pessoasele??

Ela66

Trådstartare
Har nyligen läst i en tråd på KR om hur endel tycker AR-ryttarna försöker gå genvägar. Det fick mig att fundera kring pessoaselen. Jag har en granne som tävlar dressyr. Hennes senaste unghäst ska hon nu longera med pessoasele regelbundet, samt longera med inspänningar. (Tränarens order)Dessutom ska hon rida med inspänningar vissa pass. Varför gör man så? Är inte det ett sätt att försöka ta en genväg? Men... Nu har jag mycket dålig kunskap i hur pessoaselen fungerar så innan jag sågar detta vill jag försöka lära mig mera. Har ni kunskaper om den? Hur fungerar den? Är det ett bra sätt att träna sin unghäst? Anledningen är att tränaren tycker hästen inte sätter sin bakben tillkräckligt under sig och detta ska bli bättre på det här sättet.
Min första tanke var att det borde vara ungefär likvärdigt med en chambon. Är jag fel ute? VAd säger ni?

Sv: pessoasele??

Pessoaselen är enligt mig ett mycket bra verktyg, och mycket bättre än att longera med inspänning. Hästen måste själv hitta sin balans, och ta stödet på bettet, det är ingenting som håller fast hästen, utan en löpande lina, samtidigt som den får hjälp att trampa under sig bättre. Ser absolut inget fusk i detta, det är oftast mycket mera skadligt att longera utan någon form av inspänning, och eftersom det är bra att även arbeta hästen ifrån marken, är pessoan ett utmärkt alternativ :)

Hej!

Jag skulle aldrig sätta en pessoasele på min häst. De hästar jag sett gå med en sån får i varje steg ett drag i munnen. Nu vet inte jag om jag haft extrem otur på de hästar jag sett, men jag vill inte ens riskera at rycka henne i munnen.

Däremot kan jag tänka mig att sätta endast bakdelen av selen på, så hästen får hjälp med var bakbenen ska ta vägen.

/Lavinia, longerar mycket sällan tömkör klart hellre- det tycker pållan dessutom är roligare

Precis, jag tycker den är ett tortyredskap (som det mesta som kommit från det namnet...)! Varje steg hästen tar ger den ett rejält ryck i munnen.

Longering öht är ingen bra träningsform.

Jag tycker hästarna ser väldigt framtunga ut med pessoasele. Tycker inte alls dom får bättre bakbensaktivitet på något sätt. Fast dom gånger jag sett den kan den ju ha används på fel sätt också, precis som dom flesta hjälpätyglar/inspänningar etc görs.

Likadant med inspänningar, fel använt så blir också hästen mest framtung och tappar bak. Rätt använda inspänningar kan hjälpa hästarna att hitta en bra form.

Senast ändrad av en moderator:

Har nyligen läst i en tråd på KR om hur endel tycker AR-ryttarna försöker gå genvägar. Det fick mig att fundera kring pessoaselen. Jag har en granne som tävlar dressyr. Hennes senaste unghäst ska hon nu longera med pessoasele regelbundet, samt longera med inspänningar. (Tränarens order)Dessutom ska hon rida med inspänningar vissa pass. Varför gör man så? Är inte det ett sätt att försöka ta en genväg? Men... Nu har jag mycket dålig kunskap i hur pessoaselen fungerar så innan jag sågar detta vill jag försöka lära mig mera. Har ni kunskaper om den? Hur fungerar den? Är det ett bra sätt att träna sin unghäst? Anledningen är att tränaren tycker hästen inte sätter sin bakben tillkräckligt under sig och detta ska bli bättre på det här sättet.
Min första tanke var att det borde vara ungefär likvärdigt med en chambon. Är jag fel ute? VAd säger ni?

Jag tror tränarens tanke är att hjälpa ryttaren lära hästen hur den ska gå för att bruka sin kropp på ett så bra sätt som möjligt. Hästar förstår ju inte själva varför det sliter mindre på dem att bära mer vikt bak och på så sätt avlasta frambenen. Därför måste man lära dem att sänka halsen och höja ryggen samtidigt som påskjutet ökar. Men om pessoasele är rätt väg att gå vet jag inte.

Jag hade nog precis som du var inne på hellre använt en Chambong och vanlig inspänning men inte samtidigt.

Det är min erfarenhet oxå.
Hästarna blir ryckta i munnen o knäpper av för att undvika detta så mycket som möjligt. Har aldrig sett ngn som går bra i en sele. De får aldrig ngn eftergift heller.

Tömkör hästen istället!

Jag gillar överlag inte att anväda en massa extrasnören - det brukar vanligen inte hjälpa hästen, bara försvåra genom att mer eller mindre låsa den i en position. Sedan får den så gott den kan försöka hitta balansen inom den ram som ges, istället för att få använda sig av hela sin kropp. Särskilt hästar som har lite svårt för sig ska man vara försiktig med att "låsa fast".

Pessoaselen ger ingen tydlig eftergift, och straffar hästen med ryck i mun/huvud om den inte rycker in bakbenen tillräckligt snabbt = främjar varken lösgjordhet eller mjuk kontakt. Jag skulle absolut inte vilja ha den fastsatt i bettet - på någon häst. Ska man använda den kan den sitta fast i en engelsk nosgrimma. Eller ännu hellre, släng bort den helt.

Vill man ha en hjälptygel på sin häst är chambon "snäll", som någon skrev ovan - den ger tydlig eftergift, och hästen kan inte hänga sig på den som med vanliga inspänningar/halsförlängare.

http://www.youtube.com/watch?v=oBlJCmzSgz8

Googlade faktiskt fram en film för den nyfikna... Nej, det är ingen horrormovie ;). En brittisk instruktionsfilm om pessoaselen under longering - massa prat, men hon börjar longera cirka 3 min in i filmen. Här tycker jag man ser hur den fungerar tydligt, även när den sitter "som den ska", alltså löst, så knixar den hästen i munnen hela tiden...

Jag tycker hästarna ser väldigt framtunga ut med pessoasele. Tycker inte alls dom får bättre bakbensaktivitet på något sätt.
Den här hästen ser ut som vid ridning. Hästen hänger på bettet kraftigt. Framtung eftersom bakdelen inte är aktiv utan kommer efter. Med selen på ser hästen fastlåst ut och rörelsen kommer ännu mindre genom kroppen. Jg tycker de borde rida i unghästform och arbeta där tills hästen där har bra balans. Innan dess finns ingen anledning att försöka lyfta den eller rida i högre form. Det blir bara konstgjort andning.
Det är en väldigt fin häst så det gör lite ont i mig att se att det bär åt fel håll.
Likadant med inspänningar, fel använt så blir också hästen mest framtung och tappar bak.
Ja hästen både rids och longeras även med inspänningar. Likadant där. Fastlåst och det blir en stel och stilla rygg med ben som rör sig under. Det blir aldrig någon båge. En tränare som guida sin elev framåt. Inte bakåt.

Jag tror tränarens tanke är att hjälpa ryttaren lära hästen hur den ska gå för att bruka sin kropp på ett så bra sätt som möjligt. Hästar förstår ju inte själva varför det sliter mindre på dem att bära mer vikt bak och på så sätt avlasta frambenen.
Då borde tränaren utföra detta arbete tillsammans med ägaren om tränaren är kunnig nog att få hästen att arbeta rätt med selen. Det kan inte ägaren. Då blir det kontraproduktivt.
Därför måste man lära dem att sänka halsen och höja ryggen samtidigt som påskjutet ökar. Men om pessoasele är rätt väg att gå vet jag inte.
Ja det är just vad hästen behöver. Chambon är en mycket bättre variant tycker jag. Där får hästen frihet/eftergift när den använder kroppen rätt.
Är pessoaselen vanligt förekommande? Har det blivit en poppisgrej? Jag tänker att det är lite samma sak som med en graman (kanske?) Den är svår att rida med för att få en positiv effekt (och väldigt lätt att göra fel med) och den ryttare som är så pass duktig att den kan rida bra med graman kan göra det arbetet utan den också.

Såg filmen. Tycker selen ger alldeles för dålig eftergift för att vara riktigt bra.

kl

har aldrig använt pessoa sele men brukar longera med gramanen, den går då från nacken genom bett ringarna mellan frambenen och upp över manken. ger mer eftergift när hästen är avslappnad i kroppen och tar ner huvudet + att det inte blir lika mycket ryck i bettet som med pessoa selen.

Va? Hur fäster du gramanen när du longerar?

Kl
Jag longerar aldrig, möjligtvis löslingering, men annars tömkör jag. Vid tömkörning kan man koppla linorna för lite inspänning om man vill och man kan reglera eftergift hela tiden.

Ska man tvunget rida med inspänning tycker jag graman är att föredra eftersom den går att reglera. Förstår inte varför man vill ha en statisk inspänning.

Jag har bara sett en tjej som longerat på det viset och då fick hästen ett ryck i bettet varje gång den drog tillbaka frambenet. Alltså rycktes det i bettet först höger, sen vänster, höger igen o.s.v. varje gång som hästen tog ett steg.

hade ingen bild på när jag longerar så fick rita lite,
32771364.jpg

jag brukar fästa gramanen i tömkörnings gjorden så man lätt kan reglera längden på gramanen mellan varven och gramanen kan inte börja snurra runt. och ja om man spänner in gramanen så hästen tvingas ha huvudet i lod så är det mycket ryck i bettet för varje steg, om man dock har lös inspänning från början så blir det mindre ryck i bettet och den rörelse i bettet som blir + lätt tryck i nacken gör att de flesta suger tag i bettet och sänker huvudet samt går i en lång låg form.

Jaha, då är jag med. Skillnaden mellan ditt sätt och det jag såg var att hon hade ingen gjord, utan inspänningen satt liksom ihop med sig själv över ryggen.

jaha, det var det första sättet jag lärde mig longera med inspänning på. dock så blir det mer ryck i tygeln då, samt att gramanen snurrar runt och då är det lätt att ngt spänne fastnar vid bett ringen vilket gör att det blir kortare "tygel" på ena sidan. samt att det inte kan vara mysigt med ett spänne vid t ex arm hålan som skaver :(.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
17 855
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 445
Senast: Otherside
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur