Pessoa betten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Escada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 496
Sv: Pessoa betten

PrinceFair skrev:
jag tycker att det är ett värdelöst bett att rida på för att det faller igenom så fort, och man måste lätta tillbaka till noll efter varje tygeltag för att få effekt av nästa
och därför tar hästarna inget ärligt stöd på det utan krullar mest bara ihop sig
:bow: :bow: :bow:

I övrig har jag nog aldrig sett någon använda ett pessoa bett rätt. Red själv med det ett tag när jag var und, oruttinerad och dum. Hästen gick på tygeln helt plötsligt vilket jag tyckte var jätte bra som tur var lärde jag mig ett och annat och slängde pessoat. Dock riden en lite tjej i stallet (6år) med det på sin shettis, anledningen är helt enkelt för att hon ska kunna få stopp på ponnyn när han hittar på dumheter. Detta är för mig en säkerhetsfråga och inget annat...

De få gånger som jag har ridit på pessoabett har jag inte gillat det.

Jag är dock av den åsikten att bettet ska anpassas efter hästen. Jag själv har ridit "min" häst på vanligt tränsbett, tredelat och rakt och på henne skulle jag aldrig stoppa in ett pessoa, pga att hon INTE behöver det.

Dock rådde jag en vännina att prova ett till sin ponny eftersom han var så stark att han drog dem ur sadeln och på honom fungerade det jättebra. Det blev tillslut så att de red ut och hoppade honom med pessoabettet och använde ett delat gummibett på honom när de red dressyr eller markarbetade.

Pessoabett är nog inte sämre än något annat bett, men man bör nog tänka sig för vad man har för häst, precis som med vilket bett som helst.

//Lillan

Du får mer tryck uppe på hjässan på hästen... fortfarande ett himla skarpt bett. Tänk på att när DU tycker att du har kontakt med munnen på hästen, så har du vridit om bettet ganska ordentligt! Var försiktig!

Jag rider med pessoa i skogen för att ha någon möjlighet att få stopp på hästen, i paddock/ridhus går det bra med tredelat. Jag tycker pessoa är ett bra bett vid rätt tillfälle och om hästen funkar med det.
//Kopia

Vilket bett som helst kan få en häst att "knäcka av" det beror till större del på dålig ridning än på bettsling. Ta ett hederligt tränsbett och såga i truten på en häst så knäcker de av rätt snabbt de med.

Pessoabettet är ett alldeles utmärkt bett att använda på starka hästar även om jag själv föredrar det som tidigare hette Wienerbett (innan "ridlära enligt Hööks-katalogen" döpte om det) och det är det som enbart har en extra ring nedanför munstycket. Ring nummer två på ett Pessoabett är oftast mycket onödig då väldigt få hästar behöver den hjälpen.

Malin Baryard lyckades mycket väl med Corrmint på ett Pessoabett med kindkedja och med en sådan liten späd räka till ryttare på en såpass stor häst är detta ett utmärkt hjälpmedel att få till en broms.

Intressant att ni är så många som aldrig sett någon kunna använda det rätt etc. Vad har ni för erfarenheter och hästgrunder att stå på för att komma med dessa "sanningar"?

Jag har använt Pessoa bett i flera år på flera olika hästar, och jag KAN använda det korrekt, men det finns dom som tror att man kan sitta och rida på detta bett med "vanlig" hand, och då blir det ju inte så bekvämt för hästen, som då böjer in huvudet i bringan och vips, så får bettet helt omvänd effekt!!
Malin Baryard är dock en rätt så rutinerad ryttare, så det är väl inte konstigt att hennes häst går bra på bettet. Hon vet uppenbarligen hur man rider på det, eller hur?

ja jag tycker att pessoa kan ge en avknäckande effekt men de e när man själv inte orkar jobba med sitsen mer o handen tar över.
då vet ja att de e dags o sluta. Provat andra bett med men hästen slänger med huvet o víll inte ha dem medan med pessoat blev de lugn så man ska nog inte förakta att de finns val så hästen kan få de den vill ha i munnen.
(helst inget ja veeeeet)

Lillan_tuff skrev:
De få gånger som jag har ridit på pessoabett har jag inte gillat det.

Jag är dock av den åsikten att bettet ska anpassas efter hästen. Jag själv har ridit "min" häst på vanligt tränsbett, tredelat och rakt och på henne skulle jag aldrig stoppa in ett pessoa, pga att hon INTE behöver det.

Dock rådde jag en vännina att prova ett till sin ponny eftersom han var så stark att han drog dem ur sadeln och på honom fungerade det jättebra. Det blev tillslut så att de red ut och hoppade honom med pessoabettet och använde ett delat gummibett på honom när de red dressyr eller markarbetade.

Pessoabett är nog inte sämre än något annat bett, men man bör nog tänka sig för vad man har för häst, precis som med vilket bett som helst.

//Lillan
Jag har tänkt att pröva pessoabett på min häst dom gånger vi rider ut flera stycken i skogen eller på långritter. För då blir hon så glad och het att det inte går att rida henne.
Jag tyckte ditt inlägg stämde bra in på mig! :bow:

För mig fungerar pessoabettet bra när jag rider ut på en av mina hästar.

Louise skrev:
Jag har tänkt att pröva pessoabett på min häst dom gånger vi rider ut flera stycken i skogen eller på långritter. För då blir hon så glad och het att det inte går att rida henne.
Jag tyckte ditt inlägg stämde bra in på mig! :bow:

En kompis till mig provade det på sin jätteheta arabkorsning, tyvärr var bettet en cm för kort men hon kände att hon för en gångs skull hade kontroll när vi galopperade.
Hennes häst hade tidigare stuckit med henna al á kapplöpningshäst, över gärden och vägar och allt möjligt. Det är tur att de aldrig blivit påkörda.
De flyttade sen och jag vet inte riktigt hur det har gått för dem efter det.

//Lillan

Åh vilken lättnad att läsa, och ditt inlägg också Shampiz!
Ska gensat ner till Hööks och köpa ett!
Äntligen tror jag att jag har hittat en lösning på vårat problem! :)

-knapplån-

jag tycker att ett pessoabett är värdelöst om man ska rida dressyr, eftersom det väldigt lätt får hästen att knäppa av i nacken.

Inom hoppning kan det säkert vara ett bra bett för vissa, exempelvis om man har en stark häst, men jag tror att pessoabettet har blivit alldeles för populärt, många ponnyryttare tränsar med pessoabett för att det är snyggt osv. Om man är ute på en lokal ponnytävling nu för tiden (ok, det var ännu mer för et år sen) har kanske varannan ponny pessoabett. Så många tror inte jag behöver eller trivs på det bettet och så många tror inte jag är tillräckligt skickliga för att rida på det.

Nu har ju de flesta iaf deltatygel så det slätar väl ut effekten men ändå...

Jag säger inte att pessoa är ett dåligt bett, inte sämre än andra, men jag tror att bettet ANVÄNDS generellt sämre.

Själv tycker jag inte om det alls, då det kan falla igenom så lätt. Det funkar heller inte på min häst.

Däremot så tycker jag att man kan testa det, om man har problem med en stark häst eller liknande, för att se. Även om det inte verkar trevligt för människor och även om det inte funkar/är bra osv. för flertalet hästar så kan det ju alltid funka på den egna hästen.

*kl*

Red tidigare när Pollan va igång på pessoa när vi red ut, då hon är väldigt fram och drar sig inte för att försöka få av sin ryttare om det blir för kul :p men red då men bara en ring under + pelhalms stroppar och det va i gummi.. gillar inte att sitta och dra i en häst som man inte brukar göra det på ... rider nu på 3-delat men lär få byta när vi ska börja me galoppen snart igen ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka