Pepps första ensamvandring!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde
 

Bifogade filer

  • 20230729_092738.jpg
    20230729_092738.jpg
    434,1 KB · Visningar: 199

Du är stark. Fantastisk och stark!
Det var ditt första steg. Man vill så mycket och det är såhär man lär sig att man ska ta det i mindre delar.
Ser fram emot alla dina kommande steg.

:banana: :heart
 
Men va modigt :heart
Det var ju en jättebra början, nästa gång går det bättre 💜 du kanske planerade lite för stort för att vara första gången?
Jag går gärna lite för mycket all in i saker och tyvärr sätter jag upp mig själv ibland för misslyckande. Men sånt lär man sig också :)
 
Men va modigt :heart
Det var ju en jättebra början, nästa gång går det bättre 💜 du kanske planerade lite för stort för att vara första gången?
Jag går gärna lite för mycket all in i saker och tyvärr sätter jag upp mig själv ibland för misslyckande. Men sånt lär man sig också :)

Jag är exakt likadan, det är allt eller inget 😁 blir helt klart ett nytt försök, på nytt ställe, där jag kollat efter broar innan 😂
 
Jag är exakt likadan, det är allt eller inget 😁 blir helt klart ett nytt försök, på nytt ställe, där jag kollat efter broar innan 😂
Jag gick Jämtlandstriangeln min första fjällvandring. Den har fjällstationer vid varje dagsetapp. Många tältar dock runt omkring och kan använda faciliteter och även ordna mat men går ju lika bra att fixa själv. Den har en bro bara. :nailbiting:
Den är ju en klassiker som många går, kanske inte riktigt lika "vild" som uppigenom men som en "börja vandra" tyckte jag den var bra och det går ju att göra så spartanskt man önskar men ändå med en livlina iom stationerna.
 
Det är alltid klokare att backa en gång för mycket än att vara dumdristig. :heart Har man valt att gå "obefolkade" sträckor (som jag absolut föredrar) så finns det ju inte heller hjälp att räkna med om man är obetänksam.

Tufft jobbat att gå med så tung packning ändå, jag har max 15-16 kg som startvikt på fjället och det är tungt nog ändå de första dagarna...

Hojta om du vill ha tips på sträckor som "känns folktomma" men ändå har flera möjligheter till alternativ planering. Jag kan ju numera aldrig lita på hur tuffa strapatser kroppen orkar, så jag har blivit rätt bra på att planera rutter som är spännande om jag har full ork, men ändå trevliga att gå om jag måste förenkla ordentligt. Det är liksom roligare att ta en kortare (men fin) väg än att vända.

(Att lära sig läsa karta såpass att man kan se inte bara hur man ska gå utan hur man kan ta alternativa vägar och ungefär hur jobbiga dessa kommer vara är en klar poäng om du inte redan gör det!)
 
Det är alltid klokare att backa en gång för mycket än att vara dumdristig. :heart Har man valt att gå "obefolkade" sträckor (som jag absolut föredrar) så finns det ju inte heller hjälp att räkna med om man är obetänksam.

Tufft jobbat att gå med så tung packning ändå, jag har max 15-16 kg som startvikt på fjället och det är tungt nog ändå de första dagarna...

Hojta om du vill ha tips på sträckor som "känns folktomma" men ändå har flera möjligheter till alternativ planering. Jag kan ju numera aldrig lita på hur tuffa strapatser kroppen orkar, så jag har blivit rätt bra på att planera rutter som är spännande om jag har full ork, men ändå trevliga att gå om jag måste förenkla ordentligt. Det är liksom roligare att ta en kortare (men fin) väg än att vända.

(Att lära sig läsa karta såpass att man kan se inte bara hur man ska gå utan hur man kan ta alternativa vägar och ungefär hur jobbiga dessa kommer vara är en klar poäng om du inte redan gör det!)

Så är det ju ☺️ det gick ändå bra att gå med tung packning, tog mycket pauser och gick försiktigt, böket var att få på sig väskan 🥴 så skulle absolut vilja få ner vikten! Min arm är sig inte riktigt lik sen olyckan.

Tar gärna emot tips! Det fanns ju inte riktigt nån alternativ väg här tyvärr... vad jag vet iallafall.

Det är ju det där med karta, jag kan inte läsa kartor 😂 nu använde jag mig lite av naturkartan (app) och där kunde jag iallafall se de 2 mindre broarna, men inte den 4:e större som ett par killar förvarnade mig om!
 
Men nu har du tagit dig över samma bro två gånger. Tar du dig över två broar till har du dublerat vad du lyckats med.

Kanske vore något - åk någonstans där det är lagom att gå över en bro och äta, fika och hämta andan för att sen stappla tillbaka över bron igen.
 
Men nu har du tagit dig över samma bro två gånger. Tar du dig över två broar till har du dublerat vad du lyckats med.

Kanske vore något - åk någonstans där det är lagom att gå över en bro och äta, fika och hämta andan för att sen stappla tillbaka över bron igen.

Ja jag tog mig ju över, men jag vet inte riktigt om det är värt skräcken 😂

Har försökt jobba med min höjdrädsla, har tagit grönt kort i klättring, jag har kört en höghöjdsbana... fasta broar är inga problem, det är när dom sviktar kroppen liksom blir som gelé... Får luska om det finns några hängbroar i lagom höjd här i närheten!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja jag tog mig ju över, men jag vet inte riktigt om det är värt skräcken 😂

Har försökt jobba med min höjdrädsla, har tagit grönt kort i klättring, jag har kört en höghöjdsbana... fasta broar är inga problem, det är när dom sviktar kroppen liksom blir som gelé... Får luska om det finns några hängbroar i lagom höjd här i närheten!
Jag är helt med dig! Avskyr broar som gungar. Då när jag skulle över bron på jämtlandstriangeln, då fick jag vänta tills den före gått över och så fick jag be den efter mig att inte börja gå förrän jag var över. Tur det var sent på säsongen och inte så mkt folk. Jag övervägde att vada genom vattnet istället. 🙈😅
 
Jag är helt med dig! Avskyr broar som gungar. Då när jag skulle över bron på jämtlandstriangeln, då fick jag vänta tills den före gått över och så fick jag be den efter mig att inte börja gå förrän jag var över. Tur det var sent på säsongen och inte så mkt folk. Jag övervägde att vada genom vattnet istället. 🙈😅

Precis så! Man vill inte riskera att det gungar mer än det redan gör 😁
 
Ja jag tog mig ju över, men jag vet inte riktigt om det är värt skräcken 😂

Har försökt jobba med min höjdrädsla, har tagit grönt kort i klättring, jag har kört en höghöjdsbana... fasta broar är inga problem, det är när dom sviktar kroppen liksom blir som gelé... Får luska om det finns några hängbroar i lagom höjd här i närheten!
Har du några klättringskamrater som det gick att bygga egen bro tillsammans med? Tänker att få liten idé om hur de är skapta för att gunga lite mindre osv kan vara ett sätt att hantera det hela. Kan vara rätt kul med, särskilt om där är rejält med klätterutrustning att leka med. Sätta linbana ovanför kan vara en variant med.
 
Har du några klättringskamrater som det gick att bygga egen bro tillsammans med? Tänker att få liten idé om hur de är skapta för att gunga lite mindre osv kan vara ett sätt att hantera det hela. Kan vara rätt kul med, särskilt om där är rejält med klätterutrustning att leka med. Sätta linbana ovanför kan vara en variant med.

Det där förstod jag inte mycket av :o ska jag bygga en bro?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp