Pensionssparande, hur gör man?

Har du Facebook? I så fall tipsar jag om gruppen 'Pensionsguiden - för ett rikare liv'. Mycket bra information finns där och många medlemmar är riktigt duktiga på att svara på frågor om pension. Dessutom så tipsas det om flera digitala utbildningar som man kan gå, du kanske hittar något där?
 
Du skaffar en profil hos avanza eller Nordnet. Där öppnar du ett isl-konto, sätter in pengar från din vanliga bank och sen kan du börja köpa fonder. I ett isk-konto betalar du skatt löpande och den dras automatiskt från kontot så det är inget du behöver fundera över mer än att du får ha lite extra kontanter på ditt Isak-konto. Du får ett meddelande i god tid om hur mycket skatt som kommer dras så du kan sätta in pengar om du behöver.
 
Stämmer, kolla på låga avgifter och inga extra kostnader. Tex global aktiefond :up::) Samt att använda ett ISK konto!

Kika tex på smaspararguiden.se = enkel information om privatsparande osv.. De är dessutom oberoende och försöker inte sälja in något .. :bow: De har en fondguide du kan kika på, enkel översikt

Bara en liten påminnelse… K:et i ISK står för konto, så när man skriver ISK-konto menar man alltså konto-konto. ISK är den korrekta termen. Gäller flera som skrivit i tråden, men högg den första.

Till ts så rekommenderar jag, som alltid, fru efficient badass blogg, där finns sparande för dummies. :)
 
Jag hade gått till redovisningsbyrå och fått fram ett underlag för hur mycket pension som kan sättas av i firman. Och med vilka villkor (skatt, avgifter etc).

Tyvärr går det inte att peka på "gör så" utan en måste läsa in sig och fundera på vilken väg en själv tycker är vettigt att gå.

Jag har valt att gå många vägar, och har både aktiekonto (där jag får skatta på vinsten när jag säljer), ISK (där jag skattar på värdet, utvärderat varje kvartal men inget när jag säljer av aktier och fonder), och ett konto där jag varje månad sätter av 1000 kr som automatiskt investeras enligt den riskgrupp jag har valt.

Sedan har jag ett par olika småskvättar från olika arbetsgivare (under 100 000 kr/st) som placerats efter mina val då.
 
Jag började genom att öppna ett konto på Avanza. Sen köpte jag "Avanza zero". Den är gratis, inga avgifter alls. Busenkelt. Nu har jag köpt fyra till, bland annat "Avanza USA". Avgiften är 0,17% för Avanza USA.
Avanza zero ligger plus 25% sen jag köpte.
Avanza USA ligger plus 36% sen jag köpte.

Jag har totalt 6 olika indexfonder, både på Avanza och min egen bank. Sen har jag automatisk överföring och det är väldigt enkelt när man kommer igång!
Och det svaret var tretton steg för högt upp i kunskapstrappan gällande ISK ;) för en okunnig som fortfarande inte har klart för sig hur ISK fungerar på grundnivå.
 
Är du gift?

Allt du sparar privat till pension ingår normalt i bodelningen vid ev. skilsmässa. Tjänstepension och pension via löneväxling är personlig vid en skilsmässa, men privat pensionsspararande delas vid en skilsmässa.
Jag är gift och OM vi skulle få för oss att skilja oss så är jag den svagare parten på det ekonomiska planet. Så jag kommer i så fall "få" mer än jag behöver "ge". Men jag har inga planer på skilsmässa.
 
Och det svaret var tretton steg för högt upp i kunskapstrappan gällande ISK ;) för en okunnig som fortfarande inte har klart för sig hur ISK fungerar på grundnivå.
Jag visste inte heller. Jag bara skaffade ett konto och köpte enligt vad jag skrev. Det är enormt enkelt med ISK, man behöver inte hålla koll på något, det är bara att köpa och sen se på när pengarna växer :)

Jag har knappt koll på hur det fungerar nu heller, jag behöver inte ha koll på mer än att avgifterna är låga, vilket går att se när man köper.
 
Jag är gift och OM vi skulle få för oss att skilja oss så är jag den svagare parten på det ekonomiska planet. Så jag kommer i så fall "få" mer än jag behöver "ge". Men jag har inga planer på skilsmässa.

Just nu. Det kan ändras på många sätt, och det gäller att tänka efter före.

Här finns mer information om ISK https://www.avanza.se/lar-dig-mer/a...7SQ48XMh2M3_Iy30xxAaAv4PEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Du betalar alltså skatten för ditt ISK vid din deklaration.
 
Vill du sätta undan en slant utan allt för mycket eget engagemang rekommenderar jag en fondrobot. Enklare blir det inte, du googlar fram en kandidat som känns bra, öppnar ett konto med några knaptryck och svarar sedan på frågor om din ekonomi, dina mål och hur riskbenägen/miljöprofilerad du är, sedan fördelar roboten dina pengar på aktier som stämmer in på dina svar. Jag använder själv lysa och är helnöjd med avkastningen! Dvs hur mycket värdet stigit utan att jag lyft ett finger.
 
Vill du sätta undan en slant utan allt för mycket eget engagemang rekommenderar jag en fondrobot. Enklare blir det inte, du googlar fram en kandidat som känns bra, öppnar ett konto med några knaptryck och svarar sedan på frågor om din ekonomi, dina mål och hur riskbenägen/miljöprofilerad du är, sedan fördelar roboten dina pengar på aktier som stämmer in på dina svar. Jag använder själv lysa och är helnöjd med avkastningen! Dvs hur mycket värdet stigit utan att jag lyft ett finger.

Om en ska ha det till pension bör en betänka skatteeffekten. ISK eller AK?
 
Jag har 25 år kvar och gör flera olika saker för att få en ok ekonomi som pensionär.
- Jag har ett ISK med fyra fonder med låga avgifter, sparar en tusenlapp i månaden.
- Amorterar mer än jag behöver på huset och hoppas att detta plus värdeökning gör att jag bara behöver betala ränta när det är dags för pension.
- Har också precis börjat löneväxla, men det kräver ju en ganska bra lön för att löna sig har jag förstått.
- Kommer också slippa kostnaden för hunddagis som pensionär.
 
Vad gäller valet mellan ISK eller vanlig värdepappersdepå så är det helt enkelt beroende på hur aktiv man tänkt att vara. Väldigt många köper bara på sig mer värdepapper vart efter utan att sälja något. Då ska man inte välja ISK. ISK väljer man om man tänkt att göra förändringar i portföljen med någorlunda regelbundenhet. För då lönar det sig. Men det finns ingen vits alls att betala skatt årligen om man ändå inte gör andra förändringar än köper mer.
 
Jag visste inte heller. Jag bara skaffade ett konto och köpte enligt vad jag skrev. Det är enormt enkelt med ISK, man behöver inte hålla koll på något, det är bara att köpa och sen se på när pengarna växer :)

Jag har knappt koll på hur det fungerar nu heller, jag behöver inte ha koll på mer än att avgifterna är låga, vilket går att se när man köper.
Fast jag vill inte ha det så. Jag vill VETA vad jag gör innan jag börjar försöka leka med mina pengar. Annars kan jag lika gärna fortsätta spara på ett sparkonto utan ränta.

(har sett på väldigt nära håll hur illa det kan gå även för proffs-handlare, när det gäller "leka med pengar"...)
 
Vad gäller valet mellan ISK eller vanlig värdepappersdepå så är det helt enkelt beroende på hur aktiv man tänkt att vara. Väldigt många köper bara på sig mer värdepapper vart efter utan att sälja något. Då ska man inte välja ISK. ISK väljer man om man tänkt att göra förändringar i portföljen med någorlunda regelbundenhet. För då lönar det sig. Men det finns ingen vits alls att betala skatt årligen om man ändå inte gör andra förändringar än köper mer.
OM jag fattat rätt så är fördelen med ISK att man inte betalar någon skatt när man börjar sälja för att kunna använda sina pengar?
 
Fast jag vill inte ha det så. Jag vill VETA vad jag gör innan jag börjar försöka leka med mina pengar. Annars kan jag lika gärna fortsätta spara på ett sparkonto utan ränta.

(har sett på väldigt nära håll hur illa det kan gå även för proffs-handlare, när det gäller "leka med pengar"...)

Det är bra att vara medveten om att det ekonomiska läget är osäkert. Inflationen ökar.
En spartid på 10 år är relativt kort spartid och de vinster som gjorts senaste 18 månaderna på aktier och fonder är orealistiskt att förvänta sig närmsta tiden framöver. Jag hade inte gett mig in på börsen nu, för en kort spartid, med pengar jag inte kunnat avvara.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 722
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp