Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag tycker det är helt fel resonemang. Är handen fel finns det ingen räddning oavsett betsling. Även bettlöst är förkastligt om handen inte är skolad.
Ett skarpt bett kan inte bli milt. Inverkan kan bli mindre med en skolad, rättvis hand, men bettet är vad det är oavsett handen som håller det. Och det ska ryttaren alltid vara medveten om, hur bettet inverkar, hur skarpt det är på just den individen och hur det ska användas i just det fallet man har.
Den här gamla floskeln om att bettets skarphet bestäms av handen är nog något av det mesta använda försvarstal som finns när det kommer till att betsla upp hästar. Alla anser ju sig ha en skolad och rättvis hand och använder omvänd bevisning genom att sätta på ett skarpt bett.
Innan man använder ett bett tycker jag man har en skydlighet att veta hur just det bettet inverkar på just den hästen man har framför sig. Vilket kräver kännedom om hur just den hästens mun ser ut.
Bettet är vad det är, oavsett handen. Och det ska man alltid vara medveten om.
Oj vad ni skriverJag tänkte göra såhär istället för mina frågor att jag visar bild på när bettet sitter på tränset.
Bilden är tagna fram ifrån tränset, Alltså så om det skulle hänga på en vanlig tränshängare på väggen och man kommer fram ifrån.
Här är bild ett
http://s1210.photobucket.com/albums/cc409/91peace91/?action=view¤t=2.jpg
Här är bild två(fram ifrån fast uppe ifrån)
http://s1210.photobucket.com/albums/cc409/91peace91/?action=view¤t=1.jpg
Det är just detta som är så farligt, en ny produkt på marknaden och ingen vet egentligen vad som gör det så skarpt som tillverkaren beskriver. Att använda saker som man inte vet hur det fungerar och varför känns för mig helt vansinnigt.
För mig räcker det att de beskriver det som skarpt. Jag tycker det finns andra alternativ som jag känner till bättre. Andra kanske har mer information om bettets utformning och därför valt det till sin häst därför att xxxxx (hästens mun är mätt och detta bett fungerar med de måtten eller vad det nu kan vara)
"Kulans båge" ska peka framåt, det syns rätt tydligt hur bettet ska ligga i hästmunnen. Delen närmast bettringen är ju formad precis som på ett vanligt tredelat bett.
För säkerhetsskull påpekar jag det uppenbara: tänk på att det är skarp bett som t o m tillverkaren varnar för verkar till snabb och stark effekt för att ge ryttaren extra kontroll.
Kan ju vara detta som gör att bettet upplevs som skarpare.
"Kombinerar rörligheten hos ett ledat bett med den kontroll som en stång ger.
Förhållningen går också igenom mer direkt eftersom inte hela bettet rör sig i hästens mun, utan bara den del som tygeln förhåller."
Nej, jag tycker det är helt fel resonemang. Är handen fel finns det ingen räddning oavsett betsling. Även bettlöst är förkastligt om handen inte är skolad.
Ett skarpt bett kan inte bli milt. Inverkan kan bli mindre med en skolad, rättvis hand, men bettet är vad det är oavsett handen som håller det. Och det ska ryttaren alltid vara medveten om, hur bettet inverkar, hur skarpt det är på just den individen och hur det ska användas i just det fallet man har.
Den här gamla floskeln om att bettets skarphet bestäms av handen är nog något av det mesta använda försvarstal som finns när det kommer till att betsla upp hästar. Alla anser ju sig ha en skolad och rättvis hand och använder omvänd bevisning genom att sätta på ett skarpt bett.
Innan man använder ett bett tycker jag man har en skydlighet att veta hur just det bettet inverkar på just den hästen man har framför sig. Vilket kräver kännedom om hur just den hästens mun ser ut.
Bettet är vad det är, oavsett handen. Och det ska man alltid vara medveten om.