Pessoa LEGACY XL

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 640
M

My Beauty

ÄR det någon som har någon erfarenhet av Pessoa LEGACY XL?

Ska inskaffa ny sadel till sommaren coh har blivit helt förälskad i denna sadeln.
Ska provsitta kompisen nya sådan sadel.

MEN vad tycker ni? Mjuk/hård, Bra stöd osv ?

Sv: Pessoa LEGACY XL

Tycker det är en jätteskön sadel. Var hos en sadelutprovare och provade sadlar för ngn vecka sedan och då var pessoan en av sadlarna som satt bra på min häst. Dock blev det inte den jag köpte.

JA, jag sålde min för ett tag sedan. Och jag kan tillägga att jag älskade min sadel, men var tvungen att sälja pga att min häst har musklat på sig rejält.

Älskade att den är så mycket "close contact", då jag gillar att vara "nära" min häst. Den har alldeles lagom med stöd, och den gjorde min hoppsits enormt mycket bättre. Det är en väldigt skön sadel att rida i, och jag kommer troligen att införskaffa en ny relativt snart!

Jag har rätt långa ben så behöver en rätt framskuren sadel. Funkar den med långa ben?

JA, jag sålde min för ett tag sedan. Och jag kan tillägga att jag älskade min sadel, men var tvungen att sälja pga att min häst har musklat på sig rejält.

Älskade att den är så mycket "close contact", då jag gillar att vara "nära" min häst. Den har alldeles lagom med stöd, och den gjorde min hoppsits enormt mycket bättre. Det är en väldigt skön sadel att rida i, och jag kommer troligen att införskaffa en ny relativt snart!

Gillar oxå att känna hästen och inte just det där stumma man kan få i vissa sadlar.

Finns väl två stycken Pessoa LEGACY . En Pessoa LEGACY XL och en Pessoa LEGACY XP2.. vad är skillnaden mellan dessa två?

ja det gör den.
pessoa har dock inte särskilt hästvänliga sadlar, dålig bom och bossorna är takformade och kanalen smal. den är okej att rida i och snygg att se på. men det är allt.

jag har haft en legacy xl själv så vet vad jag pratar om...

Ja verkligen. Jag är själv 1,79 lång och den var som gjord för mig. :love: Lite mer irriterande nu när jag får sitta i min tillfälliga Wintec Closecontact. (Inte lika bra,med andra ord.)

Jag kan inte helt och fullt hålla med dig där, men där tycker vi olika helt enkelt :)

Kan dock tycka att det är otroligt dumt att den inte är omstoppningsbar.

ja det gör den.
pessoa har dock inte särskilt hästvänliga sadlar, dålig bom och bossorna är takformade och kanalen smal. den är okej att rida i och snygg att se på. men det är allt.

jag har haft en legacy xl själv så vet vad jag pratar om...

kan det inte beror på hur hästen ser ut i ryggen osv? ÖÄr inte världens mest kunskapsfylda människa när det gäller sadlar osv ;)

Har bestämt att jag ska åka till en sadelprovare så får någon som kan det hela kolla om modellen passar mig och hästen.

Det beror ju på. Med ull så kan du ju stoppa om sadeln efter hästen. Det kan du behöva göra med vissa mellanrum. En panelsadle går ju inte att stoppa om. Om den passar är det bra, men den omstoppningsbara ger dig mer möjligheter att anpassa den efter hästen.
Vad gäller sadelmärket har de på senaste tid blivit mycket sämre i kvalitet än vad de var tidigare. Har en kompis som köpte sin i maj och redan har haft in den på lagning tre gånger. Har sett en annan som är lövtunn i vulstrena. Lädret har nästan helt nötts bort, den sadeln är inte SÅ mycket riden i att den borde vara så dålig. Den är inte mer än två år gammal.

Min pessoa, den nyare ja hade var inte smal i kanalen. Den äldre modellen ja hade innan var betydligt smalare i kanalen.
Har haft två stycken, båda var takformade och väldigt raka. Den ena va spikrak. Den äldre var skön o rida i o den nya var mindre skön:angel:

jo, men det är inte många den passar på! bossorna är som ett upponervänt V. sen är väldigt många pessoa-sadlar sneda i bommen!! :crazy: min var inte sned så jag hade tydligen tur...

pessoa är en sån sadel där hälften av priset är pga märket - egt är den i klass med märken som jacson och knights. man kan lika gärna köpa en sån, då sparar man iaf en hel del pengar. tror jacson kommit med en modell nu som är en ren kopia av legacy..

jo, men det är inte många den passar på! bossorna är som ett upponervänt V. sen är väldigt många pessoa-sadlar sneda i bommen!! :crazy: min var inte sned så jag hade tydligen tur...

pessoa är en sån sadel där hälften av priset är pga märket - egt är den i klass med märken som jacson och knights. man kan lika gärna köpa en sån, då sparar man iaf en hel del pengar. tror jacson kommit med en modell nu som är en ren kopia av legacy..

jo har hört detta oxå om märket. En som jag känner berättade att knights sadlarna är i princip likadana i modell osv men typ hälften så billiga. MAN betalar i princip 10 000 för märket på pessoan.

Har funderat på Jacson sadlarna men har inte hittat några modeller som verkar intressanta.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka