Pessoa eller pelham...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 243
L

Lonely

Pessoa eller Pelham, och varför? (Inga "inget av dom" svar tack!)

:banana: :)

Sv: Pessoa eller pelham...

Beror ju fullkomligt på vad man vill ha för bett. Ett pelham är ett stångbett och ett pessoa är ett hissbett. De båda verkar helt olika.

Jo, men vilket man anser är "bäst"..

Jag rider hellre med pessoa för jag anser att det är snällare, och att det är bra att man kan ändra skarpheten (okejj, till viss del...det är ju alltid handen som avgör)

Pelham! Pessoa är typ omöjligt att rida normalt på. Jag ser på det som ett ovanligt korrigeringsbett. Pelham är dock bara skarpt, inte konstigt. Men skarpt, så man ska ha en anledning att sätta in det i munnen.

Bäst i vilket syfte? Det är fortfarande två helt olika bett med helt olika verkan gjorda för helt olika saker.

pelham, tycker att det är otrevligt att rida på pessoa, svårt att ha normal kontakt med hästen och rida fram till handen

sen beror det förståss på hästen...man jag föredrar i allmänhet att rida på pelham

Som jag skrev, vilket man anser är "bäst". Som alla föregående svarat. :)

Pelham.
Tycker inte att pessoabett verkar ligga lika bra i munnen.
Vet inte varför men känns inte så.

Håller med, det är ju helt olika bett, förutom att det varierar vad som passar både häst o ryttare.

Jag tycker inte om stångbett utan stopp i form av kinnkedja eller rem under käken, eftersom skänklarna kan rotera så långt. Och stångens fördel med att länga överlinjen försvinner. Istället får man ett bett som ger tvetydiga signaler genom att dra upp i mungipan och trycka nedåt på nacken.

Så jag säger Pelham.

Vi säger såhär:

Om du fick välja mellan att ha på en okänd häst ett pessoabett eller ett pelham, vilket skulle du välja?

Själv skulle jag valt pelham

Nu är det iju inte samma typ av bett. Men jag skulle ALDRIG sätta ett pessoabett i munnen på min häst så pelhamsbett blir det då, en stång då.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Funderar på att byta transport Stora frågan vad får man för en Värmlands vagn, Gaupen H2-1200 Enkelaxlad från 2013 Inget fel på...
Svar
5
· Visningar
402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka