Pensionsångest

I min värld är pensionsspara det samma som att spara till pensionen oavsett vilken form man gör det i.
Pensionsspara för mig är spara i något som mer eller mindre är låst till pensionsålder. Jag har genomgående i denna tråd skrivit att jag sparar på andra sätt som gör att jag tror jag klarar mig genom livet även om jag inte öronmärkt pengarna för pensionen (som jag inte tror på kommer existera i den form som vi känner till när/om jag når den åldern).

Jag tycker inte att man ska behöva drömma om det. Jag har alltid jobbat på små företag utan kollektivavtal och tjänstepension i någon form har alltid varit en form av hygienfaktor.

Det finns dessutom enkla, färdiga paket (inkl försäkringar) som arbetsgivaren kan teckna - så det krävs ingen direkt insats för det. Beroende på avtalsområde finns det olika aktörer att vända sig till.

Prova att förhandla om det. Man kan till exempel tänka sig att införandet av ett sådant system kan vara viktigare än lönehöjning ett visst år. Men jag tror att man behöver få fram på något vis att tjänstepension är en hygienfaktor för tillsvidareanställda. Och det är inte säkert att det är lätt.
Problemet för många är ju att de inte får tjänstepension. Antingen som egna företagare eller så arbetar man som anställda där de inte får det. Jag arbetar som egen, har aldrig avsatt till tjänstepension, däremot har jag lagt undan resurser och placerat dem så att jag idag klarar mig hyfsat. Men erkänner villigt, att så värst solidarisk är jag inte när det gäller dessa resurser. Storebror fick sin andel (det var skattade pengar)en gång, det får räcka. Idag kommer han inte åt dem, bara jag ;)

Fick också väldigt skrämselhicka, tills jag insåg att prognosen var gjord på 2015 -års inkomst, då jag var föräldraledig och sedan jobbade halvtid. Det såg lite roligare ut på minpension.nu i stället. Även om man inte kände att Vingården vid Medelhavet kom närmare precis...

Däremot så funderar jag just nu på om jag ska börja löneväxla, men har inte tagit mig längre än till att börja fundera på det. Någon som gör det?

Pensionsspara för mig är spara i något som mer eller mindre är låst till pensionsålder. Jag har genomgående i denna tråd skrivit att jag sparar på andra sätt som gör att jag tror jag klarar mig genom livet även om jag inte öronmärkt pengarna för pensionen (som jag inte tror på kommer existera i den form som vi känner till när/om jag når den åldern).
Det är svårt för mig att veta om du sparar til en ny bil, ett hus, barnen, en semester eller pensionen. Jag har dock inte gått igenom dina inlägg i detalj och bara uppfattat att du sparar ej uttalat vad du har för avsikt att använda dem till.

Det är svårt för mig att veta om du sparar til en ny bil, ett hus, barnen, en semester eller pensionen. Jag har dock inte gått igenom dina inlägg i detalj och bara uppfattat att du sparar ej uttalat vad du har för avsikt att använda dem till.
Jag sparar för att kunna leva ett gott liv, oavsett om jag är 30, 50 eller 70. Jag anser inte att min misstro på systemet är skäl att pensionsspara privat.

och här sätter jag punkt för den här diskussionen då jag inte förstår vad du är ute efter.

Däremot så funderar jag just nu på om jag ska börja löneväxla, men har inte tagit mig längre än till att börja fundera på det. Någon som gör det?

En viktig sak att tänka på är att om löneväxlingen innebär att lönen före skatt blir under 41 359 kr så sjunker din allmänna pension varför löneväxlingen blir en dålig affär. Blir lönen ännu lägre påverkas även sjukpenning och ev föräldrapenning. Det är även mycket tveksamt att löneväxla ifall det innebär att man som pensionär kommer över brytpunkten för statlig skatt.

Pensionsspara för mig är spara i något som mer eller mindre är låst till pensionsålder.

Idag finns det i princip inte den sortens sparande. Inlåsningen fram till pensionen var ett krav från Skattemyndigheten för att få avdragsrätt. Men när avdragsrätten togs bort upphörde också möjligheten till nysparande i denna typ av produkter. När man idag lägger upp ett sparande till pensionen gör man det genom att "öronmärka" vissa pengar på samma sätt som man t ex kan ha ett resekonto eller annat sparande till ett speciellt ändamål - men väljer antagligen placeringar utifrån en betydligt längre placeringshorisont än för övrigt sparande. Men det är upp till var och en när man tar ut pengarna - det kan man göra nästa dag om man vill.

En viktig sak att tänka på är att om löneväxlingen innebär att lönen före skatt blir under 41 359 kr så sjunker din allmänna pension varför löneväxlingen blir en dålig affär. Blir lönen ännu lägre påverkas även sjukpenning och ev föräldrapenning. Det är även mycket tveksamt att löneväxla ifall det innebär att man som pensionär kommer över brytpunkten för statlig skatt.

Det är ju det som lite är knixen, någon som har en bra prognos för hur skattesatserna ser ut om 30 år?

Det är ju det som lite är knixen, någon som har en bra prognos för hur skattesatserna ser ut om 30 år?
Jag tänker att möjligheten att gå tidigare i pension kan utnyttjas om man nu riskerar att komma över brytpunkten om man går i pension vid 65

Ett gott råd. Betrakta myndigheterna med allra största misstänksamhet vad det gäller det man sparar till ens egen pension. Det är lika naturligt att ha lås så inga bovar tar sig in och nallar som att ha ett sparande där inte storebror kan nalla när det passar honom.
Och detta blir ännu mer aktuellt ju mer ansträngda kassorna blir.
För den som inte begriper, att om inta alla som får ut pension är med och betalar in, ja då är det hela lite som ebberöds bank. Det är naturligt att den som hankat sig fram på låglönedeltidsjobb inte kan räkna med en dräglig pension, han/hon har ju inte betalt in till den. Ännu värre de som överhuvudtaget inte betalat in, beroende på sjukdom, arbetslöshet, handikapp eller att man kom sent till Sverige rent åldersmässigt.

Att då se sina pensionspengar dunsta bort, pengar man betalat in under 40, 45 år är bittert.
Krasst räknat så måste en pensionär ha haft en genomsnittsinkomst omräknat i dagsvärde på minst 35 till 40 000 per månad för att få en dräglig pension , på ca 20 000. före skatt
Hur många deltidsarbetande eller timanställda kommer upp i det. och det med 40 tjänsteår....

Jag tänker att möjligheten att gå tidigare i pension kan utnyttjas om man nu riskerar att komma över brytpunkten om man går i pension vid 65

Oj, av en slump upptäckte jag hur man gör när man citerar flera inlägg i samma svar - det har jag aldrig lyckats räkna ut tidigare... :-O

Ö h t när det gäller löneväxling så behöver man "finräkna" en hel del. Man bör se över alla de olika delarna i pensionen och i vilka fall man kan styra när de ska börja betalas ut. Det finns de som kan börja tas ut fr o m en viss ålder oavsett om man fortfarande arbetar eller inte t ex. Man kan titta på vad det skulle innebära att gå i pension tidigare än 65, samt alltså hålla noga koll på så att inte löneväxlingen minskar den allmänna pensionen eller liknande. Boka tid med banken om du funderar på detta - är definitivt mitt råd!

Vänt lite, återkommer 2047 med en utvärdering av prognoserna.
Men det är väl egentligen bara att titta i backspegeln...vad har funkat de senaste 75 åren?
Aktier ? jepp
Fastigheter? jodå, även på lång sikt.
Placera i värdeföremål, som mynt, guld etc..? jo, så där..
Att lite på storebrors löften? no coments.....

Men det är väl egentligen bara att titta i backspegeln...vad har funkat de senaste 75 åren?
Aktier ? jepp
Fastigheter? jodå, även på lång sikt.
Placera i värdeföremål, som mynt, guld etc..? jo, så där..
Att lite på storebrors löften? no coments.....

Problemet med det sistnämda är att helt plötsligt får storebror för sig att ändra förutsättningarna..
(se ATP)

Problemet med det sistnämda är att helt plötsligt får storebror för sig att ändra förutsättningarna..
(se ATP)
Det är bla därför man ska betrakta storebror med största misstänksamhet. Separata ej av staten kontrollerade pensionskassor finns i Europa, ngr av de äldsta har varit igång sedan slutet av 1800taler och överlevt 2 världskrig o flera valutareformer. som exempel.
Och eftersom man bör agera själviskt när det gäller ens egen pension så är det helt ok att placera skattade medel där storebror inte kommer åt dem. Vi har idag bankinformation över EU, men de flesta bankerna informerar inte om bankfack....som exempel . där kan man ju placera allt möjligt trevligt man samlat på sig. Och kan avyttra för kontanta medel, som man för tillfället behöver ;). Exempel en rolex inköpt på 80-talet för ngr tusen ger ju upp mot 50 000 idag. Om den inte är använd och med certifikat och originalförpackning.....

Något alternativ till det är knappast tänkbart.
Jo visst finns där alternativ, De privata kassor jag talar om med individuella konton. Som staten inte kan röra. Beskattade pengar in, avkastning beskattas och när det blir dags att ta ut så är det redan skattade pengar, Har jag varit flitig så har jag en stor påse att ösa ur, har det inte blir påsen betydligt mindre....

Jo visst finns där alternativ, De privata kassor jag talar om med individuella konton. Som staten inte kan röra. Beskattade pengar in, avkastning beskattas och när det blir dags att ta ut så är det redan skattade pengar, Har jag varit flitig så har jag en stor påse att ösa ur, har det inte blir påsen betydligt mindre....

Nej, det är inte ett alternativ att ha ett pensionssystem baserat på individuella kassor.

Har du varit flitig och haft tur har du en påse att dela med dig av till mindre tursamma.

Nej, det är inte ett alternativ att ha ett pensionssystem baserat på individuella kassor.

Har du varit flitig och haft tur har du en påse att dela med dig av till mindre tursamma.
Och alternativet är vad?
En normal jobbare får ut ca 10 till 14 tusen före skatt i månaden
Sedan kommer socialen in med diverse bidrag.
Fine men hur vill du lösa problemet med dem som inte betalt in pga av för lite tid o arbetslöshet?
Mera bidrag på skattebetalarnas bekostnad?
Då är det ju ett rätt bra råd jag fick av min gamla ekonomilärare, se till att ha medel som inte kan beskattas och ha dem så att inte storebror kommer år dem.
En lösning vore ju att barn till pensionärer får överta ett visst ekonomiskt ansvar för dem. Det funkar ju i andra närliggande länder. Jag känner till flera fall där man klätt av de gamle så att de erhållit fulla bidrag mens barnen övertagit miljonförmögenheter.

Fick också väldigt skrämselhicka, tills jag insåg att prognosen var gjord på 2015 -års inkomst, då jag var föräldraledig och sedan jobbade halvtid. Det såg lite roligare ut på minpension.nu i stället. Även om man inte kände att Vingården vid Medelhavet kom närmare precis...

Jag löneväxlar några tusen i månaden, förmånligt sätt att spara eftersom en tusenlapp blir lite mer pga arbetsgivarens tillskott. Rent principiellt har jag lite svårt för själva grejen som ju bara gynnar oss som redan tjänar såpass mkt att vi får en skaplig pension och som tjänar på att skjuta upp skatten till senare = skatteplanering som jag rent ideologiskt kan tycka är lite tveksamt. Men som jag gör ändå.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 518
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 532
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka