Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag blev lite nyfiken eftersom vi nyligen köpte just en zaldi royal, vore kul att höra lite... hur fungerar det med stoppningen, ärligt talat vet jag inte vad det är för skillnad..?
Jag hade en äldre Zaldi Royal till min unghäst ett tag tills han växte ur den. Sadeln hade ett antal år på nacken, men var fortfarande helt jämn i stoppningen. Det är både för- och nackdelar med permanentstoppning:
+ Man slipper kostnaden för omstoppning och det extra slitage det innebär på sömmar och läder.
- Man kan inte anpassa sadeln om hästen ändrar sig eller om man byter häst.
Jag har en Zaldi Royal som jag trivs super bra med. Den köptes 1997 till dåvarande D-ponnyn. Hade sen sådan tur att nya hästen passade i den. Vi använder den fortfarande. Den skulle kunna ligga an lite bättre vid bogbladen men den skaver inte någonstans eller orsakar obehag för hästen (kollad av sadelmakare och veterinär, inga ryggproblem). Den är skön att rida i och lädret har hållt bra kvalitet, ser fortfarande fräsch ut. Att jag inte kan stoppa om den har inte varit ett problem. Viktigt är dock att man inte alternerar sadeln mellan olika hästar utan använder den till en och samma för då anpassar sig stoppningen efter hästen.
Så mycket förstod jag =) Men hur funkar det egentligen, vad är det för stoppning i den, och varför går det inte stoppa om? Håller det sig "hur länge som helst", låter ju som det borde vara bra egentligen...
Hundavel & Ras Okej, inget SKK-avtal men bara för att du ska få en jämförelse, så kallas det där för ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt inom SKK...
Hästmänniskan Jag upplever definitivt att de är svårare att få bort från cobbarna/de med behåring. De andra tar behandlingen på ordentligt och visar...