pessoabett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare boriz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 266
Sv: pessoabett?

Ett pessoabett är ett hissbet, vilket i fria ord egentligen innebär att det inte finns något stopp på hävstången. Bettet blir altså "resande".
Sätter du en kinnkedja på ett pessoabett blir det efter en stunds resande effekt (mundelen vandrar upp på ringen) även en hävstångseffekt, som verkar längande på överlinjen, efterosm hävstången får ett "stopp". Kinnkedjan "håller emot".

Förstår du min usla förklaring? :D

Hm... inte sååå lätt att förstå - men menar du att med kindkedja blir bettet lite mindre skarpt???

Och kan man använda läderrem i stället för kindkedja?

Nej, det blir inte mindre skarpt, det blir ett helt annat bett.

Just ett pessoa är inte tänkt att rida med kinnkedja, så därför blir det lite fel när man sätter en kinnkedja på ett pessoa.

Vänta en sekund så ska jag rita lite :D

Kom på att den alldeles yppeliga sidan är uppe på nätet igen, så jag snodde två bilder därifrån:

pessoa_pop-eye2.gif

kandaranim2.gif

Den är på engelska, men är helt klart värd att läsa både en och två gånger!
http://sustainabledressage.net/index.php

Visst kan man rida med en läderren istället för en kinnkedja! Det gör jag på de betten som det tillåts på. Har använt en aachenrem. :)

Tack för tipset - vilken intressant sida!!! Lite svårt med vissa av fackorden - men oj så lärorikt!!!!!

Börjar funder över om Pessoa nog inte är min grej... :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
330
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
776
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
352
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejt

Hund, Katt, Andra Djur