Pessoabett

Blueeyes

Trådstartare
Blir så ledsen när jag läser här på forumet om detta bett.
Hästen jag nu är medryttare på går på pessoabett och har så gjort i säkert 1½ år nu. Den här hästen betyder jättemycket för mig och innan jag ens förstod bettets inverkan tyckte jag det var superbra, jag menar hästen "gick på tygeln" utan att jag behövde göra ett piss! :banana:
Men sedan slutade jag som medryttare på henne (var det i mer än 1 år innan jag slutade) och har nu kommit tillbaka, med väldigt mkt mindre att säga till om, förut var hon hälften min.
Nu är jag tillbaka och kände genast "herregud ska jag rida med det där bette" och jepp genast första ridturen kändes allt fel, hästen var spänd, gick emot handen och bara sprang.

Hon går med delta på första och sista ringen.
Känns så jävla tråkigt att jag måste rida runt på detta bett, för jag kommer absolut inte kunna byta. Jag har inte tillräkliga kunskaper för att kunna förklara varför det är så jäkla dåligt, men jag läser ju vad ni skriver och det låter inte bra.
Egentligen har ägaren ingen som helst kunskaper om detta bett men då tränar bett henne ha det så kommer hon inte byta, specielt inte om jag säger det heller.

Finns det något sätt att underlätta för hästen?
Tr inte att jag inte vill byta bett, för det vill ja.

Sv: Pessoabett

Du kan plocka bort deltat och sätte tygeln i stora ringen. Då blir det lite bättre. Fast det bästa vore att förklara för ägaren att bettet inte är bra. Säg att hon kan läsa här på buke tex!

Vad är det för fel på Pessoa bett ?? Jag har faktiskt använt mig av det... vad är det för fel?? vill inte att hästen ska må dåligt för de... vad ska man använda istället om ett vcanöligt tränsbett ej räcker ??

Ett gagbett (pessoabett, "vanligt gag", hissbett etc.) ger ett tryck över nacken som säger till hästen "sänk huvudet", samtidigt som mundelen dras uppåt i munnen, "lyft huvudet".
Det är alltså mycket lätt att hästen blir förvirrad av de dubbla signalerna och knäpper av i nacken.

Det är egentligen mycket svårhanterliga bett som kräver sin ryttare, inget som ska användas som nödbroms...

Ett bett som är schysstare mot hästen och ger mera tydliga signaler är stångbett. (T.ex. pelham, jaktkandar, kandar etc.) De är såklart skarpa och ska inte heller användas som nödbroms, men de är mera lätthanterliga.

Det finns massor med trådar om pessoabettet om du söker :)

Välj hellre ett vanligt balding gag om du vill rida på ett hissbett.

Men du...Jag har varit medryttere på många hästar och jag vet att det kan vara svårt att "beordra" ägaren om vad som ska bytas eller ändras på. Men du berättar inte hur hästen beter sig eller vad den "används" till. Jag har ridit på pessoa bett i många år och jag tycker faktiskt att det är ett ganska bra bett om man använder det rätt. Inget bett är skarpare än händerna som håller i tyglarna..

Olika människor rider på olika sätt, en häst som funkar på ett visst bett med en ryttare kan funka bättre med ett annat bett för en annan ryttare.

Jag delade häst tidigare, vi var 4 olika ryttare, och vi hade nog olika betslingar allihopa...

Så prata med "din" hästägare och se om h*n inte kan tänka sig att låta dig rida med ett annat bett!:idea:

Snor åt mig sista knappen.

Jag menar.. Om man som medryttare kommer till ägaren och säger att "Jag kan verkligen inte rida på detta bettet. Jag känner att jag inte kan hantera det, och att hästen inte trivs när jag rider på det", så är väl alla hästägare öppna för förslag? Om du dessutom sätter tygeln i stora ringen (och då får samma effekt som ett tränsbett), så slipper ni ju dessutom köpa nytt bett.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 137
Senast: Mint
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 428
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner