Pelhambett med tungfrihet

Sv: Pelhambett med tungfrihet

Bett reglerna är ju ändrade nu så du i princip får rida med hurdant bett du vill bara de tillåtna måtten hålls. Tag med dig bettet till huvuddomaren på nästa tävling och fråga för säkerhets skull!

/Malin

Svar ja, men endast på tävlingar från öppen klass och uppåt. Alla sk ridbett är numera tillåtna, i lätt klass är det endast ringbett som är tillåtna av ridmodell (OBS Ej sk körbett, de med parerstång etc) Sidepull inte tillåten i någon tävling, men däremot hackamore i öppen klass eftersom detta räknas som ett ridredskap med stänger.

Så det bett du länkar till är tillåtet om du tävlar med det i minst öppen klass.

Undrar hur det är med kombinationsbett, som t.ex mylers? Får man ha det i öppen klass?

och hur är reglerna för FS1 numera? Gälelr det samma som i öppen klass?

Tack :)

Jag vet inte hur kombinationsbettet ser ut, men är bettet avsett för ridning så borde det inte vara något problem. Det är endast bett och utrustning som inte är ridanpassat man ej får tävla med.

Öppen klass har relativt fria regler vad gäller betsling, här har man i princip möjlighet att välja allt till skillnad mot de som tävlar lätt klass.

FS1 är också realtivt fritt, förr fick man ju tom rida på bett som inte var tillåtna i FIPO klasser. Nu tillämpas samma regler även här.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
692
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 461
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 939
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025