Perfekt sadel*bilder*

Sv: Perfekt sadel*bilder*

Ja, jag vet det, men den M&N låg helt perfekt på alla sätt och vis på min häst. Tro mig, jag vet var tyngdpunkten ska vara i olika sadlar...
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Vippar din dressyrsadel lite grann bak? Det ser ut så.

Men till alla: Om den inte ligger ann bak, ligger den dåligt då?

Har inte så bra koll på sånt och jag ju faktiskt på jakt efter en dressyrsadel så denna tråd kanske man kan lära sig lite av:idea:
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Sadeln har legat perfekt på hästen och jag har aldrig upplevt att den tippat bak, dock är bilden två år gammal så det kanske var dax för en omstoppning precis efter bilden var tagen.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Okej!:)

Ville bara höra och kolla lite. Den jag har prövat har oxå legat så som din bak, men heller aldrig upplevt att den vippat när man ridit.

Hoppas du inte tog illa upp.;)
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Det beror på hur tidigt sadeln släpper. Ingen sadel ska ligga an precis hela vägen... Om du tänker på Amerigon så såg jag inget konstigt... Den såg ut att ligga helt okej. Om du provar en bredare bomvidd så kanske sadeln kommer ner lite mer och släpper ännu tidigare, och då får du vara uppmärksam på hur hästen beter sig när du rider.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jag har uppfattat att sadeln skall ligga ann hela vägen, okej. Då har jag lärt mig något nytt:idea:
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Sadeln ska ligga an hela anläggningsytan, men hela anläggningsytan är inte nödvändigtvis hela bossan ;)
Hinner inte förklara nu med bilder, men ska försöka komma ihåg det imorgon...
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Kul att man uppfattar saker så olika. Jag tyckte hoppsadeln såg ut att ligga jättebra, men skulle säga att den andra dressysadeln (arabian något tror jag den hette) såg ut att ligga lite i bakvikt. Det behöver ju inte vara så utan att det är kameravinkeln som lurar en.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Fler kameravinklar hittar du på min hemsida ;) Dock var den alldeles för vid, så i bakvikt låg den inte. Däremot är tyngdpunkten i sätet rätt långt bak i den modellen, kan vara det som luras.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Här är min Crown Jessica som ligger bra på min häst. Just nu har hon tappat lite muskler efter vila så vi har en fårskinnspad mellan. Men den passade utan pad före vilan utan problem.

Photo-0005.jpg
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Här kan jag lägga in lite bilder :D

Hästen har ändrat sig en del genom åren, så här är bilder på allt från 4 års ålder till 7 års ålder. Idag är han 8 år, och har en hoppsadel som ligger riktigt bra, ska se om jag kan ta nya kort på den idag.

Globus Clic (dålig bild, har tyvärr ingen bättre)

nasse.jpg


Arabian Showring (var lite vid här, men i en smalare bom hade den legat riktigt bra den med.)

105_0540.jpg


M&N flatback

MN11.jpg


M&N låg helt perfekt på alla sätt och vis, och både jag och hästen älskade den, tyvärr växte hästen ur den efter en månad......
Har en Jensen Exmoor nu som ligger riktigt bra, dock inbillar jag mig att hästen gillade M&N lite mer, men det kan bero på att jag själv gillade den mer... Hade jag bara haft 17 000 över och orkat vänta ett halvår på en måttbeställd hade det blivit en sån.. Men... Njae. Har varken råd eller orkar vänta ;)


DET ÄR JU DU JOHANNA!
viktoria som hade ponnyn nadya i samma stall :idea:
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Detta hör egentligen inte hit:angel:, men jag måste bara få berömma den vackra flätan på din häst:love:!

Nu ska jag inte störa tråden mer:D..
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

den är underbar! hade en JR flat tidigare också, lika skön den
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Knapplån

Nu ahr jag lite nya bilder på min Jensen Exmoor också... Ser ut att ligga lite högt på nån bild, men hästkräket :devil: stod inte still så sadeln hamnade lite här och var.
Här är bilderna iaf...

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
123
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: Mogge
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp