Pessoa-fundering...

hjärter_dam

Trådstartare
Diskussionerna kring pessoabettets bra och dåliga sidor har ju varit många och långa, men en fråga som jag aldrig har fått svar på är hur ett rakt pessoa verkar i munnen på hästen.

Det säger ju sig självt att ett ledat pessoa går upp i gommen på hästen, vilket leder till att hästen i värsta fall knäpper av i nacken. Men vad händer om bettet är oledat? Borde det inte i princip bli ett helt annat bett? Och finns det inget "stopp" på hävstången på ett pessoa? Tar hävstången över nacken direkt i tygeltaget eller först när det har gått upp i gommen (på den ledade varianten). Och när tar det över nacken om man har det oledade?

Bringa mig klarhet, tack ;)

Sv: Pessoa-fundering...

ett pessoa verkar uppåt, mot hästens mungipa. det gör det oavsett mundel.

hävstången på ett pessoa slutar verka då bettet faller igenom (dvs ganska fort) så visst finns det stopp på hävstångsverkan.
verkan på nacken får man så fort man tar i tyglen både på ledat och oledat, kan dock inte uttala mig om hur mkt tryck det blir på nacken med de olika varianterna.

ett oledat pessoa är lika värdelöst som ett ledat eftersom det åxå faller igenom lika fort vilket innebär att man måste lätta tillbaka till noll efter varje tygletag för att få effekt av nästa.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 815
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 820
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka