Pensionssparande, hur gör man?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har (sent omsider) möjlighet att sätta undan lite pengar till min pension.
Men jag har verkligen noll koll på hur det fungerar!
Vilka olika typer av pensionssparande finns det?
Eller är det lika bra att spara sina pengar på ett sparkonto, alternativt nåt fondkonto?
Min pension ligger typ 10-15 år framåt i tiden, om kroppen håller så länge...
Jag lyckas inte googla mig fram till några svar på "pensionsfrågor för dummies"....
 
Det jag tycker är absolut viktigast om du väljer fonder är att välja någon med låg avgift! Allt jag äger har en avgift på runt 0,2.
Vanligt sparkonto är helt värdelöst, dina pengar kommer sjunka i värde.
Jag är definitivt inte jätteduktig på fonder, jag har valt några olika billiga. De flesta ligger på +30 procent under året. Det kan göra rätt bra skillnad på det du sätter in på 10-15 år!
 
Stämmer, kolla på låga avgifter och inga extra kostnader. Tex global aktiefond :up::) Samt att använda ett ISK konto!

Kika tex på smaspararguiden.se = enkel information om privatsparande osv.. De är dessutom oberoende och försöker inte sälja in något .. :bow: De har en fondguide du kan kika på, enkel översikt
 
Samt att använda ett ISK konto!
Och bara här fastnar jag. Vad innebär det och vad är alternativet? Hur fungerar det?

Jag vill kunna göra smarta val, men har liksom ingen att rådfråga om hur man gör det på bästa sätt. Och idag kan man ju knappt ens hitta en bank där man kan gå in och fråga hur det fungerar.
 
Vad är smart i din sits? För vad som är smart i min ekonomi kan vara orimligt i din.

Rent pensionssparande eller ISK där du väljer fonder själv?
 
Och bara här fastnar jag. Vad innebär det och vad är alternativet? Hur fungerar det?

Jag vill kunna göra smarta val, men har liksom ingen att rådfråga om hur man gör det på bästa sätt. Och idag kan man ju knappt ens hitta en bank där man kan gå in och fråga hur det fungerar.
Ett "vanligt" fondkonto betalar du skatt på vinsten, när du säljer dessa. Ett investerarsparkonto (ISK) har en schablonskatt, där du betalar skatt beroende på hur mycket pengar du har. Sedan finns det även kapitalförsäkring (KF), som fungerar på lite liknande sätt som ISK.
Det man måste tänka på när det gäller ISK eller KF är att om du inte har "tillräckligt bra" avkastning, så kan du förlora pengar, då du alltid betalar skatt, till skillnad från vanligt fondkonto, där du bara betalar skatt när du säljer. Tänk på dock att byta fonder är samma som att sälja och köpa, så då blir det skatt på eventuell vinst.
 
Vad är smart i din sits? För vad som är smart i min ekonomi kan vara orimligt i din.

Rent pensionssparande eller ISK där du väljer fonder själv?
Alltså, det är ju det jag inte vet. Jag kan alldeles för lite om ekonomi.
Jag vet inte ens vilka pensionssparformer som finns? Pensionsförsäkring? Sparar rakt av i fonder? Annat? Jag har ingen aning!
Var hittar man information om vad de olika sparformerna innebär? Hur vet jag vad som är bäst för mig?
Och var hittar man någon som är trovärdig, som man kan fråga om råd? (utan att behöva betala 2000 kr/timme som hos småspararguiden - och jo, jag förstår självklart att det är vad Det företaget lever på! Men som låginkomsttagare kostar det mer än det smakar att betala så mycket.)
 
Jag har dessutom en liten enskild firma där jag skulle kunna göra avdrag för pensionssparande. Men jag har ingen aning om huruvida det är bäst för mig att spara därifrån eller att göra det på något annat sätt.
 
Jag öppnade ett isk till min pension. Sätter undan 500 kr i månaden och valde en lågriskfond med låg avgift enligt min bankmans tips. Jag har minst 30 år kvar till pension så för mig tror jag det är bra.
 
OBS! Jag är INGEN expert men:

ISK konto är ett konto där du betalar en låg skatt varje år för de pengar som finns på kontot... detta oavsett om fonderna och/eller aktierna du har på kontot har gått + eller - . (Man kan köpa både fonder och aktier på/till ett ISK konto).

Kopierat från Skatteverket:
"Investeringssparkonto (ISK) är en sparform där du kan spara till exempel aktier och fonder. Du betalar inte någon skatt för de vinster du gör. I stället betalar du en årlig skatt som baseras på det sammanlagda värdet av dina tillgångar, oavsett om du gör vinst eller förlust. Du ska inte deklarera de vinster eller förluster du gör på ditt investeringssparkonto."

OBS! Jag är varken ekonom eller "duktig" på detta men jag skulle startat ett ISK konto på antingen min bank eller på Avanza eller NordNet tex (finns ju flera olika företag att använda men jag är mest van vid Avanza).

Mycket enkelt att öppna ett ISK konto.. du behöver bara bankid.. öppna ett ISK konto, bestäm vilken/vilka fond/er du vill köpa och börja handla varje månad.. om man fördelar köpen (istället för att tex köpa EN stor post en gång/år) så är man men på både uppgång och dalar vid köp av fond/er :)

Och som du skriver.. din bank ser inte till ditt bästa, de vill sälja in en produkt till dig som av en händelse alltid råkar vara deras produkt... bankernas "rådgivare" är säljare och deras "råd" ska betraktas därefter.:cautious:

Jag trevar mig också fram i den ekonomiska djungeln och det är inte lätt att hitta oberoende råd för en vanligt "Svensson" :crazy:

Jag har varit på några "rådgivningsmöten" med min bank och när jag börjat läsa in mig i deras rekommendationer och råd har det alltid funnits bättre/billigare alternativ än vad banken erbjudit.. :(:sneaky: Nu är jag en "vanligt" kund och har ingen "guldkund/extra status" hos min bank så det kanske är skillnaden? Vad vet väl jag.. .:confused:
 
Jag har dessutom en liten enskild firma där jag skulle kunna göra avdrag för pensionssparande. Men jag har ingen aning om huruvida det är bäst för mig att spara därifrån eller att göra det på något annat sätt.
Har du någon revisor som kan ge dig råd om pensionssparande via din firma? Vilka möjligheter det finns för dig att göra detta?
 
Har du någon revisor som kan ge dig råd om pensionssparande via din firma? Vilka möjligheter det finns för dig att göra detta?
Nej. Jag sköter bokföringen själv.
Att anlita en redovisningskonsult skulle sannolikt kosta mig halva min årsomsättning. Revisor är överkurs när man har enskild firma.
 
Och var hittar man någon som är trovärdig, som man kan fråga om råd? (utan att behöva betala 2000 kr/timme som hos småspararguiden - och jo, jag förstår självklart att det är vad Det företaget lever på! Men som låginkomsttagare kostar det mer än det smakar att betala så mycket.)
Tror det är oerhört svårt att hitta någon trovärdig oberoende rådgivare till lågt pris.

Men det går att hitta bra information på nätet men det kräver såklart både tid och att man verkligen sätter sig in i ämnet.
 
Mitt problem när jag läser bankernas information om ISK-konton är att informationen startar tre steg från min baskunskap. Jag har läst om det tidigare, men jag vill ha ännu mer basic information om hur det fungerar, för att ens kunna avgöra ifall det är Det jag vill ha.
Jag började genom att öppna ett konto på Avanza. Sen köpte jag "Avanza zero". Den är gratis, inga avgifter alls. Busenkelt. Nu har jag köpt fyra till, bland annat "Avanza USA". Avgiften är 0,17% för Avanza USA.
Avanza zero ligger plus 25% sen jag köpte.
Avanza USA ligger plus 36% sen jag köpte.

Jag har totalt 6 olika indexfonder, både på Avanza och min egen bank. Sen har jag automatisk överföring och det är väldigt enkelt när man kommer igång!
 
Är du gift?

Allt du sparar privat till pension ingår normalt i bodelningen vid ev. skilsmässa. Tjänstepension och pension via löneväxling är personlig vid en skilsmässa, men privat pensionsspararande delas vid en skilsmässa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 416
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp