Pessoa & "Pessoa" (bett) ?

Saybia

Trådstartare
Vad är egentligen vad?
Har lite dålig koll på såna bett måste jag erkänna :crazy:
Vad är ett "riktigt" pessoa & vad är ett "fusk" pessoa?
Har de samma effekt?
Heter båda betten verkligen pessoabett eller har nån av
dem något annat namn?

Jag känner mig lite förvirrad...

Sv: Pessoa & "Pessoa" (bett) ?

om jag inte minns fel så är det ett bett (ett hävstångsbett med 1 liten ring över och 2 små ringar under det stora bettringen) som är ett Pessoabett..

men så har juh självklart Pessoa egna bett i en bettkollektion, dvs då är själva tillverkaren pessoa, men betten kan vara tränsbett, pelham, kimblewick, pessoa osv..

jag TROR att det är så..

men säger man Pessoabett så är det ett hävstångsbett med 1 liten ring öbver och 2 små ringar under den stora bettringen..

Okej...
Jag blev bara lite fundersam för jag har alltid
trott att detta är ett Pessoabett.

Men sen sa min "lillasyster" att hon rider på ett riktigt Pessoa.
Har aldrig kollat så noga på hennes ponnys bett men det är definitivt inte ett sånt bett (som ovan).
Påpekade till henne att det kanske bara är så att bettet är av märket "Pessoa" men då sa hon att "Nej det är det inte det är ett riktigt Pessoabett, det stod att det var ett Pessoa"
Så det är därför jag blev så förvirrad...
Men ska ta en närmare titt på bettet i morgon ;)

Det är den bettypen som är känd som pessoabett och det är det som man menar vanligtvis när man pratar om pessoabett, men sedan har ju tillverkarna för pessoa en egen bettkollektion som innehåller vanliga tränsbett mm i märket pessoa utan att vara moedellen pessoa.

Aha, okej :idea:
Då slipper jag vara så förvirrad :D
Finns alltså bara ett bett av modellen Pessoa men
många olika av märket Pessoa ;)

Krångligt värre, men jag lovar att de flesta vet vilken modell du menar om du pratar om pessoabett :D

Jo, jag antar det, men det var av anledninen jag nämnde i inlägg 3 jag kände mig så förvirrad. Men nu vet jag att jag hade "rätt" :angel: :D

Nelson Pessoa är hopptränare, men det finns också ett varumärke som heter Pessoa.

Jag tror att det bara är i Sverige som bettet som var med på bilden (som på engelska bland annat kallas dutch gag) kallas för pessoabett. Jag misstänker att det helt enkelt är så att det är Nelson Pessoa som introducerat bettet i Sverige när han varit och hållit träningar för hoppeliten. Och så har bettet blivit kallat för pessoabett i Sverige (jämför det kimblewickbett som Malin Baryard använder, alla kallar det för "flippanbett").

För 3-4 år sedan togs det fram en hel serie bett under varumärket Pessoa, tillverkade av Metalab. Vissa modeller finns bara att köpa under det varumärket. Men normalt sett är det det bettet som var med på bilden som man menar när man pratar om pessoabett.

Det som kalles Pessoa-bitt er vel opprinnelig et bitt for kjøring.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Luff
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 294
Senast: Tiger tok
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer