Pessoa/Apaloosa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 463
F

Fladde

Då jag testat nästan alla sadlar på min häst innan!

Så låg dessa två lika vad är det för skilnad?

Sv: Pessoa/Apaloosa?

Okej det tycker jag med;)
Apaloosan halkar man runt i alg jag :smirk:

Inte dom jag valde mellan, tror det skiljde kanske 4-500 mellan dom båda o det är ju inga direkta summor i sammanhanget.. ;)

Låter ganska konstigt egt, eftersom dom är väldigt olika, Pessoa är väldigt rak, ganska trång (även med vid bomvidd) och har kilbossor. Prestige är typ tvärtom. Ridmässigt så beror det på vilken modell man väljer, tycker alla Pessoasadlar förutom den senaste och dyraste (Legacy XL) ger väldigt dåligt stöd och känns platta. Prestige har ju också jättemånga olika modeller.

Jag skulle välja Appaloosan för den ger bra stöd och är skön. Dock är golden starmodellen väldigt halkig. Jag föredrar absolut Paris D som inte är ett dugg halkig. Där sitter man som klistrad.

Pessoasadeln skyr jag som pesten eftersom det är som att sitta på en skinnlapp. Det är väl meningen att man skall få lite stöd? Inte bekväm någonstans, möjligtvis att den är mjuk men.. Nej usch..

Om det kan ta upp till tio år eller så att förbjuda Appaloosa, så är sadlarna troligtvis inte alls så farliga som du velat påskina. ;)

Immer

undrar som Russis: varför ska den förbjudas? vet många hästar som har appaloosa och jag har inte märkt något konstigt med dom sadlarna...

Äh, det är bara struntprat!!! Var visst några hästar som fått ont i ryggen av dom, vilket garanterat berodde på att dom inte passade. Om man kan förbjuda sadlar pga dom inte passar ens häst så ska jag omedelbart förbjuda: Albion, Passier, Pessoa, Stubben ++. Jävla skitsadlar som min häst fick ont i ryggen av!!! :devil:

Konstig nog har ingen av mina hästar, eller mina kompisars hästar, nånsin haft ont i ryggen pga sina prestige-sadlar. :smirk:

Tycker dock det är himla konstigt att Fladde funderar på att köpa en ny Prestige när hon skrivit tidigare att dom är skadliga och ska föbjudas.

Fladde skrev:
Då jag testat nästan alla sadlar på min häst innan!

Så låg dessa två lika vad är det för skilnad?

Skillnaden är väl att Prestige ska förbjudas, eller hur var det? ;) :devil:

Den egentliga skillnaden är väl priset, och att Pessoan är som en planka. I Prestigesadlarna får man mycket bättre stöd.

Att GS:en är halkig stämmer, det var fler sadlar som var, men de har nu bytt skinn i sätet så de nya är bättre.

Det beror väl vad man vill ha för sadel, själv gillar jag inte klossar då jag tycker man blir hindrad när man hoppar, vill ha lite rörlighet. Har en Pessoa själv som är helt underbar att rida i och den ligger jättebra på båda mina tävlingshästar. Har även en äldre pessoa till Ponnyerna. Har ridit i Appaloosa många gånger och har väl inget att klaga på där heller, gillar bara pessoan bättre.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 930
Senast: Görel
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
748
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka