Pensionsångest

Jag är såklart lite skeptisk till vad Staten kan hitta på då jag går i pension, bl.a på 80-talet införde man en engångsskatt och helt enkelt konfiskerade stora delar av de privata pensionspengarna, otroligt nog.
Pengar i madrassen alt. i bankfack kanske inte är en dum ide, fast de förräntar sig inte så bra. ?!?!

Jag är såklart lite skeptisk till vad Staten kan hitta på då jag går i pension, bl.a på 80-talet införde man en engångsskatt och helt enkelt konfiskerade stora delar av de privata pensionspengarna, otroligt nog.
Pengar i madrassen alt. i bankfack kanske inte är en dum ide, fast de förräntar sig inte så bra. ?!?!

ja, tyvarr litar man ju inte riktigt pa systemen - speciellt inte nar det handlar om 40-50 ars horisonter.
Jag bor for nuvarande i UK, sa har ett annorlunda pensionssystem, jag sparar I huvudsak I ett privat sparande direct fran lonen innan skatt. Detta ar mycket formaneligt for mig da min arbetsgivare mer an matchar min egen insats (e.g. lagger jag 5% sa lagger arbetsgivaren till ytterligare 7.5%) - men jag ar ju medveten om att staten e.g. skulle kunna markant hoja skatten pa pension, sa jag kommer nog satsa pa att skapa "manga backar sma" av tillgangar att dra fran nar det kommer till pensionen - bade fran traditionellt pensionssparande och oronmarkt sparande I andra former.

En viktig sak att tänka på är att om löneväxlingen innebär att lönen före skatt blir under 41 359 kr så sjunker din allmänna pension varför löneväxlingen blir en dålig affär. Blir lönen ännu lägre påverkas även sjukpenning och ev föräldrapenning. Det är även mycket tveksamt att löneväxla ifall det innebär att man som pensionär kommer över brytpunkten för statlig skatt.
Minett - om man ligger så att det är lönsamt att skatteväxla, men har mycket sjukfrånvaro och alltså sjuklön och/eller sjukpenning enstaka år som gör att man hamnar under den där gränsen - är det alltså inte lönsamt längre då?

Och var är brytpunkten för statlig skatt? När jag kollar på pensionsmyndigheten så kommer jag att få förskräckande mycket pension, jag undrar om det kan stämma.

Minett - om man ligger så att det är lönsamt att skatteväxla, men har mycket sjukfrånvaro och alltså sjuklön och/eller sjukpenning enstaka år som gör att man hamnar under den där gränsen - är det alltså inte lönsamt längre då?

Och var är brytpunkten för statlig skatt? När jag kollar på pensionsmyndigheten så kommer jag att få förskräckande mycket pension, jag undrar om det kan stämma.

När det gäller den första frågan är väl svaret "det beror på..." Om man bara har ett enda sådant år eller många - och hur många (och när det gäller sjukdom så vet man ju inte förrän i efterhand hur mycket frånvaro det blir...) Jag anser att om man funderar på löneväxling bör man diskutera saken med sin bankkontakt - och då kan man ju även ta upp denna aspekt.

På den andra frågan finns det däremot ett tydligt svar:
Det är samma gränser för statlig skatt på pensioner som på alla annan inkomst av tjänst, d v s inkomståret 2017 kan ha en inkomst på 452 100 kronor utan att betala statlig skatt ö h t, därefter betalar man 20 % statlig skatt och på en inkomst över 651 700 kronor betalar man ytterligare 5 % alltså 25 % statlig skatt.

När det gäller den första frågan är väl svaret "det beror på..." Om man bara har ett enda sådant år eller många - och hur många (och när det gäller sjukdom så vet man ju inte förrän i efterhand hur mycket frånvaro det blir...) Jag anser att om man funderar på löneväxling bör man diskutera saken med sin bankkontakt - och då kan man ju även ta upp denna aspekt.

På den andra frågan finns det däremot ett tydligt svar:
Det är samma gränser för statlig skatt på pensioner som på alla annan inkomst av tjänst, d v s inkomståret 2017 kan ha en inkomst på 452 100 kronor utan att betala statlig skatt ö h t, därefter betalar man 20 % statlig skatt och på en inkomst över 651 700 kronor betalar man ytterligare 5 % alltså 25 % statlig skatt.
Mange takk! :bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 518
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 532
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka