Pelhambett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Osäker_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 309
O

Osäker_

Lånar en kompis användare....

Om man ska ha delta på ett pelhambett, vilka ringar ska man sätta deltan i?
Den stora ringen och den med kedjan eller den övre?

Sv: Pelhambett.

Tack!
Jag har däremot bara sett bilder på den i den översta?
Alltså i den stora ringen och den ringen med kedja?

Det finns väl ingen som sätter deltat i kindkedjeringen (den ovanför hävstången)? :crazy:

Den stora ringen och den nedre.

Har iofs svårt att tro att det ryms något mer än sidostycket i den övre ringen... Du kan ju testa bara för skojs skull. ;)

Haha, nästan bud på att testa faktiskt!

Nate, jag vet inte. Men jag har sökt på bilder och har då fått fram bilder på deltat i den ringen man sätter sidostycket i :crazy:

Får man tävla ponny utan kedja? Med rem eller något istället? Kedjan är ju superlång, eller kan man göra något åt det? :angel:

Du kan knipsa av den del som blir över efter att du krokat på den.

Skriver igen :angel:

Är det inte någon som har en bild att visa eller så? När bettet sitter på hästen...
Har hört lite olika angående vad man ska ha för nosgrimma på ett pelhambett? Vad har ni?

Är det inte någon som har en bild att visa eller så? När bettet sitter på hästen...

19689014.jpg

Till ett stångbett bör man använda engelsk nosgrimma eller ingen alls.

Dels måste hästen få chans att komma fri från obehag när bettet är såpass skarpt, dels blir det hemskt trångt i kinnkedjegropen med både kedja och nosrem där.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
225
Senast: EZMK
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka