Pessoa - sadlar ?? Erfarenhet??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 8 620
Sv: Pessoa - sadlar ?? Erfarenhet??

Den erfarenheten jag har av dem är att de är STENHÅRDA :crazy:

Jag tycker de är mjuka men man får inget som helst stöd i dem. Man kan lika gärna sitta på schabraket :crazy: Skulle aldrig själv köpa en sådan men jag vet andra som tycker om dem, eller ja, en.

Jag är nog den enda här som har bra erfarnheter. Jag älskar min pessoa sadel hade en passir innan men den blev stulen. Har haft pessoa sadeln i 3 år om jag minns rätt, super kvallitet skit skön skulle aldrig byta den mot någon annan.

De tappar färgen skitfort :mad:
Anledningen till att inte jag köpte någon.
En sadelmakare sa dessutom att det bara är dåligt läder som tappar färgen, alltså är väl inte Pessoas läderkvalité tipptopp.

10000 och uppåt tror jag. Nya iaf, beg är ju allt från 9000 och neråt.

Jag älskar Pessoasadlarna! :bump: :love: :bow:
Men jag tycker att de äldre Pessoasadlarna faktiskt var bättre än de nya....men de nya är bra också!!

Själva sadeln är helt okej, MKT snygg, hade en Legacy XL (nyaste och dyraste modellen), hyfsad stöd, mjuk och skön sadel. MEN utformningen av bossorna är minst sagt konstig.... Bossorna är takformade, och då dom flesta hästar har rundad rygg så gör det att ryggraden nyps mellan bossorna. :crazy: det gjorde det på min häst, trots att den såg ut att ligga perfekt i övrigt, var en himla tur att jag kom på att titta in under framvalvet.

För att hästen ska kunne ha Pessoa måste den alltså vara antigen väldigt takformad alt. helt platt.....

Är jättemånga som haft problem med sneda bommar också, min var rak, men så hade jag den ju bara tre mnd....

Tycker att de nya modellerna inte har vidare bra kvalité eller är sköna MEN min Nelson Pessoa (drygt 11 år,köpt begagnad) är gudomligt skön :love:men som någon sa, inget stöd och det är lite barbackakänsla över den..;) :) Nog ingen sadel för dressyrryttare eller folk som måste ha extra klister i baken.

Kvalitén är super, den ser inte ut att vara över 3 år gammal, visserligen svart men tycker ändå att den har hållit BRA, och jag har väl inte direkt skött den pedantiskt...

Vill du ha pessoa, leta begagnat!

De äldre Pessoa är supersköna och mujka, iallfall de jag ridit i. Sedan tycker jag att det är ett STORT + att det inte är massa prylar i vägen. Det ska vara så lite stöd som möjligt på hoppsadlar tycker jag iallfall.

Zlatan skrev:
De äldre Pessoa är supersköna och mujka, iallfall de jag ridit i. Sedan tycker jag att det är ett STORT + att det inte är massa prylar i vägen. Det ska vara så lite stöd som möjligt på hoppsadlar tycker jag iallfall.

Precis så tycker jag också! :D :D :D

Jag håller också med, vitsen är ju att man ska kunna vara ganska fri i en hoppsadel inte att man ska sitta orörlig och inbäddad i en massa klossar, det är en vanesak att rida i en sån sadel, men sen vill man inte ha något annat. Min pessoa är mjuk och skön, Sen passar den bra på mina hästar utan att dom är vanskapta över ryggen. Jag har även en Nelson P, supergammal men det sitter som gjuten på nästan alla hästar... Vet massor av folk som rider med pessoa sadlar och har då inte hört någon som varit missnöjd på nått sätt, givetvis så finns det måndagsex, och man kan ha otur och få en dålig sadel, men så är det med alla märken. Många sadelprovare dömer ut pessoa för att dom inte går att stoppa om = mindre jobb för dom....

Blir förvånad av så många negativa kommentarer!
Jag tycker pessoan är en jätte bra sadel. När jag gick på strömsholm hade nästan alla skolhästar (hopp) pessoa sadlar.´

Bara för att man inte gillar att sitta helt fritt betyder inte att man vill ha stora klossar. Men jag tycker inte att sätet heller ger nåt stöd. Och jag med en häst som kan hittas på lite vad som helst, vill känna mig säker i en hoppsadel.
(jag har ridit i en flatback utan några som helst stöd, och det gick jättebra, fast sadeln kanade i svängarna :crazy: men jag tycker inte att det finns nån annan close contact sadel på marknaden idag, av de jag provat, som jag har suttit så bra i och ändå upplevt att jag haft stöd, fast det inte har funnits nåt egentligen.)

Jag har en Pessoa och jag tycker då inte att den är hård, har nog aldrig ridit i nån skönare sadel. Tyvärr har pållan musklat sig så att den numera är för rak i bommen till henne. Som nån annan skrev så är där inte jättemkt stöd men jag tycker ändå att det är helt ok.

Som Centaur sa så är de väldigt takformade.
På min häst med rund, platt rygg är det inte mkt till anläggningsyta.

läderkvalitén är inte heller den bästa för det priset 11-16.000:-
Och framförallt inte hantverket!
Smalt mellan bossorna och bara så :crazy:

Det är min åsikt.

Skulle vart en ok sadel om den kostat max 8000:-
Syftar på nya modellerna Rodrigo, Don Neco, Amo m.f

Jag har en pessoa. I början tyckte jag den var hemsk och det kändes som om man satt högt ovanför hästens rygg sas.
Men jag vande mig och tycker den är helt ok nu faktiskt.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 270
Senast: Marita73
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 115
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 301
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka