Pessoabett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Piggelurven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 187
P

Piggelurven

Ska byta till ett skarpare bett på min häst, från tredelat till:?
Han blir så stark när man är ute och galopperar på öppna fält och jag vill inte slita i honom så mycket eller konstant hålla in hårt. Funderar på tredelat pessoa, men har aldrig ridit med ett sådant förut, så jag undrar, hur starkt är det? Är det någon som vet hur starkt det är om man jämför med ett delat stångbett med kedja?(som jag ridit honom på för ca fem år sedan). Är det någon som bytt upp så som jag funderar på att göra och tyckt att det funkat bra?

Inlägg om att inte använda skarpare bett undanbedes!!!

Sv: Pessoabett?

jag skullke inte byta till pessoa o absolut inte till delad stång :crazy: däremot tycker jag väldigt bra om jaktstången.

Det beror på hur han reagerar på starkare bett. Jag har haft tre-delat pessoa på min i skogen och i hoppningen. Hon var helgalen på vanligt tre-delat. Det pessoat funkade bra i början men ju mer dressyr jag fick på henne dessto mer hatade hon det bettet. Jag provade att rida på ett två-delat pelham utan kedja och med två tyglar. Funkade jätte bra! Två tyglar hade jag bara för att då kunde jag ta i henne när det behövdes. Två månader senare (dvs nu) rider jag hästen på tre-delat och hon går perfekt!!

Pessoat är väldigt starkt så jag skulle nog välja ett annat bett, som jaktstången som Bison föreslog

Säg inte att du missat senaste modet, iaf inom dressyr. Att hänga på kedjan så den är så lång som möjligt, helt fantastiskt :angel:

ja, men det är ju så häftigt när stången ligger i samma linje som tyglen - det ser ju ut som om man har massor i handen, men är inte lika jobbigt för armarna alltså? :cool: ;)

Tydligen inte, själv blev det väl motsatt effekt på min men det spelar ju ingen roll, toppen gör ju så... :angel: Nej, länge leve kedjan! Haha! :D

Sätt för allt i världen inte på din häst ett pessoabett. Skadar mer än gör nytta. Har då aldrig sätt en häst som ser nöjd ut med ett pessoa i munnen.

Hon blir tokig av kedjan sen behöver jag bara det där lilla extra för att det ska ta på henne. Dock blir det inte alls lika starkt som om jag skulle ha kedjan på. Jag ville som sagt bara ha det där lilla extra.
Sen är jag ingen dressyr ryttare :angel:

Har nyss provat pessoa odelat happy mouth, med två tyglar. Bettet var super! I galopp hade jag knappt "1 gram" i varje hand. Det behövdes bara ett litet kramtag om tyglarna till halt.
Och hur skarpt ett bett är avgör till sist den som håller i tyglen?

Senast ändrad:

en av mina nordsvenskar hade tredelat bett, men hon blev jättestark när man red. Så jag bytte till Pessoabett men det ända man ska tänka på är väl att vara lite försiktigare eftersom det är dubbelt så starkt som vanligt tredelatbett :) tack för mig:idea:

Tack för alla svar, får kanske pröva en jaktstång då kanske...

Sätt för allt i världen inte på din häst ett pessoabett. Skadar mer än gör nytta. Har då aldrig sätt en häst som ser nöjd ut med ett pessoa i munnen.

då har du inte sett min häst kan jag lova!

Har du alltid haft det eller bytt upp? Hur tycker du det funkar?

Har du alltid haft det eller bytt upp? Hur tycker du det funkar?

jag fick det med när jag köpte honom för ca ett halvår sedan, och har hoppat på det tills nu. i början ahde jag på den ringen näst längst ner, eftersom det var en stoooooor häst för mej och rida, men efter ca 3 månader red ja med tyglarna i den stora ringen. det har funkat jättebra för mej, men har även ridit hästar där det inte alls funkar, låna av någon och testa innan du köper ett!

Jag får pröva då, men tyvärr är det ingen i mitt stall som har samma storlek som min...:(

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 563
Utrustning Hej! Jag rider både på ridskola men också mycket privat. På ridskolan är jag även värdinna samt skötare på en häst, hon är en av de...
Svar
9
· Visningar
1 515
Senast: Lavinia
·
Utrustning Och så ännu en bett-tråd :angel: Har en äldre häst (23) i vårt stall som har varit före detta fälttävlanshäst. Hon har det problemet att...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: Suskiv
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka