Bukefalos 28 år!

Peppning, eller något, behövs!

kolfinnur

Trådstartare
Tog över min gamla medryttarhäst i somras, och nu känns det inte bra alls. Det är en äldre islandsvalack, supermysig men helt outbildad, överbyggd, spänd... Jag letade häst i ett år, under tiden hade jag denna islandshäst på foder, hittade 2 hästar jag verkligen gillade. Den ena var dåligt hanterad och hade uppenbarliga ryggproblem bland annat, den andra var helt perfekt och jag skulle köpa, men han hade lösa benbitar i båda fram :cry: så jag backade ur. Jag ville verkligen ha en storhäst/ponny, var så trött på islandshästar, jag ville träna dressyr och komma någonvart. Kort efter att hästen jag ville ha skickades tillbaka, fick jag erbjudandet om min nuvarande häst. Nu känns det som om jag kanske "gav upp" hästletandet och köpte honom. Jag älskar verkligen min häst, har känt honom länge, men han är inte så kul att rida. Jag försöker, men jag tror inte mina krav och förhoppningar är realistiska eller schysta mot hästen... Men jag vill inte ge upp på honom än :( Ja det blev ännu en gnällig tråd men jag behöver verkligen råd och peppning
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Vad är det som inte är kul med din häst?
Vad gör du för något med honom? rider du bara? vad gör ni när du rider?
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Utbilda honom själv :) ha det som ett projekt. Även islandshästar kan bli superfina i dressyren!

Jobbar just nu på ett islandshäststall och rider mer dressyr än "islandshästridning" på våra saluhästar. GRYMT kul tycker jag då man har en extra gångart (tölt) som man verkligen kan jobba med.

En av dem jag rider har jag börjat lära att trampa (början till piaff) i både skritt och tölt. jag tycker det är GRYMT kul iallafall. Han går även öppna, sluta osv :)


Känner du inte att du kommer någonvart tycker jag dock att du ska sälja. Eller prova nåt annat, kör in pollen? :) Börja med trickträning? eller annat? Så behöver du inte rida 6 dagar i veckan, så blir du kanske inte "så trött" på det?
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Jag tycker du ska börja dressyra med din häst :)

Jag har också en islänning och med honom gör jag nog det mesta utom just islandsridning just nu...

För tillfället ligger fokus mestadels på dressyr och hoppning och jag har hittat en helt underbar instruktör i dressyren som jag rider 1 gång i veckan för.
Med hennes övningar blir även den stelaste pinne mjuk och följsam så det känns som att man sitter på moln och studsar mjukt fram :)

Min islänning är långt ifrån en stjärna på att hoppa men både han och jag tycker att det är ett väldigt roligt inslag varje vecka :)

Sen har vi även börjat träna lite för att vara med på en distans CR till våren/sommaren som också är lite motivation till annan ridning än att bara luffa i skogen :)

Jag har precis börjat att rida i tölt igen efter ca 6 mån uppehåll och herrejösses vilken skillnad det är nu!
Min lilla kille har blivit så stark i sin bakkärra att han orkar tölta sååååå mycket bättre :)

Jag tycker du ska försöka hitta lite motivation med din islänning och inte bara göra det ni brukar utan gör det DU vill göra med hästen, prova nya saker!
Det GÅR att lära gamla hundar sitta :)
Ofta tycker hästarna att det är såå himla kul med något nytt och roligt det med. Om du är en glad matte så brukar det smitta av sig på hästen med... :)
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Han är min projekthäst, och jag rider bara dressyr (ska börja smått med hoppning i vinter). Töltar inte, eftersom jag inte tycker det är kul. Han är alltså tregångare. Jag tränar och utbildar honom så gott jag kan, rider sällan rakt fram när jag rider ut, ställer, flyttar, tempoväxlar hela tiden. Jag är duktig, men jag är ingen toppryttare så det går inte fort framåt. Under ett helt pass av lösgörande övningar söker han sig nedåt i skritten ibland, traven är det stjärntittande-sänktrygg :( . Det är inte det att han inte försöker, men han har så dåliga förutsättningar. Baken är 1dm högre än manken, han har alltid ridits rakt fram i hög form, aldrig dressyrutbildad... Han har ingen högergalopp under ryttare... Han kan bli bra, absolut, men det känns så jobbigt ibland att kämpa och kämpa ett helt dressyrpass, utan att det känns som man åstadkommit något. Jag tycker dressyr är jätte kul, och även fast jag inte satsar eller tävlar så skulle det kännas härligt med en häst utan fysiska hinder för att söka sig nedåt i traven och hålla galoppen ett varv på stor volt...
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Rider du aldrig för någon instruktör?

Det brukar ju vara motiverande om något...
En instruktör kanske kan komma med lite nya lösningar och ideer vad du kan ändra i din ridning för att få resultat snabbare?
Nya spännande övningar som du kanske inte tänkt alls på?
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Har inte ens en ridbar ridbana just nu, livsfarligt underlag... Men ska byta stall om 3 veckor ska börja ta dressyr och hopplektioner då :laugh:
Det som ger mig mest ångest är att när jag red storhästen jag hade på foder, som sedan visade sig ha lösa benbitar, kändes det så bra! Jag kände att det var en sådan häst jag ville ha, ingen mer framtung svårriden islandshäst. Men det var precis det jag skaffade mig, igen :crazy: !
Det går i perioder då det känns så tung och meningslöst. Jag vill ju inte ha en läromästare som kan allt och kostar därefter, tycker om projekthästar. Men min häst har varit så dåligt riden och det är väldigt svårt att nå dit jag vill, bara en avslappnad nöjd häst är så himla svårt att det är väldigt sällan jag lyckas :( Om jag hade skaffat mig en lika outbildad häst men utan fysiska och psykiska svårigheter så hade det nog varit mycket roligare, känner mig dum som inte fortsatte leta...
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Men om du nu älskar din häst, ta och utbilda honom se det som en utmaning!
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Jag håller med...
Har man ingen gaist så är det inte alltid lätt att hitta den igen. Jag kämpade i två år med min förra häst, trots att jag hela tiden kände att det inte var hästen för mig.
Till slut gav jag upp, och trots att det var ett jättejobbigt beslut känner jag mig nu väldigt tillfreds med det. Hon såldes till avel/promenad och jag letar nu istället efter den hästen som passar MIG!

Det ska vara roligt att ha häst!
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Du ska inte ha dåligt samvete om du vill byta häst.
Gör det om du känner att det är det du vill! Både du och hästen kommer få mest nytta av det.

Annars kan du ju ge det lite mer tid. Är hästen dåligt riden hela sitt liv så kommer det ta lite tid innan den kommer i form ordentligt. Det tar tid att lära om och muskla om!
Nu kan jag ungefär noll om islänningar, men kan inte tölten vara hjälpsam i ridningen också? Mjukgörande för kroppen eller liknande?
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Problemet med honom är att han är riden med hand (hård hand), och spänner sig så fort man tar tygelkontakt :( . Ett invant beteende, helt enkelt. Hemskt att sitta på honom i tölt, stupar nästan rakt ner känns det som :o En anledning till att det känns jobbigt är att jag ska gå universitetet om 2 år (går 2an nu), och då kan jag troligen inte ha någon häst... Ska jag kämpa i 2 år, få honom ganska bra för han hinner ju inte bli hur bra som helst på 2 år, och sen göra mig av med honom? Utmaningar är härligt, känslan av att man verkligen kommit långt och njuta av hur bra hästen blivit. Men det är en så stor utmaning med min häst, och jag vet inte om det känns värt det längre :( Känns inte som om jag kommer "hinna klart"! Jag ska ha kvar honom i vinter i alla fall, verkligen försöka. Har fått upp humöret lite genom denna tråd :bow:
 
Sv: Peppning, eller något, behövs!

Jag har en häst som är lite lik din. Eller han var lik din. Det är en Islandskorning som är 4-gångare. Han var felriden och har dåligt psyke pga tidigare behandling. Han är både lättstressad och väljer gärna flykt eller attack om han känner sig minsta stressad. Han är dock extremt svår i huvudet och tom utdömd för sina mentala prob(han är 27år, så det var lagligt då det skedde för länge sen).

Vi har tränat dressyr för bra tränare under ett gäng år. Jag kunde inte så mycket då vi började. Så det har väl tagit lite längre tid än om jag redan kunde. Men nu är han utbildad ganska högt. Han gör piaff och galoppirouetter. Vi har fortfarande problem med bytena och passage kan vi nog glömma. ;)
Men han är inte längre tungriden, formen är inget problem och han är lydig. Så det går att få även dessa överbyggda och stressiga individer ridbara och trevliga. Men det tar längre tid än på ett välbyggt halvblod. Och alla tränare har inte kunskap att på bästa sätt träna en Islandshäst. Det kräver en hel del annat än halvbloden om man vill utveckla dem på snabbaste sätt.

Jag har även ett halvblod. Det var mitt val som nästa häst efter min gamla Islandskorsning. Så jag förstår hur man kan vilja annat. Jag ville ha en häst som hade lite lättare för sig av naturen än min överbyggda, framtunga, markbundna gubbe. Han är fantastisk som gör det han gör. Men den här gången ville jag ha det lättare. Dock skulle jag kunna tänka mig att köpa en Islandshäst eller liknande igen. Jag älskar känslan av att fräsa fram i skogen på dem. Och jag tycker det är roligt med utmaningar. Men jag vill isf ha andra hästar att rida på. För jag har börjat fundera på att tävla igen.
För man får inse att om man vill tävla dressyr så kommer man inte långt på en islänning. Då är det halvblodstyp som gäller. Dock kan man ha jäkligt roligt på träning med islänning. Och man lär sig mkt på att rida dem. För man stöter på fler problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 957
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 517
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 658
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 496
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp