Bukefalos 28 år!

penicillin till "förkyld" häst!!???

A

appleflower

Min 3åring började snuva och hosta, ingen feber o i övrigt pigg.. efter 2 veckor ringde jag ut distriktsveterinär som kom och tog bakterieprov på honom.. svaret jag fick på det var: ingen specifik infektion påvisad. Måttlig växt av ospecifik blandflora.
Först hade vet inte så brottom o sätta in någon behandling på hästen.. men när yttligare 1 1/2 vecka gått o hästen fortfarande hosar och snuvar lite(mkt mindre än innan dock) så sätter vet in penicillin i 7 dagar som han ska få..
Då jag inte reagera så mkt på de när hon sa de undrar jag nu.. varför sätter man in penicilin på en häst som inte har visat någon specifik infektion på bakteriologisk undersökning? får väl ringa vet o fråga men intressant o höra vad ni här har att säga om de:)
 
Sv: penicillin till "förkyld" häst!!???

Orsakas inte många sjukdomar (tex kvarka) av virus? Då hjälper det väl inte att leta bakterier? Var det blodprov som togs?
 
Sv: penicillin till "förkyld" häst!!???

mkt möjligt att de orsakas av virus men de går väl inte behandla virus me penicillin i så fall? eller är jag helt ute och cylkar:P men hon tog iaf bara prov på snoret.. och det var för bakterier..
 
Sv: penicillin till "förkyld" häst!!???

Jo jag tror pencillin biter på virus men jag kan ha fel. Min unghäst blev smittad på en stor klinik och snorprovet visade på streptokocker som kan vara nog så envisa och då sattes penicillin in. Hon fick dock sprutas två veckor en gång om dagen. Tur att hästen är matglad säger jag bara
 
Sv: penicillin till "förkyld" häst!!???

Penicillin biter inte på virus!!! Men ibland sätts det in ändå av någon anledning!
 
Sv: penicillin till "förkyld" häst!!???

Hej!

Streptokocker är bakterier och där biter PC. PC biter inte på virus!

Däremot kan en virusinfektion bana väg för bakterieinfektion och DÅ hjälper PC, men bara mot bakterierna. Så om hästen (människan) är långvarigt sjuk kan man misstänka att en sekundär bakterieinfektion dykt upp och DÅ behandla med PC.

/ Lavinia, historia med många PC-kurer
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 309
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 820
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp