Pessoa med delta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nordthor_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 239
N

Nordthor_

Hur inverkar detta på hästen, blir det någon skillnad mot att bara rida med en tygel i en bettring? Vad skulle detta vara bra för, och kan en häst bjuda fram ärligt till bettet på denna betslingen? Är det mildare skarpare än med bara tyglen fäst i en ring?

Sv: Pessoa med delta?

det blir samma skit.

Ja, tänkte nästan det men hur kommer det sig att en tjej har blivit rek. att rida på det för hennes häst "bjuder så fint fram till bettet" då och "så blir den ju inte lika stark och het" och detta är av en dommare som ska vara ganska duktigt har bla dömt falsterbo horse show...

Har människor ingen kunskap längre när det kommer till häst-hantering och ridning blir så himla sur.:devil:

Om du fäster en delta i den stora ringen och en av de små ringarna kommer du få både gageffekt och tränseffekt. Jämför med är man rider med pelham och delta, du får då både stångeffekt och tränseffekt.

Jag tror inte att det är många hästar som bjuder fram ärligt till ett pessoa över huvud taget, delta eller ej.

Om du fäster en delta i den stora ringen och en av de små ringarna kommer du få både gageffekt och tränseffekt. Jämför med är man rider med pelham och delta, du får då både stångeffekt och tränseffekt.

Jag tror inte att det är många hästar som bjuder fram ärligt till ett pessoa över huvud taget, delta eller ej.

Ja hon har fäst det så det sitter i den stora ringen och i den understa ringen.

Ja, så det blir extra "styrka" eller vad man ska säga...:confused: Det värsta är att denna tjejen vet exakt hur ett pessoa fungerar men endå verkar hon inte bry sig:crazy:

Just denna tjejen rider även med ett pelham ibland som också hästen går så fint, så fint på (han krullar ihopa nacken och vågar inte bjuda fram det minsta, och det hjälper ju inte då att när denna tjejen får sina små utbrott så rycker hon hästen i ytter-tygeln :cry:)

Nja, inte extra styrka, men det blir ett slags stopp på¨gageffekten pessoat ger. På nåt sätt kan man väl förklara det som att det blir som att rida på ett tränsbett med extremt höga händer och dessutom med mycket nacktryck.

Prata med henne om bettet, tror inte det hjälper att skriva om henne här.

När jag har pessoat, så har använder jag delta, han blir betydligt mera lättsvängd då när man kan ta ledande tygeltag, så att säga.

Jag har använt och kommer forsätta använda pessoa då det är det enda som jag har testat hitills som fungerar på hästen jag rider.
Såga mig nu totalt för att jag är en dålig människa.

Nja, inte extra styrka, men det blir ett slags stopp på¨gageffekten pessoat ger. På nåt sätt kan man väl förklara det som att det blir som att rida på ett tränsbett med extremt höga händer och dessutom med mycket nacktryck.

Prata med henne om bettet, tror inte det hjälper att skriva om henne här.

Har pratat med tjejen, det verkar som det bara flyter förbi henne, verkar som om hon inte vill finna någon annan lösning. För hon förstår ju själv hur bettet fungerar men alla har väl olika tankesätt...

När jag har pessoat, så har använder jag delta, han blir betydligt mera lättsvängd då när man kan ta ledande tygeltag, så att säga.

Jag har använt och kommer forsätta använda pessoa då det är det enda som jag har testat hitills som fungerar på hästen jag rider.
Såga mig nu totalt för att jag är en dålig människa.

Tycker det var lite bansligt med den sista meningen, varför skulle vi såga dig totalt? Om det nu inte är så att det är det du är ute efter... Alla har väl olika sätt att ta han om sin häst på och alla väljer sin utrustning själv. Jag var bara intresserad av hur den betslingen verkade på hästen.

Sen hoppas jag att det är skillnad på hur du rider jämnfört med just denna tjejen. Sen tycker jag personligen att man kunde sträva efter en mildare betsling, men om du och din häst trivs med den betslingen så kör ni på det.

(sen kan jag även tilläga att det är väl helt okej att rida hoppning med pessoa på t.ex. en väldigt stark, het häst, men jag tycker ju kanske inte att det ska användas som ett dressyr-/allround-bett)

Senast ändrad av en moderator:

Nä syftade på att vi var på bukefalos där alla medlemar är perfekta och ingen använder skarpa bett eller hjälptyglar :grin:

Jag tycker allmänt i betslingsfrågor, att man ska rida på ett bett som är anpassat efter häst-ryttare-övning. Jag skulle aldrig i hela mitt liv sätta mig och nöta dressyr på pessoabettet. Dock använder jag det vid banhoppning då jag vill kunna få tillbaka han utan att behöva använda onödigt stora hjälper, samt vid uteritter i grupp/högre tempo av säkerhetsskäl.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka