Pensionssparande, hur gör man?

Jag hade inte gett mig in på börsen nu,
Börsen är väl = aktier.
Det ger jag mig inte in på oavsett. Näver Bäver.

Jag försöker hitta det "bästa" sättet för mig att spara en liten slant inför min pension, väl medveten om att jag inte kommer skramla ihop någon förmögenhet oavsett hur jag gör, men i alla fall lite mer än om jag inte sparar alls.
 
Börsen är väl = aktier.
Det ger jag mig inte in på oavsett. Näver Bäver.

Jag försöker hitta det "bästa" sättet för mig att spara en liten slant inför min pension, väl medveten om att jag inte kommer skramla ihop någon förmögenhet oavsett hur jag gör, men i alla fall lite mer än om jag inte sparar alls.
Även fonder, som är en samling av aktier och andra värdepapper. Fonder dämpar de kraftigaste svängningarna upp och ner eftersom att man sprider riskerna, men även fonder är risktagning. Går börsen ner går fonderna ner.

Allt handlar om vilken risk du är villig att ta och hur låst du är till att behöva pengarna vid en viss tidpunkt. Indexfonder med låg avgift kan ofta rekommenderas men det är alltid en risk att du står med mindre pengar än vad du satsade. Är man inte låst i tid och kan vänta ut uppgångar så blir den risken mindre.

Du behövde prata med någon som kan råda utifrån kännedom om din ekonomi.
 
Och som du skriver.. din bank ser inte till ditt bästa, de vill sälja in en produkt till dig som av en händelse alltid råkar vara deras produkt... bankernas "rådgivare" är säljare och deras "råd" ska betraktas därefter.:cautious:
Jag måste motsatta mig detta. När jag har haft möte gällande pension med min bank har både min privatrådgivare samt personen från bankens expertgrupp på pension verkligen lyssnat på mig och försökt göra så bra de kan. Gällande produkter så har bankerna lite olika produkter - vilka de är tydliga med - likaså är de tydliga med vilka avgifter som tas och vad avgiften är för etc. Vissa av dessa produktet kan tex vara bankens egna.

Jag har haft rådgivning avsenede pensionen av Max Matthiessen, Skandia och SEB. Det senaste är SEB och jag har fått bra och tydlig rådgivning. Fick sänkta avgifter genomgående på alla mina fonder och aktier. Jag har aldrig känt att banken har försökt sälja på mig deras produkter.

Men självklart kan man pensionsspara själv. Även då får man betala en avgift.

 
Jag måste motsatta mig detta. När jag har haft möte gällande pension med min bank har både min privatrådgivare samt personen från bankens expertgrupp på pension verkligen lyssnat på mig och försökt göra så bra de kan. Gällande produkter så har bankerna lite olika produkter - vilka de är tydliga med - likaså är de tydliga med vilka avgifter som tas och vad avgiften är för etc. Vissa av dessa produktet kan tex vara bankens egna.

Jag har haft rådgivning avsenede pensionen av Max Matthiessen, Skandia och SEB. Det senaste är SEB och jag har fått bra och tydlig rådgivning. Fick sänkta avgifter genomgående på alla mina fonder och aktier. Jag har aldrig känt att banken har försökt sälja på mig deras produkter.

Men självklart kan man pensionsspara själv. Även då får man betala en avgift.

Och jag tycker de är väldigt aggressivt säljande på sina egan produkter, som i vissa fall är väldigt bristfälligt täckande för olika situationer. För mycket standardmall 1 A. Skitsamma om 1 A passar eller inte, det är vad som är närmst och vad de har i sitt sortiment.

Tyvärr är det så att var och en MÅSTE sätta sig in i i alla fall övergripande vad som gäller när det kommer till pension och sparande. Nr 1 är nog att se hur pensionen ser ut, prognosen alltså. Hur mycket måste jag spara för att komma i en nivå jag önskar? Vill jag sälja huset när jag fyller 65 år eller är det en tillgång jag ska låta bli att realisera?
 
Även fonder, som är en samling av aktier och andra värdepapper. Fonder dämpar de kraftigaste svängningarna upp och ner eftersom att man sprider riskerna, men även fonder är risktagning. Går börsen ner går fonderna ner.

Allt handlar om vilken risk du är villig att ta och hur låst du är till att behöva pengarna vid en viss tidpunkt. Indexfonder med låg avgift kan ofta rekommenderas men det är alltid en risk att du står med mindre pengar än vad du satsade. Är man inte låst i tid och kan vänta ut uppgångar så blir den risken mindre.

Du behövde prata med någon som kan råda utifrån kännedom om din ekonomi.
Alla fonder är inte varlen rena aktiefonder eller blandfonder (aktie/räntefonder). Det finns även rena räntefonder som inte är lika känsliga som aktier och aktiefonder. De ger inte heller lika hög avlastning och har inte lika hög risk, men är likväl fonder.

Till TS - de flesta banker som tillhandahåller fonder har bra information om vad det är och innebär på sina hemsidor. Läs gärna på flera olika så du får en så nyanserad bild som möjligt.

Angående avsättning till pension från företaget så TROR jag det är mer fördelaktigt än eget pensionsparande, men tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste om det, eller varför det var så...

För privat sparande verkar du vilja ha en låg risk och då skulle jag rekommendera att du tittar vidare på räntefonder och/eller kontosparande med ränta, på bank med insättningsgaranti, t ex SBAB.

Det en ska vara medveten om är att dagens ränteläge inte motsvarar dagens inflation, så på sikt blir pengarna mindre värda även om summan ökar. För att öka sin nettotillgång behöver avkastning (=ränta, värdeökning av fond, värdeökning + ev. utdelning av aktoe) överstiga aktuell inflation.

Känslan när en tagit kontroll över sitt sparande och ser att en inte behöver sänka sin levnadsstandard när en går i pension, om en skulle bli långvarigt sjuk, separera eller annat är så grymt tillfredsställande! Särakilt när en haft långa perioder i livet utan att faktiskt kunna ha ett regelbundet sparande.
 
Alla fonder är inte varlen rena aktiefonder eller blandfonder (aktie/räntefonder). Det finns även rena räntefonder som inte är lika känsliga som aktier och aktiefonder. De ger inte heller lika hög avlastning och har inte lika hög risk, men är likväl fonder.
Jag vet det, det finns hävstångsfonder också, men nu ska vi inte krångla till det.
 
Jag har noll koll på sånt här och inte heller något intresse av att lära mig, när jag började pensionsspara så blev det en sån pensionsförsäkring (tror jag det heter?) via Folksam. Jag har dock ingen koll på om det är lämpligt eller ej när man är närmare pensionen än jag är, men smidigt är det iaf. Det dras pengar varje månad och jag lägger noll tid på det.
 
Alltså ni som kan detta... Det ringde en säljare från Folksam till mig då jag har många försäkringar där. Han menade att deras Folksam LO Pension skulle vara ett bra val för mig, vilket säkert är sant. Men jag sa tydligt att jag är inte intresserad av nåt fackanslutet där mina avgifter sponsrar partipolitik oavsett vilket parti det handlar om. Han sa då att nej, det gör inte dessa... När jag kollat lite själv så ägs ju detta till 49% av LO-förbundet så min fråga är då Hur kan mina avgifter inte gå till LO-förbundet dvs Socialdemokraterna? Någon som vet?
 
Jag har noll koll på sånt här och inte heller något intresse av att lära mig, när jag började pensionsspara så blev det en sån pensionsförsäkring (tror jag det heter?) via Folksam. Jag har dock ingen koll på om det är lämpligt eller ej när man är närmare pensionen än jag är, men smidigt är det iaf. Det dras pengar varje månad och jag lägger noll tid på det.
Det har jag också.
Tycker det är smidig, enkelt och har inte behövt engagera mej.
Bra som start, tänker jag.



Har funderat på att sätta mej in i saken och pensionspara även på annat sätt framöver.
Så följer tråden med intresse.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 416
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp