pelhambett och kandar ser ju rätt lika ut

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 683
M

makejo

vad är skillnaderna mellan pelham o kandar? ser ju nästan likadana ut.
jag ska byta till pelham o tänkte ta ett delat för det verkar vara snällare än ett rakt vissa säger att det är tvärtom.. så då tänkte jag att bäst kankse är att ta ett som är rakt men lite format böjt i mitten?? men hos hööks finns det bara raka eller delade annars heter det kandarstång på den som är böjd så i mitten som jag menar.

Sv: pelhambett och kandar ser ju rätt lika ut

Skulle inte använda det på min häst.

Varför ska du byta till det?
Det finns massor med andra bett!

Att hästen är stark är inget skäl.

jag tycker det är så svårt veta vilket bett man ska ha har fått tips från flera både här och irl att prova pelham??
han har pessoabett nu men har fått höra o se artiklar att det inte är bra att använda det heller?? vad ska jag ha då? vanlig tränsbett eller tredelat går inte , han är väldigt stark och särskillt när man rider flera ute, o när man tränar.

Vill du ha ett med hävstång för att du ska få lite mer styrka så använd ett rakt med kedja. Pelham, kimbelwick eller nån körstång kanske

Jag tror också att ett rakt pelham eller kimblewick skulle kunna fungera.

skulle hellre prova nåt som de andra föreslår.

13090_S.jpg

ett sånt här? eller helt rakt? tycker det ser så obehagligt att ha ett spikrakt bett i munnen,

vad är skillnaderna mellan pelham o kandar? ser ju nästan likadana ut.
jag ska byta till pelham o tänkte ta ett delat för det verkar vara snällare än ett rakt vissa säger att det är tvärtom.. så då tänkte jag att bäst kankse är att ta ett som är rakt men lite format böjt i mitten?? men hos hööks finns det bara raka eller delade annars heter det kandarstång på den som är böjd så i mitten som jag menar.

När det är böjt i mitten så blir det ännu skarpare.. Har ridit min häst på pelham men skulle aldrig göra det igen.

varför skulle du inte det? många säger det men inte varför?
vad rider du på då?

Den enda skillnaden mellan pelham och kandar är att pelhamstången bara har en mundel, vilket brukar funka bättre på en häst med trång mun. Det blir även lite bättre separation mellan funktionerna på kandaret som har som har dubbla mundelar.

Den generellt mildaste stången är den med en svagt böjt -mullen mouth- mundel, en tungfrihetsbåge reser sig vid tygeltag och kan ta i hästens gomtak. Spänn kedjan tillräckligt hårt och nosgrimman tillräckligt löst!!;)

Delad mundel på ett stångbett ger en otrevlig nötknäckareffekt runt underkäken, och man mister lite vitsen med att använda ett hävstångsbett iom att bettet blir alltför instabilt.

Om du vill ha ett bett med lite mindre hävstång och tungfrihet brukar det vara lättare att hitta kimblewick/jaktkandar med sådan mundel.

tack för svaret, har du nåt tips om vilket bett som kan vara bra prova? kimblewick finns både stänger och delade o i metall o gummi?
det är främst när jag tränar dressyr o rider ut med sällskap som jag behöver bettet han är väldigt stark.
brukar försöka byta bett då o då o passa på att ha vanligt tredelat om jag rider ut ensam går oxå ha d ibland om man hoppar på bana. i skogen blir han dock väldigt pigg o stark vid hoppning.

13090_S.jpg

ett sånt här? eller helt rakt? tycker det ser så obehagligt att ha ett spikrakt bett i munnen,

Jag har ett sånt här och det är inte spikrakt! :)

nybettbild.jpg

Det är svagt böjt i en båge från sidodel till sidodel och passar väldigt bra i munnen på min häst.

får jag fråga varför du rider med det? försöker lära mig så mycket som möjligt om oliak bett o användningsområden o orsaker

varför skulle du inte det? många säger det men inte varför?
vad rider du på då?

Jag skulle inte det därför att jag tycker att det är helt värdelöst, iaf på min häst. För det första så tycker jag att det är alldeless för skarpt. Och för det andra så tycker min häst det också. Hon knäpper av i nacken och blir osäker och får ingen framåtbjudning alls.

Kandar rider jag på ibland, men det är inte alls samma sak, man har ju två grejer i munnen, bridongbett och en kandarstång. Och man sitter ju inte bara och håller i stångtygeln.

I dressyren så rider jag på ett eggbett och när jag hoppar så har jag
ett fullcheek. :)

Tycker att man ska rida mer i stället för att stoppa skarpa bett i munnen på hästen.

Om man rider med pelhambettet som det är skapt för att användas dvs med TVÅ tyglar istället för delta så är det ett otroligt bra bett. Man har alla fördelarna med kandar, man kan välja vilken tygel man vill ta i och hur mycket stång man behöver just den stunden utan att fylla hästens mun med skrot...

Om man rider med pelhambettet som det är skapt för att användas dvs med TVÅ tyglar istället för delta så är det ett otroligt bra bett. Man har alla fördelarna med kandar, man kan välja vilken tygel man vill ta i och hur mycket stång man behöver just den stunden utan att fylla hästens mun med skrot...

Jag har gummipelham med 2 tyglar på min häst i hoppningen och terrängen då kan man få precis vad man behöver när man behöver det.

får jag fråga varför du rider med det? försöker lära mig så mycket som möjligt om oliak bett o användningsområden o orsaker

Ja det får du gärna fråga! :D

Men jag vet inte om jag kan ge dig någon riktigt bra förklaring mer än att det faktiskt är pålle själv som visat att han vill ha just detta.

När jag köpte min häst var han mycket orolig i munnen och med sitt huvud.

Jag har provat så många olika sorters bett att jag inte kan hålla räkning på dem. Vanliga tredelade tränsbett, tvådelade, bett med sweet iron i sig som ska smaka gott, bett med rörliga kopparrullar, smala bett, lite tjockare bett, gummibett, äpplebett etc etc etc......

Säg nåt bett så har jag säkert provat det! :)

Inte förrän jag provade en kompis oledade Pelhambett (likadant som jag har nu) så trilla "poletten" ned! Det var en sån markant skillnad på hästen så jag trodde nästan jag drömde först. Lugn och avslappnad och inget tjafs i munnen längre.

Visst, en del undrar varför jag har ett sånt "skarpt" bett för de menar att:" behöver du verkligen det till den hästen? Han är ju så välriden och lyhörd".

Men vad de inte förstår är att jag inte har detta bett för att "korrigera" honom eller nåt, det är bara helt enkelt så att det är det enda bett som han tycker om att ha i munnen. :)

ok tack för ett bra svar :) jag får alltså ta o plocka på mig massa olika bett och pröva mig fram då.
just nu rider jag på hackamore och det går väl inte sådär jättebra....
han är stark, går absolut inte träna ,

men han har vassa kanter på tänderna bak sa vet o ska raspa men hon hade ingen rasp med sig så nu får jag vänta på att dom ska komma o raspa o under tiden rider jag me hackamore för jag tänker att det ska vara skönare för han att slippa bett i munnen om han har ont, slår otroligt mycket med huvet nu med bett inte alls med hacket.

Jag lånar tråden lite, om det är okej... :)
Angående pelham... flera i mitt stall hävdar: att om man tar bort kindkedjan och använder delta, blir effekten ungefär den samma som ett pessoa. Vad tror ni?, låter det rimligt? Själv har jag ingen aning, bara lite nyfiken på det hela... :smirk:
//Jonni

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 253
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 394
Senast: iNHALE
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 105
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Minska antalet fästingar på katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?