pessoa sadel?

Zaida

Trådstartare
hejsan!

jag ska köpa ny sadel och tycker att pessoa sadlarna ser trevliga ut.
jag undrar om det är ngn som har haft/har en pessoa sadel?
för och nackdelar med denna? har Ni andra hoppsadlar att rekommendera?? Visa gärna bilder på era sadlar! =)

MVH, Sofie

Sv: pessoa sadel?

Ja, och dom är dåliga. Om inte hästen ser ut som ett tak över ryggen så kommer sadeln klämma. Dessutom är dom ofta sneda i bommen. Köp inte en sån! :crazy:

okej tack! =)

vad har du för tipps på bra sadlar får kosta mellan 10-15.000kr.
min häst (tar hem henne i nästa vecka, precis köpt henne hon är 6 år och väldigt "grön") har manke, men inte extremt hög och hon är juh förtillfället inte särskillt musklad i ryggen...så ingen rak rygg iallafall.
Ge mig tipps på bra prisvärda snygga =) sadlar!

Bästa tipset är att ta ut en duktig sadelutprovare då det är jätteviktigt att sadeln passar perfekt.
:)

Jag har en Pessoa Legacy XL och är jätte nöjd med den och den är utpassad av en mycket duktig sadel utprovare och min häst har inte en takrygg som Centaur säger att hästen måste ha för annars klämmer den. Hästen min har en rak men normal rygg och den sitter super duper på honom. Och att dom oftast ska vara sneda i bommen stämmer nog inte så bra det heller tyvärr, jag har inte mött på någon NY Pessoa sadel som har varit sne i bommen ( Jag jobbar i en hästsportbutik ) som säljer många Pessoa sadlar och ingen har varit sned i bommen än så länge.
LYCKA TILL med köp av sadel.

Och jag har bara vid ett besök på vår närmsta hästsportaffär hittat 2 st sneda helt nya Pessoa-sadlar.

Jag har provsuttit en i butik, men tyckte inte om den! Det var inge bra stöd och inte så skön. Den kostade 12000. De dyrare Pessoa sadlarna kanske är bättre, vad vet jag?
Men jag gillar Prestige sadlarna!

Jag har precis köpt en unghäst, hon är inte särskilt musklad i ryggen, men jag tycker att det är viktigt att hitta en bra sadel som ger henne ytrymme att kunna muskla sig. hon är inte särskillt rak i ryggen hon har lite manke och är som sagt omusklad. vet du hur det fungerar om man beställer sadel? kan man ta ut ngn sadel provare för att ta reda på "rätt" storlek? eller måste man ha ngn som kommer ut och provar just den sadeln jag ska köpa??

Tja, min såg också ut att ligga "super duper" men den klämde ändå, bossorna är jättekonstiga.
Gjorde mig av med den illa kvickt. :smirk:

Jag har precis köpt en unghäst, hon är inte särskilt musklad i ryggen, men jag tycker att det är viktigt att hitta en bra sadel som ger henne ytrymme att kunna muskla sig. hon är inte särskillt rak i ryggen hon har lite manke och är som sagt omusklad. vet du hur det fungerar om man beställer sadel? kan man ta ut ngn sadel provare för att ta reda på "rätt" storlek? eller måste man ha ngn som kommer ut och provar just den sadeln jag ska köpa??

Finns ju lite olika alternativ om hästen kommer muskla om sig.
  • Köp en billig syntetsadel som du kan ha tills hästen musklat sej bättre
  • Köp en sadel "med plats för muskler" och fyll ut med fårskinnspadd (dock svårt att veta om denna kommer passa perfekt när hästen är färdigmusklad)
  • Köp en sadel som ligger bra nu, men går att stoppa om när hästen fått mer muskler
  • Finns det inte några sadelvarianter med luftbossor som man kan tömma/pumpa in mer luft för att ändra sadelns passform? En sån kanske är ett alternativ.

Själv har jag en syntet robert whitaker griffin, gillar den.
En kompis har en hubertus, jätteskön kvalitétsadel!

Den här var så ojämn i bossorna och de satt snett sydda så det var inte alls svårt att se.

Detta låter mycket märkligt tycker jag.
Men har du sett det så har du.
Jag jobbar som sagt var i en hästsportbutik och vi har aldrig haft några Nya Pessoa sadlar som har varit snea på något sett = Vi kollar alla sadlarna vi får från leverantörerna innan dom kommer ut i butiken.

Jag tycker att du ska ta ut någon seriös oberoende sadelutprovare som provar ut en sadel i stället för att beställa en sadel och ta ut någon som tror sig kunna se hur sadeln skall ligga. Finns tyvärr för många sånna människor som tror sig veta hur det ska vara och se ut. Eller i fall du har möjligheten att åka till något ställe där dom provar ut sadeln till just din häst.
Lycka till.

Vilken av Pessoa sadlarn hade du då ?
Dom ser ju lite olika ut.
Tur att du gjorde dig av med sadeln som inte passade just din häst.

en legacy xl. och den var utprovad för den delen. låg efter konstens alla regler, men som sagt så är bossarna helt tokigt konstruerade. var bara tur att jag klev upp på en pall och kollade in under framvalvet för att undersöka om min sadel också var sned, då såg jag att bossorna låg över ryggraden. och hästen var jätteöm just där!så även om inte alla är sneda så är det ytterst få hästar som kan ha en pessoa.

du är tydligen ny här, men sök bland gammla trådar så ser du att det är fler som fått sina hästar förstörda av sneda pessoa sadlar.

allt som kommit från den familjen är skit ur hästens synspunkt. pessoabett, pessoa sadel, pessoalounge.
:devil:

Min medryttarhäst har en Pessoa RODRIGO sadel som jag tycker väldigt mycket om. Helt okej att rida dressyr i och underbar att hoppa i.

9432169.jpg

Rekomenderar starkt denna sadel :)

Kan bara beklaga att det måste ha varit en dålig sadelutprovare som då provade ut den sadeln till din häst, det kan jag ej stå för tyvärr = var ej närvarande.
Den kan då inte ha legat efter konstens alla regler då i fall den inte passa, eller ?

Tur att du upptäckte att sadeln inte passa din häst.

Ny och ny har varit här sen 2001 men jag har ett nytt alias pga att jag kommer inte in på mitt andra så var jag tvungen att öppna ett nytt konto ;)

Det finns ju en uppsjö av märken och nog finns det andra sadlar som har förstört hästar genom tiderna också.

DITT sitat:
allt som kommit från den familjen är skit ur hästens synspunkt. pessoabett, pessoa sadel, pessoalounge.

Jag säger varken bu eller bä i den saken.
Det får stå för dig ;)
Alla tycker ju olika och tur är väll det.

Senast ändrad av en moderator:

Är inne på min 3:e pessoa sadel. Har haft 2 st amo och rider nu i en legacy XL. Inga problem med sneda bommar el dyl. Är super nöjd med Legacyn, men om jag skulle få ändra något skulle jag önska en aning mer close contact känsla. (så som de tidigare amo:na hade) och inte fullt så "djupt" säte. Gillar flata sadlar med minimala stöd där man är nära hästen.Jämför jag med min Herve Godignon :love: är den ett strå vassare...

Köpte min Legacy XL när den kom ut på marknaden, 05 tror jag ( tillverkad i argentina). har fått känslan av att läderkvaliteten försämrats i den nya versionen av Legacy både i den med o utan kalvskinn. Ngn som har uppfattning om detta?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka