B
boriz
Sv: pessoabett?
Tack för alla svar. Har fått endel att tänka på!
Tack för alla svar. Har fått endel att tänka på!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det bästa är ju om du kan låna ett pelhambett av ngn och pröva.Matti skrev:Hej!
Var inne och kollade lite på pelhambett på Hxxks sida för att få lite uppfattning om vad som finns. Djunglen fortsätter, rakt, rakt gummiklätt, delat... hur vet man vilket man ska testa? Hon har hittills bara gått på två- och tredelade vanliga tränsbett i metall och av dem föredrar hon tredelat, har aldrig provat något rakt. Har aldrig haft bett med kindkedja heller, hur hårt ska en sådan sitta? Och så fanns det tillbehör också, suck. Tunnel och delta, i vilka fall använder man detta?
Djungel djungel hjälp!
Matti skrev:Detta låter intressant, bra att man kan variera. Var inne och tittade på det på bild tycker dock att skårorna ser lite smala ut, funkar det att fästa tyglar med läderspänne där eller bör man i så fall ha tyglar med hake som knäppning i stället för att dra igenom lädret (hm hoppas att du förstår). Sen i alla fall på det stora hästvaruhuset som jag kollade på bilder nu fanns det ner till storlek 12,5. Min ponny har rätt liten mun och har 11,5 i sitt vanliga bett (utmätt av hästtandläkare) Går det få tag på 11,5 på andra ställen tror du eller vågar man gå upp en storlek i så fall?
då är det väl större risk att ngt skulle hamna i kläm om man har engelsk nosgrimma......Peach skrev:Även om de inte ligger på helt samma plats finns alltid risken att något kommer i kläm. Sen är det kanske olika från häst till häst också, jag tycker att det blir lite trångt om platsen men det behöver såklart inte bli det på en annan häst.
Å andra sidan har jag lärt mig att till stångbett ska man alltid rida med engelsk nosgrimma så det är det jag brukar göra.
Åska skrev:En annan sak: När Peach pratar om att man enbart skall använda engelsk nosgrimma så fick jag uppfattningen att hon menar en engelsk utan aachenrem..
fjordinghanna skrev:har hört att oftast ligger det 3 delade bettet bäst i munnen, men huruvida det stämmer vet jag ej. Men jag rider mestadels med 3 delat min häst funkar bra med det.