Pessoa magic. Snabbt svar

Peace91

Trådstartare
Hej! Har köpet ett tredelat pessoa magic bett som jag
Tänkte testa imorgon. Har dock ingen aning hur det ska sitta(är ju inte
Precis som ett vanligt bett). Så undrar om någon som vet kunde berätta, väldigt tacksam :)

Sv: Pessoa magic. Snabbt svar

Om det är det jag tror det är så går det inte att vika ihop på ena hållet... Alltså , bettet är böjt som en båge :) Du ska inte kunna klämma ihop det i munnen- förstår du hur jag menar?

som ett vanligt 2 eller 3delat, de flesta bett är ju lätt böjda, den utåt buktade sidan ska vara utåt.

Jo det är ju ett vanligt bett som vilket som helst egentligen , den enda skillnaden är ju att det är spärrat sas så visst sätter du det som vanligt.:)

Tack för svaren. Men tänkte vilket håll "kulan" ska vara imot(den går ju som en båge) Alltså ska den vara uppmåt eller neråt i hästens mun,
Sen om bettet ska bli rakt om man lyften delen i mitten uppåt eller tvärt om ;)

"Kulans båge" ska peka framåt, det syns rätt tydligt hur bettet ska ligga i hästmunnen. Delen närmast bettringen är ju formad precis som på ett vanligt tredelat bett.

För säkerhetsskull påpekar jag det uppenbara: tänk på att det är skarp bett som t o m tillverkaren varnar för verkar till snabb och stark effekt för att ge ryttaren extra kontroll.

tack tack då¨vet jag det!
ska bettet bli rakt när det "hänger" och "tredelat" om man lyften uppåt på mitten delen eller ska det vara tvärt om, alltså att bettet hänger som ett vanligt tredelat och blir rakt om man tar upp mitten delen (nu tänkte jag ifrån att man tittar det när tränset ej är på en häst)

Jag förstår absolut ingenting av din förklaring, men som sagt: det ser ju som vilket tredelat som helst och du ser ju på delarna närmast bettringen hur det ska sitta. Det är ju format som vilket annat bett som helst.

Strunt i hur det hänger, du måste ju tänka hur det ligger i munnen. Vilken sida ligger an mot tungan? Vad händer när man tar i tyglarna?
När du tar i tyglarna skall det ju "låsas".
Är du osäker så sätt in det i munnen på hästen och prova när du står på backen.

Menar du pessoa magic nu? Ett tredelat med endast vanlig bettring? Eller menar du ett "vanligt" pessoabett med hävstång/hisseffekt, med två ringar utöver "vanliga" bettringen som man kan välja skarphet utifrån?

Mitt pessoa magic upplever jag inte skarpare än ett vanligt tredelat, bara mer stabilt och håller sig mer stilla i munnen. "blandning mellan tredelat och rakt bett" skulle jag beskriva det :) Känns bra att det inte kan dras ihop och fara runt och lyckas nypa ihop munnen på hästen.

TS, vad betalade du för det? Är så många år sen jag köpte mitt nu och skulle vilja ha ett till till min unghäst också.

"Kulans båge" ska peka framåt, det syns rätt tydligt hur bettet ska ligga i hästmunnen. Delen närmast bettringen är ju formad precis som på ett vanligt tredelat bett.

För säkerhetsskull påpekar jag det uppenbara: tänk på att det är skarp bett som t o m tillverkaren varnar för verkar till snabb och stark effekt för att ge ryttaren extra kontroll.

TS menar pessoa magic bit, ett tredelat tränsbett som blir "stelt" i hästens mun, dvs ligger still vilket är jättebra för hästar med känslig mun, jag använder det till mitt fbl, jättebra bett.
Alltså inte det "vanliga" hävstångs pessoat.

Och sandrafors, jag köpte mitt för ca 3.5 år sen och då kostade det ca 500:- :)

Senast ändrad:

tvärtom, när bettet hänger är det tredelat, när man drar upp det/drar i tyglarna/viker ihop det bakåt/lyfter upp mitten på det så viks det inte ihop längre än att det blir som ett svagt svängt rakt bett.

nej jag menade inte att du fantiserade :D menade att du kanske missförstod vilket bett TS pratade om.
Jag har aldrig hört att det ska vara skarpt, var har du läst det?
Min häst är jättekänslig i munnen och detta är ett av mkt få bett han accepterar och trivs med.

Första gången jag läste om det var i ett produktblad, och det finns beskrivande texter hos försäljarna som påtalar just detta.

det här hittar jag, och för mig låter det inte så skarpt.

"Nelson och Rodrigo Pessoa skapade Magic System för att skapa en mer kraftfull överföring från ryttare till häst. Signalerna går fram fortare och mer precist. Bettet är 3-delat men kollapsar inte utan kombinerar flexibiliteten hos ledade bett men kontrollen som på ett rakt bett. Detta är skonsamt för hästens mun och tunga. Bettet är naturligt format för hästens mun och har koppar på droppen som bidrar till att hästen suger på bettet.

Passar väldigt bra till starka hästar!"

men egentligen spelar det ingen roll, huvudsaken är vad hästen tycker och hur hästen fungerar på det :)

Generellt tycker jag inte att tredelade är så milt som ibland ges intryck av. Allt handlar om hur hästens mun ser ut. Jag har haft en rätt tålig häst som blev galen av ett tredelat bett, för munnen såg ut som den gjorde.

Jag tycker den texten är full med varningar i sig, t ex att det passar till starka hästar är ju en indikation på att det är ett skarpt bett. Ett annat är att det är en KRAFTFULL överföring.

Personligen aktar jag mig för bett med den här beskrivningen, det är snyggare skrivelse för att bettet är skarpt och har en kraftig inverkan på hästen. Det finna också andra produktbeskrivningar som inte är lika tillrättalagda.

För mig är det ett bra bett, ligger still i en känslig mun utan att "skramla runt".

Fast det är inget bett som är starkare än den handen som håller i tygeln.

Har varit sugen på att testa ett sådant men tycker att det är lite för dyrt. Min häst har trivts bäst på ett rakt bett eftersom han gärna plockar upp bettet och biter i det om det är mer ledat. Ett sådant bett verkar ju kombinera rörligheten men ändå begränsa plockandet.

Men det är ju inte ett dugg sant. Det finns skarpare och mindre skarpa bett. Det har inte med handen att göra, det har med konstruktionen att göra. BETTET förändras inte p g a handen. Verkan av bettet gör det, men det är stor skillnad mellan dessa två.

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han... 2
Svar
28
· Visningar
1 725
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka