Pessoa betten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Escada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 503
E

Escada

Vad tycker ni om dem -att de bara får hästen att "knäcka av nacken" eller att de ger en bra effekt? Det verkar råda delade meningar nämligen.. Så vad säger ni?

Sv: Pessoa betten

Anledningen till att hästarna knäcker av är att bettet böjer sig upp i gommen och osakar obehag. Man kan inte heller "kontrollera" hävstångsverkan, utan den kan bli hur stor som helst.

Du kan ju testa själv att ta i tyglarna när bettet sitter i ett träns, och se hur det beter sig :crazy: ;)

men om man har ett rakt ummipessoa vad händer då? tack för hjälpen..

jag tycker att det är ett värdelöst bett att rida på för att det faller igenom så fort, och man måste lätta tillbaka till noll efter varje tygeltag för att få effekt av nästa
och därför tar hästarna inget ärligt stöd på det utan krullar mest bara ihop sig

Jag tycker att pessoabettet är superbra! Perfekt för en häst som är stark i munnen. Jag började använda det till min ponny för att hon är så stark när jag ska få henne på tygel, nu går hon jättefint och ska succesivt byta till ett vanligt tränsbett . :D

jasmine1 skrev:
Jag tycker att pessoabettet är superbra! Perfekt för en häst som är stark i munnen. Jag började använda det till min ponny för att hon är så stark när jag ska få henne på tygel, nu går hon jättefint och ska succesivt byta till ett vanligt tränsbett . :D

Alla hästar är starka munnen, när vi rider hästen fel, Har du ett skarpt bett så tvinga du hästen att gå ner på tygel, det är väl inget bra sätt att lära sig på, man får börja lite från början och lära hästen att man inte behöver dra den i munnen, finns mkt bra övningar, där man försöker använda så fina hjälper som möjligt och eftergiftoch beröm så fort hästen förstår vad man menar...;)

Jag tycker att det är konstigt att så många är negativa mot Pessoa! Ok en del hästar går kanske inte bra på det bettet, men alla hästar är ju olika.

Jag red på pelhamstång när jag hopptävlade innan och då blev det lätt att jag backade av alldeles för mycket. Då hon blir för stark på ett vanligt tredelat bett så ville jag ha något mellanting och då var pessoa alldeles utmärkt! Hon går jättetrevligt på det så bara för att era hästar inte funkar på det bettet så behöver ni inte säga att det är ett dåligt bett!

:bow: :bow: :bow:

min häst går inte att rida på tredelat för tillfället, blir jättestark. Och när jag red för min dressyrtränare igår så sa hon själv att han trivs mycket bättre på pessoat. Hon sa även, pessoa gjorde ju inte detta bettet för att det var dåligt. Men ett bett passar ju inte alla eller hur?

Jag gillar Pessoa. Funkar toppen för mig iallafall.

Jag har använt det i sex år nu och jag föredrar det. Har satt på det på nya hästen med, tycker jag själv anstränger mig mer att vara "lättare" på handen när jag vet att jag inte "kan" vara så hård so mjag nog varit(är fortfarande??)vilket påverkade ridningen negativt. Jag vet inte vad jag gör med händerna men fel blir det och det känns inte rätt :cry: men pessoabettet får mig att skärpa mig till det yttersta eller riderjag på ett helt annat sätt då. Jag vet inte. :crazy:

För de flesta hästar/ryttare är pessoabettet fullständigt värdelöst, det ger hästar som knäcker av i nacken och böjer in näsan. Jag själv avskyr bettet. Dessutom anser jag att åt helsicke för många betslar på pessoa för att de inte ids eller kan rida sina hästar korrekt, elelr för att de helt enkelt tycker att ett pessoabett är snyggt.
De ryttare som kan hantera pessoabettet på ett bra sett är endast en bråkdel av alla som rider på det.

Jag tycker att pessoabetten är skitbraiga! Och det tycker pållen min också, sålänge dom är raka.. :)
Tar hellre en gång med ett sånt när vi intervallar, än typ 100 ggr med ett vanligt tränsbett.

Qyenn97 skrev:
:bow: :bow: :bow:

min häst går inte att rida på tredelat för tillfället, blir jättestark. Och när jag red för min dressyrtränare igår så sa hon själv att han trivs mycket bättre på pessoat. Hon sa även, pessoa gjorde ju inte detta bettet för att det var dåligt. Men ett bett passar ju inte alla eller hur?
Nä, det är ju sant...;)

För det första så faller bettet alltför ofta igenom och därför måste man spänna en extra rem under underkäken på hästen (kedjans motsvarnde på kandaret)
Bettet fungerar bra på vissa hästar och inte på andra... man får helt enkelt pröva sig fram.

Dock vill jag poängtera att jag är av den åsikten att man bör kunna rida sin häst på vanligt bett till vardags. Det finns ingen större mening att sitta och rida på ett skarpt bett dag ut och dag in, då kommer det att tappa effekten.
Utan jobba hästen lydig på ett milt bett sedan kan man betsla upp hästen om det behövs vid ex. hoppning

Senast ändrad av en moderator:

För mig funkar det, på araben. Utomhus är hon pigg och stjärnkikare men det brukar funka på det bettet. I ridhuset kan hon krulla ihop sig lite men då är det bara att driva framåt och jobba mer med sitsen, eftersom hon inte är lika pigg där (förrän man ska hoppa).

Cockney skrev:
Dock vill jag poängtera att jag är av den åsikten att man bör kunna rida sin häst på vanligt bett till vardags. Det finns ingen större mening att sitta och rida på ett skarpt bett dag ut och dag in, då kommer det att tappa effekten.
Utan jobba hästen lydig på ett milt bett sedan kan man betsla upp hästen om det behövs vid ex. hoppning
:bow: :bow:
Du tog orden ur munnen på mig.

Har själv använt mig av pessoat men det har mest varit under hoppning för att hästen varit för stark, sällan använde jag det på den nedersta ringen. Har aldrigt tyckt om att försöka "jobba" hästen på det eftersom den bara krullar ihop sig utan då använt ett vanligt tvådelat eller tredelat bett.

Om det är ett bra eller dåligt bett? Vet ej riktigt vad man ska säga där. Används det rätt, okej. Men jag anser att ska man använda det ska man använda det till det bettet var skap till från början - hoppning. Pessoa är ju en hoppryttare och tog väl fram bettet just för den grenen eller....?

pessoabettet är från början ett körbett som nelson pessoa började använda på sina hästar, därav namnet...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka