Persiderna

Vi har legat flera timmar på ett renskinn mitt uppe på kalfjället och spejat efter stjärnfall, och inte sett ett enda. Vi fryser och nu går jag och sover

* Jenny *
 
Jag såg ETT, och det var på aftonen innan det ens var mörkt! ZOOOOM! bara, tvärs över himlen. Sen stod jag ute mitt i natten och tittade länge, men såg inte ett enda. Men vilken underbar stjärnhimmel det var; Vintergatan så tydlig och allt var helt magiskt..... Sådär svindlande!
 
Här hemma lär de ha synts flera :)
Grannen stod ute runt en halvtimme vid 23.30-00 och såg flera tydliga sa hon
 
Här hemma lär de ha synts flera :)
Grannen stod ute runt en halvtimme vid 23.30-00 och såg flera tydliga sa hon
Jag såg också några tillsammans med dejten. Men vi är kvar i gruset ett tag till så prova igen några kvällar/nätter framöver
 
Här var det mulet. Men ikväll ska de också synas och vädret vara klart, så jag ska ut med filt, fika och kamera och försöka mig på en timelapse :bump:
 
Vi orkade inte åka ut så sent så vi var ute mellan 22 och 23 ungefär. Såg en del, ett par riktigt rejäla men annars bara små kvicka streck i ögonvrån. Lyckades dock fånga ett på bild!
 
Hur ska man tänka med inställningarna?
Jag ställde in slutartiden först, 20 sek var så långt jag kunde ha för att slippa att stjärnorna hinner flytta sig. Sen anpassade jag resten efter det, tror bländaren låg på 4,0 (jag ville inte ha på allra största bländaren eftersom det då blir så himla petigt att hitta fokus :p), ISO mellan 640 och 1000, lite beroende på var jag vände mig :) stativ är mao ett måste, och att komma bort från eventuella ströljus!
 
Det gick sådär, tror jag lyckades se ett vanligt stjärnfall och kanske en meteor, men fick inte den på bild.

Jag följde Scandinavianphotos råd:

"Börja med att ta dig till en mörk plats utanför stan för att få de bästa förutsättningarna.

1. Slutartid.
För lång slutartid gör att stjärnorna blir som små streck, och för kort så kommer inte stjärnorna fram. Testa någonstans mellan 13-15 sekunder. Ju större sensor desto längre slutartid kan du ha.


2. Stativ och fjärrutlösare. Med långa slutartider blir det även viktigt att minimera kameraskakningar. Detta gör du bäst genom att använda ett stadigt stativ och en fjärrutlösare.


3. Använd vidvinkelobjektiv. För att få med så mycket som möjligt av himlen, mer ljus till sensorn och för att slippa för mycket rörelseoskärpa på stjärnorna rekommenderar vi att du använder ett vidvinkelobjektiv.


4. Hyperfocus. Precis som i landskapsfotografering vill vi här ha skärpa över hela vyn, såväl förgrund som himmel. För att lyckas med detta gäller det att hyperfokusera; sätt fokus ungefär en tredjedel in i bilden. Använder du ett vidvinkelobjektiv ska du fokusera strax innan eller vid oändlighet.


5. Fotografera i RAW. Genom att fotografera i RAW förlorar du ingen information som du gör om du fotograferar i JPEG. "




11241791_1037431229621056_2395934060592303347_o.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Då var det tydligen slut 😢. Vem ska nu göra alla spektakulära mål 🤷‍♀️
Svar
10
· Visningar
737
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann och Peder Fredricson rider den individuella finalen Super-GP och lagfinalen Super Cup. Evelina Tovek och Malin...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Galoppen har fått en ny entusiast i travtränaren Adrian Kolgjini, 30. Efter ATG Hästarnas Mästare var Adrian lycklig som ett barn –...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Voltige är en spektakulär sport med hästar och voltigörer som gör konster på hästryggen. Det handlar om styrka, balans, uttryck och inte...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp