Permanentbädd-problem!

Krockodil

Trådstartare
Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag fick slänga hutlöst mycket spån varje vecka. Så jag bytte till torv. Men jag har svårt att få bädden att "sätta sig".
När jag gjorde den så kalkade jag golvet, in med fyra balar torv och sedan vattnade och packade. Sen var jag dum nog att lägga på spån överst, vilket såklart var ihopblandat med torven på bara någon timme när pållen väl kom in. Jag hade i min tokiga fantasi trott att torven skulle stanna i botten... :crazy:
Efter det så mockade jag ut bajset som vanligt, jämnade till och fyllde i hål som han grävt upp. En ny torvbal i veckan fyllde jag på.
Funkade bra i ca 3 veckor men sen blev det väldigt blött inne i boxen. Det kippade under skorna när man gick på bädden och den var allmänt ofräch. Försökte försiktigt skrapa bort det översta lagret torv och sedan kalka och sen på med mer torv. Nästa dag fyllde jag på med spån i förhoppning om att det skulle bli torrare, vilket det också blev men nu är det lättare för honom att riva upp bädden igen... :mad:
Så nu undrar jag om ni har några tips på hur jag ska rädda bädden?? Hur gör ni med bara torv för att det inte ska bli så blött? hur ofta kalkar ni och lägger in mer torv? Och om ni har spån, upplever ni att bädden blir lättare förstörd då?
Ferro är ett 175 cm stort halvblod på ca 700 kg och det är när han reser sig efter att ha legat ned som hovarna gräver ned sig in i bädden. Har ni det problemet eller vet ni om man kan undivka det? :crazy:
 
Sv: Permanentbädd-problem!

alla hästar fungerar inte på bädd. Blev precis likadant för mig o mitt stora hbl. De andra i stallet hade inga problem o jag hade en sjö i min box kunde lägga in en bal om dagen utan resultat.
Bytte till halm o allt blev perfekt.
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Jag har haft halm tidigare men han får sådanna liggsår av det eftersom han skjuter det åt sidan. Spelar ingen roll om jag fyller upp halm till manken på honom, så har han endå dragit upp det emot väggarna. :mad:
Jag vill gärna att bädden ska fungera eftersom den ligger stilla (med undantag av hålen av hovarna när han reser sig upp) och han har inga liggsår!

KL*
Fick en halv utskällning idag av en av ridlärarna i stallet. Jag fick inte ha bädd till hästen eftersom det luktar och är för dålig luft i stallet! Dessutom var bädd något man hade på 70 talet osv. Jag stod på mig! (stolt! :banana: ) Så tillslut gav hon med sig och sa att ja om inte golvet blir rödfärgat så skulle det gå bra... Hur ska jag kunna se om det är rödfärgat med bädd? Jag kan ju som inte gräva ett hål ned till golvet mitt i bädden för att undersöka...
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Hej!
Tror inte du behöver oroa dig för golvet; jag har varit i stall med både spån- och torvbädd, och golvet har inte varit rött någonstans när vi har grävt ut bäddarna...

Men om du har möjlighet att använda halm: kan du inte börja med torvbädd i botten, låta den ligga tills den har satt sig hyfsat och sedan lägga in halm ovanpå? Sedan när du mockar tar du ut gödseln och all blöt halm. Torven rör du bara om den blir geggig. :)
 
Sv: Permanentbädd-problem!

*kl*

Jag har kanske inte ett sånt tips som du var ute efter, men vi har lagt torvbädd med halm ovanpå. Dels skyddas själva torvbädden av halmen (då hästarna mest rör runt i halmen) och dels så hjälper "bosset" till att torka kisset (förutom halmen då). Själva mockningen görs då först och främst i halmen. Det funkar bra hos oss i alla fall. :)
//trams
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Annars testa med halmpelletsen kanske kan fungera? Har inte testat det själv, men haft finhackad halm och det tyckte jag fungerade bra även till grisarna(;)), tycker halmpelletsen borde påminna om den finhackade halmen.

/Camilla
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Jag har torvbädd till min häst som dock är något mindre 150cm och 450 kg (?)
Jag la in 3 balar, väntade 3 dagar och la in en till (inte vattnat)
Strör en halv bal 2 ggr i veckan.
Mockar det översta (fluffiga) lagret noga varje dag och av själva bädden tar jag ut det som är blött! Men jag gräver inte runt omkring utan tar bara det blöta med ett greptag.
Har funkar hur bra som helst!
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Jag har ett fantastiskt tips :idea: som tyvärr nog många har svårt att följa:crazy:
När vi gör nya bäddar så gör vi grunden klar och låter våra får stå i boxen några dagar. De gör ett helt underbart arbete med att jämna och trycka till bädden. Sedan är bara att strö med önskat strömmaterial och ta in hästen ;).
De kan även rädda misslyckade bäddar om de får ha boxen några dagar ;)

Men som andra skrivet innan det är inte alla hästar som kan stå på bädd och det är ju inte heller alla som ha en fårskock att ta till behov.
Om man har stora problem med att få en fungerande bädd och hästen får liggsår. Då kan lösningen vara att lägga gummimattor i boxen som extra skydd och sedan ha vanligt strö ovan på det.
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Jag tipsar om det som andra redan tipsat om: torv i botten och halm ovanpå. Det funkar tom rätt bra på ett gäng fölungar i storbox som vänjs av på nätterna.
 
Sv: Permanentbädd-problem!

har du en rövare i boxen så fungerar ju inte bädd.. d
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Om det inte funkar med bädd och halm och han hela tiden river upp ströet ner till golvet och får liggsår kanske gummimatta i botten vore ett alternativ? Har ingen erfarenhet av det själv men borde finnas en hel del på marknaden att kolla på. Många kostallar har ju det i sina bås. Hittade den här tråden fast jag har inte läst igenom den.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=639858
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Jag har en grävmaskin som det absolut inte funkar med permanentbädd. Det ser ut som kriget varje morgon och luktar.

Nu har vi lagt en gummimatta och stör inte lika mycket som förut men byter spån ofta då fungerar det bra, han har inga tryckskador och det är lättare att mocka.

Jag tror att både jag och hästen är nöjda.
 
Sv: Permanentbädd-problem!

vi har våra ponnyer i en stor box bär har vi en bädd av sågdus i botten ca15cm över hela sen en massa halm ovanpå strör en bal halm varannan dag det funkar jätte bra till våra elvispar:D mockar bara ut bajset varje dag och ibland blir det lite blött då tar ja ut det med men försöker att inte "gräva" för mycket. du kan ju oxå köpa gummi mattor det hade vi till fölstona det kostar ca 6500;- för 12 m2.
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Jag började med spån till min valack, men han grisade ner så hemskt att jag ocå fick slänga stora mängder spån. Bytte till torvbädd, men den blev bara blöt och äcklig. Det bara plaskade där inne..Isch, isch!!

Så jag tog bort en del av bädden, men sparade det som såg bra ut. Så nu har har jag en torvbädd i botten, sedan spån. Funkar perfekt!! :) Inte alls plaskigt och han stökar inte lika mycket!!

Bädden är så "satt" att den inte blandar sig med spånet!! Helt perfekt!! :)
 
Sv: Permanentbädd-problem!

Visst är de olika hur det funkar med permanentbädd! Idealet är förstås ett stillsamt sto som kissar vid väggen och inte bökar runt! Hos mig har det funkat bäst med ca 15 cm sågdus i botten, gärna rå så den är kompakt och tung. Ovanpå luftig sågdus eller kutterspån, som är lätt att mocka ut. Om det funkar blir det en kompakt botten som står sig i månader, bara att ta det översta och ibland "hyvla av lite" så det inte blir för högt med botten. Dock viktigt att ALDRIG frestas att sticka ner grepen för att ta bort ordentligt!! När det funkar är det en fantastisk fördel, sparar spån och ger hästen en tjock fin bädd utan risk för trycksår!:laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 111
Senast: bigganl
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: MonteRose
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: bigganl
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 799
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp