Spänn kinnkedjan ordentligt. För löst är inte snällare. Känns kedjan skarp eller hästen reagerar på den så kan man använda kinnkedjetunnel i gummi, en bit nosludd eller helt enkelt byta ut kedjan mot en snokrem (det har jag gjort).
Rid med två tyglar för att kunna välja vilken effekt du vill ha.
För att lättare kunna skilja på tyglarna medans man lär sig hålla ordning på dem så kommer ett hett tips. Ha olika färger på tyglarna, t ex en ljusbrun och en svart. Eller ha olika bredd på dem (smalaste på stången) eller olika material. Läder med gummibaksida + slät läder till stången exempelvis. Smala smidiga tyglar som ligger bra i handen är ett måste när man rider med två tyglar. Vävribb + tjock gummitygel är inget vinnande koncept!

Träna mycket på att släppa och ta tyglarna när du skrittar fram så att du får naturlig känsla för vilken som är vilken. Har du stångtygeln något lösare än tränstygeln så tar en i när du höjer handen.

jätte bra tips tack!

hur är det bäst att hålla tyglarna i handen? som när man rider på kandar?

Jag rider med kandarfattning. Stången på två fingrar (pek-långfinger) och tränstygeln i normala tygelfattningen.

Värt att till'äggas: Jag har ridit min häst på i stort sett enbart denna betsling (pelham m två tyglar) i över ett års tid. Jag slängde på ett tränsbett för två veckor sedan och han är PRECIS lika mjuk i munnen på tränsbett som på pelham och som han var innan jag började på pelhamet. Dock har han bättre kontakt med bettet i galoppen på pelhamstången än på tränsbettet. Han trivs helt enkelt bättre på pelham.

Senast ändrad:

kl
Har bara bra erfarenheter av pelham på heta hästar, har dock bara ridit med delta.
Har haft flera heta travare som blir som en helt annan häst när man byter från tränsbett till pelham. Jag tror det är för att trycket läggs på en annan del i munnen på dem. De är ju vana att ligga på trav/tränsbettet rejält, det är ju som en signal till dom att springa på liksom ( och nåt liknade är det kanske med ridhästar som blivit heta). Med pelhambettet där det blir hävstångseffekt och kedjan som trycker till så kopplar dom inte på samma sätt att de ska ligga på utan lyssnar mer på ryttarens kontakt.

Min är LAT och jag rekommenderar ingen att rida med delta. Fördelen med pelham är att man kan just VÄLJA stångeffekt eller tränseffekt vilket behåller dem mjuka och fina i munnen.

Jag rider på ett rakt pelham med delta, har endast detta bett när vi hoppar för annars sätter damen ner skallen och skenar iväg över hindren.
Delta funkar jättebra för oss, hon lyssnar och ligger kvar och väntar på mig fram till hindren.
Har i övrig ridning ett tre-delat bridongbett.

Prova dig fram till vad som passar dig/er med pelham, gummi eller vanligt två tyglar eller delta.
Hoppas funkar bra med något för er.

Janina, svara på rätt inlägg är du snäll, JAG behöver ingen bett-hjälp. Klicka på snabbsvar under det inlägget du vill svara på annars blir det fel!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 215
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II