Pessoa magic. Snabbt svar

Sv: Pessoa magic. Snabbt svar

Menade givetvis inverkan av handen. Det jag ville påskina var att ett skarpt bett kan vara milt om handen är mild men ett "snällt" bett kan inverka skarpt och helt fel om handen är "fel".

Nej, jag tycker det är helt fel resonemang. Är handen fel finns det ingen räddning oavsett betsling. Även bettlöst är förkastligt om handen inte är skolad.

Ett skarpt bett kan inte bli milt. Inverkan kan bli mindre med en skolad, rättvis hand, men bettet är vad det är oavsett handen som håller det. Och det ska ryttaren alltid vara medveten om, hur bettet inverkar, hur skarpt det är på just den individen och hur det ska användas i just det fallet man har.

Den här gamla floskeln om att bettets skarphet bestäms av handen är nog något av det mesta använda försvarstal som finns när det kommer till att betsla upp hästar. Alla anser ju sig ha en skolad och rättvis hand och använder omvänd bevisning genom att sätta på ett skarpt bett.

Innan man använder ett bett tycker jag man har en skydlighet att veta hur just det bettet inverkar på just den hästen man har framför sig. Vilket kräver kännedom om hur just den hästens mun ser ut.

Bettet är vad det är, oavsett handen. Och det ska man alltid vara medveten om.

*kl*

Om man ser på tränset när det hänger i sadelkammaren (jag antar att alla hänger sina träns i nackstyckena nu :D) så ska bettet inte gå att vika ihop så som det händer - dvs du ska inte kunna få ihop bettringarna om du bara för dem mot varandra. Syns nog rätt tydligt på bettet dock om du vänt det fel.

Min pålle trivs allra bäst på ett "pessoafixat" bett av lite tjockare och lite med anatomisk modell + fasta ringar. Tvådelat dock. Helt enkelt svetsat på en låsning på hans vanliga favoritbett precis så som den ser ut på Pessoat.

Pessoat självt börjar han lyfta och knapra på. Om det är lösa ringar (inte van vid) trots bettplattor eller om det är för smalt/oanatomisk vet jag inte. Dock upplever jag det som lite väl smalt till honom - blir skarpt på det viset ett smalt bett blir.

Låsningen upplever jag inte som stark direkt, enda gången han reagerar som att "bettet" är starkt är om jag tar tag i honom - och då är det ju jag som faktiskt använder bettet för hårt, han reagerar som innan tror jag (utan låsning) vid hårda tygeltag. Däremot ligger bettet still och är stadigt - precis hans smak!

Förr lindade jag 50 varv steksnöre runt leden på favoritbettet för att det inte skulle kunna vika sig och bli stabilare, men det var så seeeeeegt att byta och snöra om så jag blev jätteglad när "någon" uppfunnit "mitt" bett :D Helst hade jag dock velat se någon form av gummimojäng i mitten som fungerade som led fast segare, om någon fattar? Så det blir som en kombo av ett mjukt syntetbett (typ Nova) fast i metall och tvådelat så det mjuka/gummiaktiga bara är runt/i leden. Det har jag inte sett på marknaden ännu.

Oj vad ni skriver ;) Jag tänkte göra såhär istället för mina frågor att jag visar bild på när bettet sitter på tränset.
Bilden är tagna fram ifrån tränset, Alltså så om det skulle hänga på en vanlig tränshängare på väggen och man kommer fram ifrån.

Här är bild ett
http://s1210.photobucket.com/albums/cc409/91peace91/?action=view&current=2.jpg

Här är bild två(fram ifrån fast uppe ifrån ;) )
http://s1210.photobucket.com/albums/cc409/91peace91/?action=view&current=1.jpg

Gud vilket smart bett, har aldrig hört talas om det innan. Men utifrån vad jag kan bedöma med mina okunniga ögon har du satt det korrekt :) Kul att få lära mig nåt nytt! :D

Nej, jag tycker det är helt fel resonemang. Är handen fel finns det ingen räddning oavsett betsling. Även bettlöst är förkastligt om handen inte är skolad.

Ett skarpt bett kan inte bli milt. Inverkan kan bli mindre med en skolad, rättvis hand, men bettet är vad det är oavsett handen som håller det. Och det ska ryttaren alltid vara medveten om, hur bettet inverkar, hur skarpt det är på just den individen och hur det ska användas i just det fallet man har.

Den här gamla floskeln om att bettets skarphet bestäms av handen är nog något av det mesta använda försvarstal som finns när det kommer till att betsla upp hästar. Alla anser ju sig ha en skolad och rättvis hand och använder omvänd bevisning genom att sätta på ett skarpt bett.

Innan man använder ett bett tycker jag man har en skydlighet att veta hur just det bettet inverkar på just den hästen man har framför sig. Vilket kräver kännedom om hur just den hästens mun ser ut.

:bow:......

Oj vad ni skriver ;) Jag tänkte göra såhär istället för mina frågor att jag visar bild på när bettet sitter på tränset.
Bilden är tagna fram ifrån tränset, Alltså så om det skulle hänga på en vanlig tränshängare på väggen och man kommer fram ifrån.

Här är bild ett
http://s1210.photobucket.com/albums/cc409/91peace91/?action=view&current=2.jpg

Här är bild två(fram ifrån fast uppe ifrån ;) )
http://s1210.photobucket.com/albums/cc409/91peace91/?action=view&current=1.jpg

Du har satt det rätt. Som du ser på bilden lite ovanifrån så är leden gjord bredare där för att bettet inte ska kunna böjas mer :)

Jag personligen tycker dock just det tredelade är helt groteskt pga den långa mittdelen, lanerna i hästens underkäke har ju inte alls mycket plats mellan varandra. Men det finns många hästar som trivs på bettet som ser helt groteska ut oxå och man ska alltid lyssna på pållen så lycka till :D

Jag tror inlägget ovanför ditt är en av delarna till det. Sedan utgår jag från att tillverkarna själva vet vad de gjort för att kunna beskriva sin produkt som ovan (i inlägg tidigare).

Det är just detta som är så farligt, en ny produkt på marknaden och ingen vet egentligen vad som gör det så skarpt som tillverkaren beskriver. Att använda saker som man inte vet hur det fungerar och varför känns för mig helt vansinnigt.

För mig räcker det att de beskriver det som skarpt. Jag tycker det finns andra alternativ som jag känner till bättre. Andra kanske har mer information om bettets utformning och därför valt det till sin häst därför att xxxxx (hästens mun är mätt och detta bett fungerar med de måtten eller vad det nu kan vara)

Det är just detta som är så farligt, en ny produkt på marknaden och ingen vet egentligen vad som gör det så skarpt som tillverkaren beskriver. Att använda saker som man inte vet hur det fungerar och varför känns för mig helt vansinnigt.

För mig räcker det att de beskriver det som skarpt. Jag tycker det finns andra alternativ som jag känner till bättre. Andra kanske har mer information om bettets utformning och därför valt det till sin häst därför att xxxxx (hästens mun är mätt och detta bett fungerar med de måtten eller vad det nu kan vara)

Jag håller helt med!

Skulle aldrig sätta ett skarpt bett i min hästs mun bara för att jag inte klarar av den/den är lite het/blir pigg vid hoppning osv då är det bättre att lära sig att rida sin häst, och ha ett milt bett i munnen, för det är sällan det behövs ett skarpt bett om ridningen fungerar som den ska!

Tyvärr ser väl verkligheten sällan ut så...

Ja, vad är det som gör detta bett skarpt? Jag tycker att det ser ut som ett vanligt tredelat bett, som inte kan knäckas (vilket ju borde va bättre? Eller?).

Frågan är kanske bäst ställd till tillverkaren som ju beskriver sitt bett som de gör.

Mer generellt; ett bett som är milt på en häst (t ex ett tredelat) kan vara väldigt skarpt på en annan häst, beroende på hur hästens mun ser ut.

Bettets utformning kan göra det till ett skarpare verktyg (t ex en stång) men det kan också vara så att en viss individ far illa av ett bett som är den perfekta lösningen för en annan häst.

Jag har ett liknande bett - dock inte pessoa och inte lika stor mittendel på bettet, men ändå med samma funkton. Hade förut ett rakt tränsbett och bytte till detta då jag tyckte att det andra blev lite väl stumt, eller hur jag ska förklara det.

Och min häst älskar det! Och jag med, för hon går superduper på det!

Det man kan tänka på om man ska köpa ett sådant är ju att du ska ha en annan längd på bettet jämtemot ett vanligt ledat bett, just för att det inte viker sig.

"Kulans båge" ska peka framåt, det syns rätt tydligt hur bettet ska ligga i hästmunnen. Delen närmast bettringen är ju formad precis som på ett vanligt tredelat bett.

För säkerhetsskull påpekar jag det uppenbara: tänk på att det är skarp bett som t o m tillverkaren varnar för verkar till snabb och stark effekt för att ge ryttaren extra kontroll.

Jaha okey, jag trodde det skulle funka som ett vanlig rakt bett men alltid lär man sig något nytt.:)

Jag har ett tvådelat Pessoa Magic och ja, det är rejält mycket skarpare än ett vanligt tvådelat.
Men det är det enda bettet som är som ett rakt bett som man får tävla på, så jag rider min ponny med det och hon trivs mycket bra.

Bild på mitt tvådelade.

b.jpg

Kan ju vara detta som gör att bettet upplevs som skarpare.

"Kombinerar rörligheten hos ett ledat bett med den kontroll som en stång ger.
Förhållningen går också igenom mer direkt eftersom inte hela bettet rör sig i hästens mun, utan bara den del som tygeln förhåller."

Kan ju vara detta som gör att bettet upplevs som skarpare.

"Kombinerar rörligheten hos ett ledat bett med den kontroll som en stång ger.
Förhållningen går också igenom mer direkt eftersom inte hela bettet rör sig i hästens mun, utan bara den del som tygeln förhåller."

Fast det här låter lite som ordbajseri, vaddå "den kontroll som en stång ger"?
Det kan ju aldrig bli nån häsvstång med det där bettet. Eller menar de att ett rakt tränsbett är en "stång".

Är även av den anledningen jag alltid har sagt att innan man stoppar in ett kandar i hästens mun ska man kunna utföra alla moment i dressyrprogram som kräver denna betsling med ett vanligt tränsbätt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han... 2
Svar
28
· Visningar
1 725
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka